AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.668

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 3 av 29
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Vad är det som gör rödmarkeringen på varvräknaren helig? Det kan ju vara en instrumentpanel från en bensinare...
Jag skulle inte utesluta alternativet att de håller på att testa E60:s 3,5l dubbelturbodiesel i 3-serien.
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
cabron:

sant, men det förklarar inte de dubbla avgasrören.

335d ser ju ut att bli en realitet också enligt denna länk

Länk
Kul om det stämmer, jag läste att det kommer en 135iT turbo nästa år. Verkar väl troligt att dom stoppar motorn i ettan också om den kommer till trean. Stämmer det så har vi nog fått det som kallats M2 eller M1. £30.000 beräknas den kosta.

No More Limits!
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Vore kul om det kommer en 335i turbo, så att de blir lite vrid i
mellanregistret, som jag tycker saknas i min 330i E46!

Åkte med en kompis häromdagen som har en S4-99, när han gör
omkörningar runt 90-100 på femman eller sjätte växeln så känner man verkligen vad det skjuter på, man tycker bilen/ bilarna man kör om, bara försvinner!
Skulle jag försöka göra lika snabba omkörningar så måste jag gå
ner på trean (höga varv med andra ord).
Jag vet att vissa på forumet inte gillar detta resonemang, även hatar att BMW eventuellt kommer med en 335 turbo, men JAG skulle tycka de var skönt att slippa växla ner för att göra en snabb omkörning!
Hutz.
Fortsätt kolla på S60R du. Jag förstår att det känns tungt att komma tvåa. ;-)

Flåklypa
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Ha ha!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Komma tvåa? Man kan inte vinna i allt, det räcker med att vara före i det mesta :-)
Niklas. Det är mycket prestige som står på spel och den ultimata kampen är prestandan rakt fram eftersom den är så lätt att mäta.
:-)

Förresten har jag jämfört olika tester med trimmat vs original, både med min egen och bildat mig en uppfattning om andras steg 1-3 trimmade bilar. Skillnaden är inte alls stor mot original. Mellanregistret är iofs mycket kraftfullare och den drar även lite bättre på toppen, men några 320hk som vissa anger med mina modifikationer är det inte!

Efter många försök fick jag napp på en M3 e36 (vet ej motor) men det blev ingen "vetenskaplig" värdemätare utan mer ett korvmojsrace från ca 70km/h - 200km/h. Det var väldigt jämnt och jag får återkomma med ett mer tillförlitligt resultat.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
En sak som jag funderat över är om det kraftigare mellanregistret kan orsaka att toppvarven känns svagare än vad de egentligen är. Om motorn drar väldigt starkt mellan 3000 och 4000 varv, varpå vridmomentet fallar allt eftersom varvet ökar, kanske man omedvetet upplever motorn som klenare på toppvarven.
Å andra sidan, har du jämfört accelerationen mot andra bilar så är det trots allt effekten på höga varv som fäller utslaget, så det talar ju för att det inte rör sig om 320 hk. Med en sådan effekt borde du ju dra jämnt med en M3 E36 3,2L och köra ifrån en 3,0L.
Precis. Karaktären är annorlunda nu och det är svårt att säga något om hur den skiljer sig på höga varv. Bättre går den, men inte 70hk bättre. Behovet av en bättre intercooler är påtagligt iaf. Jag skulle tro att den M3:a jag nosade på igår är en 3.0:a

Flåklypa
Såg nu att det var en 3.2:a vilket gör mig glad. Det skulle vara kul att göra ett mer "vetenskapligt" test även om M3an förmodligen drar det längsta strået till slut.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Där ser man, då kanske 320 hk inte är så långt från verkligheten, såvida inte M3:an var misskött eller föraren dålig på att spaka.
Jag skulle gissa att föraren kanske inte utnyttjade hela registret, bilen var ute och provkördes. A andra sidan tror jag att medeleffekten är ganska hög jämfört med toppeffekten på en turbobil.

Flåklypa
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Vad tror ni? Är detta den första bensinturbon från BMW sen 1975 då sista 2002 turbo producerades?

30 år sedan sist...snacka om trendbrott om det är sant med 335iT och 135iT!!!!!

Någon som har någon annan förklaring till instrumenten etc?
Varför skulle turbo vara töntigt? Det är ascoolt enligt mig!

griegertz: Glöm inte E23 745 som också hade turbo.

/Micke
No
5.161
Nockenwelle
Om turbo är ascoolt eller töntigt? Tja säg det. Man vill väl ha en motor med vissa egenskaper såsom vikt, effektkurva, bränsleförbrukning, respons, gångkultur, ljud, etc. Vägen dit spelar ingen större roll. Det är egalt om det önskade resultatet åstadkoms med turbo, kompressor eller sugmotor.
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
micke: ja jäklar den glömde jag, sorry....

Nockenwelle: Håller med dig till 100% ang. ditt sista uttalande.

Jag älskade bottendraget och ljudet i min 330Ci, men kunde ibland sakna fartsensationen och upplevelsen av accelerationen som jag hade med min 9-3 aero -01 som jag hade innan jag blev BMW-frälst. Saknade dock inte det dåliga vridet på låga varv och den studsiga bakvagnen lika mycket....

En 335iT med en härlig sexa OCH turbo låter som ljuv musik i mina öron..

BMW har ju bevisligen haft turbo i sortimentet förut så varför denna närmast fanatiska inställning att turbo är skit och fusk och sugmotor gäller?
En 335iT låter som klippt och skuren i mina öron. I dagsläget tycker jag att motorerna är lite för klena i standardsortimentet från 3-serien. M3:an är naturligtvis en juvel men kostar för mycket + att jag vill ha 4 dörrar. En 335iT med en stark turboladdad rak sexa, bakhjulsdrift, BMW:s körglädje och chassiebalans samt en bra mix mellan ren sport och komfort.
Det blir en riktigt stark kandidat till mitt bilägande i framtiden.

Flåklypa
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Flåklypa: Jag tror inte att M3 3,2 föraren kunde köra ordentligt...:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.