AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.692

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 21 av 29
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Jag skriver inge mer här nu om detta förän officiella pressreleasen är ute. Känns bara dumt, redan skrivit för mycket.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att det kan finnas produktionsekonomiska fördelar med turbo tror jag nog. Det är väl knappast den omfattande produktionskapaciteten och den sprickfärdiga utvecklingsbudgeten som gjort att Volvo och Saab valt att ha samma grundmotor med olika laddtryck. Även den stora VW-koncernen har nog sparat pengar på att använda den varianten.
Att det än så länge bara talas om en modell med turbo betyder inte att det måste vara den sista som BMW överväger. Men BMW kan kanske vara extra måna om att en nylanserad bensinturbo verkligen går bra. I ett första skede kanske turbomotorn inte blir billigare, men när "märkesentusiasterna" accepterat den nya modellen kan det finnas större utrymme för fler turbomodeller, vilket kan ge besparingar.
Mycket spekulation, det medges, men å andra sidan har väl tråden mest handlat om gissningar.
Det blir någon form av överladdning på så gott som samtliga BMW med tiden. Överladdning hör framtiden till. Sett ur både bränsleekonomisk aspekt och miljöhänsyn. Host. ;)
ch
164
chris76
328 T-97
Äntligen bensin turbo i BMW!

varför ha en tung v8 i fronten när man kan ha en turbo 4:/6:a o ändå få mer effekt!............+ att det e lättare o trimma vidare

chris76
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nockenwelle>>
Beträffande Volvos motorer så har du så fel du kan ha tyvärr. Motorn i gamla X40 skiljer på både kolvar och stakar och annat inuti motorn mellan 2,0T och T4. Likaså på gamla X70 med 2,5T, T5 och R. På S60/V70 skiljer sig också motorerna åt högst väsentligt mellan 2,4T/2,5T, T5 och R. Det är möjligt att blocken är samma med enbart den skillnaden att dom är fodrade/borrade, men sedan skiljer sig både kolvar och stakar och vissa fall vevar åt, likaså topplock. Att en tillverkare använder samma motorblock är inget anmärkningsvärt, det har bl.a. BMW använt sig av i alla tider. Så att säga att Volvos överladdade motorer skiljer sig åt enbart genom olika laddtryck är lika fel som att påstå att BMW's sexcylindriga motorer enbart skiljer sig åt på borrning/slag.
NEJ! Inte turbo i BMW! =)

chris76: Hoppas du inte pratar om jänkarnas V8 iaf ;)

ch
164
chris76
328 T-97
tycker bara det e onödigt med en så stor motor i en liten bil(nya m3 med v8)-. likaså m5 med v10........ta fram den gamla hederliga 6:an o överladda så in i hel...ete........hemma trimmarna/trimfirmorna tar ut 5-6-700 hk ur gamla m5 sexan............man skulle kunna göra bilen lättare o billigare+ minst lika mycke hk (vågar inte tänka på vad det kostade o utveckla v10:an)

chris76
Here we go again :-(

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
V50/V40 2,4 140 och 170 hk är samma motor. Motorbeteckningarna är B 5244 S5 samt B 5244 S4.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tomas, jag instämmer i att det skiljer mer än bara laddtrycket, slarvigt av mig. När första 5-cyl turbon kom hade den exempelvis mindre slagvolym än den oladdade femman. Jag har för mig att det berodde på andra foder, för att möjliggöra större kylkanaler. Men om vi tittar på Volvos fem-cyl så har samma block kunnat användas till 140 hk utförandet likaväl som 300 hk. Jag tror inte man hittar motsvarande spännvidd på BMWs motorer.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Överladdning hör framtiden till! Det sa man på 80-talet och av någon anledning har detta inte realiserats......
Beppo: Det har det hos alla Bilmärken utom Bmw i princip :)

Även V70 2,5t och S40/V50 T5 har samma motor. B 5254 T2 respektive B 5254 T3. Annan mjukvara bara.

Medans V70 T5 bygger på samma block som 2,4 liters maskinerna som sitter i s40/v50 på 140/170 hk. B 5244 T5 resp 5244 S5

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Bara Saab, volvo och VAG som använder det i många modeller. Övriga bilmärken har/ eller har haft överladdade modeller i enstaka modeller, ofta inte särskilt lyckade eller långlivade. Ex turbovarianter av citroen, peugot, chrysler, mfl mfl. Väldigt få Japanska bilar som använder sig av överladdning. Sen finns det ju exempel på motorer som både är lyckade och långlivade i produktion, ex Porsche 911 turbo, Jaggas kompressorvarianter. Men i dessa fall använder man den överladdade som top of the line, med överlägsen prestanda. Hade BMW gjort det samma, och överladdat M-Modellerna, hade jag inte tyckt att det var konstigt, men att klämma in en modell under känns underligt. De prestanda de vill ha ur en sån motor går ju att få utan att överladda så varför?
Beppo: Mercedes, Jaguar, Porsche, VW, Audi, Volvo, Saab, Subaru, Opel är väl de jag kommer på nu. I princip alla tillvkerare har någon överladdad bensinare i sitt program utom Bmw. Ferrari och Lambo är givetvis undantag de är dock inga direkta volymbilar.

Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Wendtan>>
Dessa två är inte överladdade, men okej. Om jag säger BMW 2494cc på 192 hk mellan 1991-1994 och BMW 2494cc på 170 hk mellan 1996-2000? Same same but different??

Nockenwelle>>
Vill du verkligen veta spännvidden av BMW's motorer så kontakta B. Jonsson på Autopowers mailinglista, han kan förklara för dig hur det står till. Han har tidigare varit ordf. i BMW CS. Han kan bl.a. berätta för dig att den M30 som satt i 535-E34 i princip är samma maskin som använts sedan 60-talet. Beträffande M30 så finns den i 525-E28 på 145 hk, samma maskin finns även med 218 hk i 535. Och med nedslipad vev och 1,4mm större borrning så får du en M88 med 286 hk.

Att man använder samma motorblock men skiftar med olika vevar och toppar är något som dom flesta tillverkare gör. Jag kan dock hålla med om att i Volvos fall med 140/170 hk där endast styrdonet skiljer är lite "billigt". Speciellt när man som kund får betala en hyffsad merkostnad för ett annat styrdon.
Tomas: Läs mitt inlägg 11:00 med :)

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Visst har BMW och flera andra tillverkare laborerat med olika vevaxlar, borrning m m för att kunna få olika motorer. Det är inget nytt, men därav följer inte att det skulle vara den mest lämpliga lösningen idag eller i framtiden. Produktionsmetoderna har förändrats en hel del under de senaste decennierna.
Jag har helt enkelt svårt att tro att Volvos upplägg av motorprogram skulle vara dyrare än BMWs. I så fall förstår jag inte riktigt varför man valt det. Att Volvos lösning har produktionsekonomiska fördelar framstår helt enkelt som rimligare, med tanke på företagens ekonomiska situation.
Inväntar pressrelease med spänning!

God Jul & Gott nytt År på er, hattätare som turbotroende! :-)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Wendtan: Jag skrev ju just det! Att många biltillverkare har FÅ modeller med överladdning. Det är inga som konsekvent använder sig av detta till hela modellfloran, och därmed tvivlar jag på att det är framtidens bilmotor! Men du har helt rätt i att de flesta har NÅGON överladdad modell på marknaden, det känner ett bilfreak som jag väl till...
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Mycket snack och liten verkstad, väntar på pressreleasen !!!

"Z4 love it"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.