|
Sida 29 av 29
|
|
|---|---|
|
Enligt relevanta källor så kan det bli aktuellt med fler turbomotorer, dock är det MYCKET osannolikt med en fyrcylindrig bensinturbo. Motivering: "Varför skulle någon vilja ha en sådan? Vi har ju våra fina sexcylindriga sugmotorer!" Det görs dock försök med överladdade V8/V12- maskiner till nästa generations 7-serie! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
tittar man på turboinstallationen i x35-motorn så verkar det nästan som BMW tänkt till för att x35-motorn inte utan betydliga svårigheter ska gå att byta till större turboagg på, och därmed kannibalisera på kommande M-modeller. allt sitter oerhört tight, vilket gör en uppgradering i tex storlek på agg:en kostsam. de agg som sitter standard är nog bland de minsta jag sett, vilket är utmärkt för hur vi som älskar BMWs sugmotorer vill att motorn ska kännas i fråga om respons mm. men räkna alltså inte med några gigantiska effektökningar via chiptrim. |
|
| Tror inte det blir någon större match att få en 335 att gå bättre än kommande M3. | |
|
Håller med Perran! Det finns alltid utrymme för mer effekt i en överladdad produktionsmotor. Jag gissar på att vi snart får se en tuner erbjuda minst 350Hk-kit till X35. Man plockar aldrig ut max ur en produktionsmotor eftersom den ska fungera lika bra i 50-gradig värme som i 50-gradig kyla. Den ska tåla att plågas på 91 oktanig Ukrainsk bensin. Sedan nämndes det något om små aggregat och trång montering. Att snida till ett grenrör och pilla dit ett större enkelaggregat är nog inga större konstigheter om man nu vill försöka sig på det. |
|
|
Enligt relevanta källor så kan det bli aktuellt med fler turbomotorer, dock är det MYCKET osannolikt med en fyrcylindrig bensinturbo. Motivering: "Varför skulle någon vilja ha en sådan? Vi har ju våra fina sexcylindriga sugmotorer!" --------------------- eftersom de orden kom från den där rudolph lär det ju bli så men jag tycker endå det är ett högst märkligt ressonemang. Den nya 1.6liters turbon med direktinsprutning och valvetronic som sitter i nya mini cooper s samt med ca 150hk i peugeot 207 skulle jag betydligt hellre se utgöra motor i bmw 120 och 320 än dagens 2liter. |
|
|
dock håller jag med om att en 4cylindrig motor oavsett turbo inte kan konkurrera med en rak sexa förutom prestandamässigt. och jag hoppas det inte kommer någon 4cyl 2liters turbo på 220hk eller liknande, då har bmw blivit FÖR mainstream. Angående x35an säger jag samma nu som förut, kul för folket men i huvudet på bmws chefer hoppas jag man förstår vad det innebär om var och varannan chiptrimmad 135 och 335 går nära nog lika bra som en M3a. Chiptrimning är inget extremt längre och erbjuds faktiskt av professionella företag. Diskussionen "men du kan ju inte jämföra trimmat mot otrimmat" när det gäller turbomotor vs sugmotor har passerat sitt bäst-före datum. |
|
|
Måste ju bara säga att nya 335'an är förbluffande snabb. 0-200 km/h på dryga 20s med automatlåda är ju nästan M3-klass. Den manuella ska visst klara 0-100 på 5 blankt, skulle inte förvåna mig om den åker jämnt mot M3 upp till 200. Och att sedan förbrukningen ligger under 1,1 L/mil är ju fint jobbat av BMW. Nu måste man ju börja fylla spargrisen så man kan köpa sig en sådan om nått år eller 5:-) |
|
|
Jag har mycket svårt att tro att de små snäckorna till turboaggregat som sitter på x35 någonsin skulle vara kapabla att pumpa luft för över 200hk var, något som är nödvändigt för att kunna åtnjuta samma prestanda som kommande M3. Vridet är en annan sak, men sett ur ren effektsynvinkel så är det högst osannolikt. Därav tror jag att BMW säkrat konkurrensen i just det fallet. Självklart kommer det att erbjudas optimering av mjukvaran (chiptrim) men att tro att det ger 100hk till är nog aningen överoptimistiskt. ..sen är det klart att man kan göra investeringar i specialbyggt grenrör och enkelmontage, men att det blir varesig enkelt eller allt annat än snordyrt får ni svårt att övertyga mig om.. dessutom försvinner nybilsgarantin och bilen blir olaglig att framföra..något som i praktiken inte är fallet med vanlig mjukvaruoptimering som inte kan avslöjas vid en optisk besiktning. |
|
|
Tänkte ge lite glöd i tråden. I usa är man redan uppe i 345hk på hjulen med mappning och avgas! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.