|
Sida 23 av 29
|
|
|---|---|
| Thomas: nu har jag inte koll på den iten men inta kan de har kört helt olika motorer i USA och Europa!? Ok, att de modifierar existerande motorer (så att effekt etc blir olika) men att de skulle utveckla helt olika motrer för olika marknader finner jag svårt att tro. Iaf den typen av motor som avses här. | |
|
Keiser>> Vad avses med helt olika motorer? Vad är det som gör att en motor blir helt specifik för en marknad? Annan slaglängd? Annat sprut? Annan effekt? Att modifiera en existerande motor, gör detta motorn unik? Vad/vem bestämmer huruvida en motor är specifik för en viss marknad? Det har alltid funnits Eurospec-motorer och NA-spec-motorer. Ibland skiljer dem sig på mer än effekten, ibland inte. I och med att dom benämns "spec" med ett prefix före så antar jag att man bestämt att dom är specifika för en viss marknad. Men Du kanske har en helt annan tolkning? |
|
|
Tomas, Jag menade just i detta fall. Det känns märkvärdigt att lansera en 335i i europa som är en 3,0 med turbo, och en 335i i USA som är en 3,3-3,5- liters sugmotor. Dubbla utvecklingskostnader och dubbla tillverkningskostnader. Tycker bara att uppgiften verkar gravt ologisk, och tror på det när BMW själva berättar det officiellt! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Sämre soppa i staterna medföras att de ej kan andvända alla maskiner ifrån europa och asien. Nya E 90 325 i europa = 2.5 l 218 hk over there 3.0 l och 216 hk. 325án i over there kör med samma block som 3.0l men har ett annat insug och avgassystem och motorstyrning än "deras" 3.0 variant med i runda slängar 255 hk. "Z4 love it" |
|
| Thomas: observera att jag inte påstår mig veta, har dålig koll på motorerna i nordamerika. Uttryckte mig lite klumpigt ("olika motorer") men du slår huvudet på spiken, vad är det som gör att en motor blir helt specifik för en marknad? Definitionsfråga antar jag. Hur som helst, i detta konkreta fall att ta 3.0l exsisterande 6a och öka volymen till 3.5l låter som en ganska dyr lösning och bör falla innanför ramen av "ny motor" (eller helt olika som jag skrev ovan). Låter lite dyrare än bara ett annat insug etc... Och som sagt dubbla utvecklingskostnader, näe det kan inte vara vanligt eller? | |
| den ska gå på kas ju! | |
|
Keiser>> Precis så fungerar det idag, och har alltid gjort hos BMW. Att öka volymen på en motor är det absolut vanligaste och i sammanhanget en väldigt billig åtgärd för att få en "NY" motor. Exempelvis en M20, finns i åtminstone 5 olika utföranden. I Sverige har vi M20B20, M20B23 och M20B25. Alla samma motor i grunden men med olika slag eller borr och sedermera (M20B25) med annat sprut. Precis samma linje gäller M30 som benämns "stora sexan". Så har det fungerat i alla tider och är inget konstigt. Så det är tvärtom mot vad du tror, väldigt vanligt! |
|
| OK, där ser man. Så det är inte så osannolikt att de kör en turbomotor i Europa och en större-volym-motor i USA! Nu återstår det att se om det blir så, borde de inte släppa info snart! | |
| Om man bemödar sig med att utveckla en NA-motor som funkar för ena marknaden kan jag absolut inte förstå varför man vill ha en turbomotor för enbart den ena marknaden.... | |
| Nå ... hur är det nu med "de-som-vill-att-vissa-skall-äta-upp-sin-hatt" klubben? Fortfarande lika säkra på er sak? | |
|
Någon som hört något nytt om motorn? Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
FRESH NEWS: Sorry guys that has gone over the top. I can't hide it anymore. You ALL have been punked by SpeedFreak! and me. The debate over 335i and its engine is a plot set by SpeedFreak! and me! We both had same info but to make a debate more interesting we agreed to make some fun: starting a harsh debate. SpeedFreak! started with a claim of 3.5L I6 NA engine, and I replied harshly. And so on ... We made a bet "Latest info on 335 ..." on Bimmerfest would get 40,000 views and 1,000 replies before E92 press release was out. We are now over 40,000 views and very close to 1,000 replies. I think that's enough. Although we couldn't made such huge thread here. SpeedFreak! the game is over, dude. We've been bad! SORRY GUYS!!! |
|
|
Föga förvånande. Vad lär vi oss av detta? LITA ALDRIG PÅ FOLK SOM hävdar att de har "initierade källor hos BMW" eller dylikt! Jag tror emellertid dock fortfarande att det kommer en BMW med bensinturbo inom en relativt snar framtid :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Viggo Ha ha....den källan känns lika pålitlig som Lars-Inge Svartenbrant. Flåklypa |
|
| Länk | |
|
3-series coupé (e92) - 335i, dual exhaust, twin turbo. See you at the other side! |
|
|
rightnow, Ser riktigt, riktigt bra ut! Och något slan där på forumet tror att han ska vara smart och briljera "label stating 335i ... BS imo they wont put any labels on test mules" Men som någon annan säger - Vem säger att det är en testmula? Ser snarare ut som en produktionsfärdig bil som använts för reklamfilmsinspelning. Coupén kommer ju sannolikt att visas i Genéve om några veckor! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Det är ingen testmula som du sa precis. Bild tagen precis utanför photosessionen i glasgow. BMW har slutat med Ci beteckningen, precis som killen som ljugit har sagt för 4 månader sen :) | |
|
Dom där utblåsen ser ju bättre ut än dom andra man sett bilder på som har varit tunnare. Keep Your Distance! |
|
|
Det ser ganska lovande ut, även jag jag tycker den liknar 9-3 SS på något sätt :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.