AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.691

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 27 av 29
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
wendtan: tyvärr håller jag med lite angående själ till djävulen. Dom är inte lika speciella för mig längre. Men hoppas den känslan om "annorlunda" och "ut från mängden" kommer tillbaka.
wendetan
"Nej, de blir troligtvis ingen Bmw som 2 sitsig leksak framöver,
Porsche är absolut ett intressantare kort, inte minst iochmed detta :)"

Men att porsche har turbobilar är okey?
Djävulen kommer från hisingen och ägs av ford. ;) BMW ruvar vilka ägg som helst under Bangles vingar. Med eller utan turbo, men garanterat utan ketchup. Jag står nog som vanligt i kön hos korvmojjen. :)
Ryk: Porsches anor och image bygger på 911 turbo, så ja de är helt ok :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Kanske skall förklara det där lite mer ingående, jag är ingen turbomotståndare vilket förhoppningsvis framgått väldigt tydligt.

Jag tycker dock att när man bygger en stor del av sin image med följande stöttepelare: God väghållning, Högpresterande sugmotorer, god byggkvalitet.
Och sen raserar en av dessa så biter man sig själv i svansen.
Dvs jag har inte ett jota emot överladdning, utan det jag har problem med är att Bmw väljer den "lätta vägen" till högre effekt genom detta.

Det har lagts ENORMA utvecklingskostnader på att bygga högpresterande sugmotorer som motsvarar eller överträffar de överladdade konkurenterna fram till dags datum. Detta har gjort Bmw unika, likt att hålla fast vid bakhjusldriften.
Detta kommer med högsta sannolikhet att succesivt försvinna vilket jag personligen tycker är VÄLDIGT synd.

Länk
Tror knappast att en direktinsprutad bi-turbo är "den lätta vägen". Det har nog snarare att göra med miljöhänsyn och förbrukning. Men det är bara spekulation från min sida innan vi har facit på detta. Miljööverladdning verkar ha framtiden för sig. Och så länge man slipper ketchupeffekter och framhjulsdrift så är jag nöjd.
powermac, tycker wendtan absolut har rätt i att det är den lätta vägen. direktinsprutning hade gått lika bra att addera till sugmotorerna, valvetronic är borttaget på denna motor och det är inte fråga om någon sekventiell turbo likt 535d utan en simpel biturbo.

Den svåra vägen hade varit att ta fram en helt ny 3.5liters motor (nuvarande går inte att borra upp mer).
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Wendtan>>
Att Porsches anor och image skulle bygga på 911 Turbo är väl lika märkligt att påstå som att Volvos anor och image skulle bygga på 240'in! Alla som har Porsche som favorit brukar grunda detta på 356 Speedster och riktigt gamla 911. 911 Turbo är inte direkt gammal i produktionsledet, men du kanske är av den yngre generationen som inte hade fått upp ögonen för bilar förrän på 90-talet?
Tomas: För mig är det Porsche 911 Turbo som satt kultstatusen över 11:an och Porsche som biltillverkare.
Porsche 356 Såldes på 50 talet vilket för mig känns ganska långt ifrån volvo 240.
Porsches 911 turbo kom ioch med 930n och modellåren 1975-1977.

Detta är ganska långt ifrån 90 talet om du frågar mig.

Länk
Själv ser jag fram emot turbomotorn och jag tycker för övrigt snacket om sälja sin själ är lite överdrivet. Naturligtvis är associationer persoliga men för mig står BMW för fina motorer, bra kvalitetskänsla och bra väghållning. Om de sen gör en bra motor med turbo tycker jag bara är ett plus (mer att välja på). Jag tror inte de överger sugmotorerna iom denna turbo, tvärtom ser jag detta som en breddning av utbudet.

wendtan: lite skillnad i pris om du inte avser en ganska gammal 911 turbo. Ny blir det väl över miljonen. Det är ju iofs löneförhandlingsdags snart :).
Alternativet till turbo sexan tycks varit en V8 med 70 kg extra i nosen. Med detta i handen så har man att välja mellan:

1. En välbalanserad bil som har en teknikspäckad turbomotor som sannolikt flyttar gränserna för vad turboladdning står för idag och som säkerligen sopar mattan med BMWs sugmotorer i de flesta grenar. Dock förlorar man en del i arvet.

2. En bil med en fin sugmotor som tyvärr inte uppträder som en BMW på vägen och som understyr i närmaste kurva. Man behåller motorarvet, dock inte chassiearvet.

Vad är viktigast? Bilens kvaliteter eller märkets arv. Inget av det är oviktigt men jag vet vilket mitt val skulle bli.

Flåklypa
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Märkligt att det framförs så starka åsikter utan att ens ha kört bilen. En del "gubbkommentarer" från några som på pappret inte skall vara gubbar ... Låt oss istället vänta och se. Och därefter kan vi väl tala om "bilens själ" har försvunnit eller ej. Själv så är jag försiktigt positiv. Det här kan ju bli riktigt spännande.
Verkar som om BMW med denna nya motor har valt de bästa av 2 världar, sugmotorns varv-villighet med turbo-motorns bottenvrid...Sen återstår det att se hur "mycket" turbo det är egentligen, 306 "turbo-hästar" kontra ca 260 sughästar i en 3-liters motor verkar ju ge en indikation om att man förmodligen inte laddar speciellt mycket, nån "lättrycksvariant" kanske....

flåklypa, du glömmer bort att en V8 är 2cyl kortare än en rak 6a och hamnar längre bak och därmed bättre viktfördelning. säger inte att det garanterat kompenserar för de extra 70kg men chansen finns.

hade det varit sekventiell turbo det handlade om kanske det skulle kunnat flytta fram gränserna för vad turboladdning innebär idag. även om sekventiell turboladdning i sig inte är något nytt är det inte vanligt på vanliga svensson-bilar. nu är det dock fråga om en ordinär dubbelturbo-lösning och jag har svårt o se hur det skulle kunna flytta fram gränserna. Inte heller är direktinsprutning och turbo något bmw är först med, både vw, mazda och gm har motorer med den lösningen.

Det som är positivt och kul är att fabriksinstallerad turbo ger möjligheter till enklare trimning och det dröjjer nog inte länge innan det ena efter det andra projektet dyker upp. och även för vanliga svensson är det säkert lockande att få ut en 30-40hk extra med simpel chiptrimning.
Jag håller med Mixtus. Så länge bilen uppträder som en BMW och motorn är mycket trevlig, vilket jag känner mig säker på att den kommer vara, så tycker jag det här är en bra satsning. Valmöjligheten att välja en av de fina sugmotorerna finns dessutom fortfarande.

Man kan ju på liknande sätt även hävda att M5, som exempel, sålde sin själ när man gick ifrån den klassiska raka sexan, som ju faktiskt tillhört BMW:s "själ", till förmån för en V8 med kraft över hela registret. Men bilen är ju inte mindre fantastisk för det.

En annan intressant sak angående överladdning är att Alpinas överladdade modeller (B7 Turbo, B7S Turbo, B10 BiTurbo osv) tillhör bland de mest ansedda BMW-bilarna bland entusiaster. Men det kanske beror på Alpinas "själ";)
Lite träligt att man inte hänger av en Z4 3.0si coupe med 335:an...

Keep Your Distance!
Jag är odelat positiv till 335 framförallt pga att 535d blev så lyckad med dubbelturbo.

Keep Your Distance!
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Självklart så ser jag fram emot motorn. Missförstå mig inte. Men såhär innan lansering är man ju alltid lite rädd och får en känsla av att "BMW är inte lika som förut..". Men som jag skrev innan, den känslan av att inte vara som alla andra kanske kommer tillbaka när jag provkör bilen. Det hoppas jag!
Viggo.
Det är sant att motorn kommer att bli kortare, även om det inte riktigt är två cylindrar kortare. Jag kan nästan lova att tekniken på den nya turbomotorn kommer att ligga på topp, exempelvis vore det intressant att se hur turboaggregaten är beskaffade. Turbomotorernas dilemma har alltid varit fördröjningen, men detta har blivit bättre på senare år och BMW lovar i det närmaste eliminerad fördröjning. Jag tror att nyckeln till detta är högt komp, små effektiva turboaggregat som har variabel geometri på något sätt. Lägger man dessutom till direktinsprutning, Valvetronic och de material BMW använder till sina motorer så har vi ett fint smycke under huven.

Framtiden får utvisa om motorn är bra men mina förväntningar är högt ställda och jag är övertygad om att motorn kommer att bli hyllad. Kraft nästan som en 535d fast med rödmarkeringen vid 7000 rpm. Mums!

Flåklypa
Nya m3 e90 kommer med V8 på 425hk.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.