AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
81.440

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 20 av 29
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Är också pågång en V8 med dubbelturbo till nya 7-serien!
När jag sökt efter info på nätet så hänvisar alla rykten till samma källa.

Jaja... Jag kan ha fel. Tror dock aldrig på rykten och sett ur marknadstrateiskt samt produktionsekonomiskt perspektiv känns konceptet 335 dubbelturbo fel.

Jag skulle ha lättare att köpa argumenten för turbo om det ryktades om att alla sexor skulle få turbo. Nu finns det ingen logik. Mitt i modellprogrammet dyker det upp en dubbelturbo. Njaee... :-)
rightnow: Att 335d kom senare än 335i-nyheten spelar föga roll. Givetvis har det gått rykten om en dubbelturbo till nya treserien. Att denna i själva verket var en diesel missades och ryktet blev att en 335 bensindubbelturbo var på ingång. Känns helt logiskt.

Vore kul om det kommer en bensinturbo. Den som lever får se. jag vidhåller dock min åsikt. Ur flera perspektiv känns det fel med bensinturbon. Att dessutom en dieselsexa med turbo och namnet 335 snart dyker upp gör att det är lätt att misstänka varför rykten florerar kring.
Om det inte framgår, så håller jag faktiskt med bjoerck i det han skriver angående ryktesspridning och källkritik. Jag brukar heller inte tro på rykten, och avfärda dem som nonsens.

Men i detta fall så känner jag på mig att ryktet faktiskt stämmer!

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Trams att de skulle dra tillbaka ett pressmedelande :=)

Vi får se i Januari vad som händer. Jag står fast vid vad jag sagt innan, i will believe it when i see it :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
bjoerck: då måste du vara en jäkel på att söka på nätet, för så är det faktiskt inte alls. Jag har flera olika källor som har helt olika i sig. Webasto som utvecklat fälltekniken för nya coupé-cab taket. Men skitsamma, det kommer en turbo, bara o vänta så får ni se. Men glöm inte att jag sa det.

335i kommer inte alls mitt i modellprogrammet. Det kommer som "top of the line"-motor till nya Coupén som lanseras i januari. För mig är det självklart att inte BMW slänger ut 5 st turbomotorer samtidigt. Det däremot vore riktigt dumt. Det finns bilder på 335i med intercooler, och det är helt klart ingen diesel som varar till 7000 varv. Men som sagt, vi får se om ett tag.

Jag förstår vad du menar att det hela tiden skulle kunna varit en diesel-motor, där ordet diesel försvann och alla trodde det va en bensin dubbelturbo. MEN att 335i kommer är ingen tvekan, det är tom registrerat av BMW. Skulle detta då vara en 3.5 liters sugmotor? Då alla hävdar att en sån motor existerar ej i produktionen.

Om vi tänker såhär:
Vad är mest troligt, att det kommer en 335i utan turbo som INGA källor säger.
Eller att det kommer en 335i med dubbelturbo som flera oberoende källor säger? Visst, det första kan vara rätt, men det andra är mer troligt.

Clubsport fick väl tom det bekräftat av sin säljare som ringde till huvudkontoret?

Aja nog med det.. Nu ska jag åka till skåne o fira jul! God Jul & ett Gott Nytt År!
På sidan 10 i denna tråden så finns det en källa som pratat med sin återförsäljare och fick bekräftat att det kommer en 335 utan turbo. Så inga källor är kanske lite o ta i.

Länk
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Okey, de va o ta i! Ni får lita på han då.
Jag tror det mest troliga är att det kommer en 335i utan turbo. Ryktena om 335 bensindubbelturbo baseras på dito dieselversion. Att namnet 335i redan är registrerat för en sugsexa späder endast på ryktena...
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Okey.. 335i är dock inte registrerat som en sugsexa utan bara som ett motoralternativ. Då får vi väl se då vad det är för motor som blir 335i :) Eftersom någon 3.5l sugmotor inte finns i N54 :)
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Du är varmt välkommen till hattätarparty hemma hos wendtan i januari :) GL HF!
Hattätarparty - det låter kul. Är inte Januari lite tidigt? Någon information om när en pressrelease om 335i kommer finns väl inte än?

Några säkra källor tycker jag inte finns. Mycket av informationen på internet har samma ursprung.
Jag pratade med en BMW-säljare och han trodde inte att det skulle komma en bensinturbo - men han visste inte eftersom ingen interninformation har gått ut som varken bekräftar eller dementerar ryktena.

Inget är omöjligt men en 335 dubbelturbo är osannolik.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Överladdning av miljöskäl?!?!?!? Det är bara på pappret det skulle funka. I verkligheten är alla överladdade motorer hitills sämre ur miljösynpunkt än de tyska sugisarna....
Förklara varför det "ur marknadstrateiskt samt produktionsekonomiskt" skulle vara fel med turbo?! Ja det finns säkert några här som absolut inte vill ha turbo i BMWprogrammet men det känns inte riktigt representativt för BMWs kunder...

Håller med rightnow, det finns flera källor som envist hävdar att det kommer en turbo (varför skulle alla 6:or få turbo bjoerk?) men betydligt färre som hävdar att det kommer en 335 utan turbo! Det gör det inte mer sant men nog påverkas sannolikheten lite.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Bones: E92 presenteras i januari tillsammans med 335i med dubbelturbo bensin.
Keiser: Kort sagt, sett ur marknadsperspektiv har BMW gjort stor sak av den körglädje som deras M-bilar och raka sexor utan turbo har. Om den senaste generationen M-bilar haft överladdning så skulle det sett ur ett marknadsperspektiv vara korrekt med en 335 turbo därefter. Inte tvärtom.

Produktionsekonomiskt finns det inget som motiverar endast en modell som är överladdad. Det blir billigare att ha samma uppbyggnadsprocess på alla motorer. Det mest kostnadseffektiva är om exempelvis alla sexor hade en volym om 2.5 l och turbo. Därefter används mjukvara och/eller olika turboaggregat för effekten. modellerna kan sedan döpas till 320, 325, 330, 335 etc. Så gör många tillverkare redan och kunderna verkar inte svika.

rightnow: Säger vem?

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Bjoerck: Även Bmw gör så :) E60/E61 523 och 525 är samma motor ner i minsta beståndsdel mer eller mindre.

Länk
wendtan: Samma sak med E46 316/318. Den MB jag köpt är finns i både 200 CDI och 220 CDI. Likadana motorer men med olika effekt.

Den tillverkare som är mest känd för denna typ av tillverkning är VW/Audi. 1.8T fanns i ett otal olika varianter. Vet dock ej hur det ser ut idag.

markandsmässigt kan man lätt föra in en turbomotor utan att ta bort "värdet" hos M-bilarnas, ja kalla det körglädje. Marknadsfolk vrider och vänder hela tiden på "sanningen". Tror inte Audi tex har några problem att få ut hur underbara och överlägsna deras nya 8:a är i top of the line modellerna även fall förra gången så var turbomotorn helt "överlägsen". Marknadsmässigt tror jag inte det är några problem. De kommer forfarande ha bilvärdens bästa 6:or och nu också turbo för de som föredrar det (flera fiskar i nätet).

Produktionsekonomiskt, ja tänk om tanken är att få in fler modeller mha av turbo. Det behöver ju inte innebära att alla motorer kommer vara "samma" med en modifikation mha av turbo, men några kanske är det. Precis som 523/525 (wendtan ovan). Detta ger mer spelrum...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.