|
Sida 16 av 29
|
|
|---|---|
|
OK, här kommer ångmaskinerna! Länk :-) |
|
|
Jag har verkligen svårt att se vad som skulle vara så hemskt med att turboladda en bensinbil från BMW. Mer effekt och vridmoment utan att behöva tokvarva, var i ligger problemet. Desstom tror jag som "PowerMac" att överladdningen snart kommer att användas för att få ned förbrukningen istället för att få upp effekten. |
|
|
Beppo: Om du fick välja på en färdigtestad plattform och en icke produktionsklar och icke avbuggad bil, vad skulle du välja om du skulle utveckla ett nytt motorkoncept?? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ser det inte som troligt att de skulle testa den nya utrustningen i en bilmodell de håller på att utveckla. Prövar de ny teknik lär de ju göra det med grjor de redan känner till. Dessutom, 10 år innan lansering... Det är ganska lång testperiod det! Nej tryckmätare o intercooler tyder fortfarande på turbo. Men det kan ju finnas andra förklaringar (tvivlar iofs på det). Snart får vi se. | |
|
Jag tror fortfarande på turbo. testar man motorer som kommer om 10 år kör man inte dem i bilar som ännu inte är lanserade. När de första bilder kom för att år sedan var inte ens E90 lanserad. (Sedan). Had de de varit ute för att testa "ångmaskinen" så hade de gjort det i en E46 eller en 5a Jag tror att en 3.0 liter dubbelturbo i form av en 335 bara är den första turbomotorn av många. Jag tror att BMW vill plocka kunder av AUDI som kräver turbo. Jag har aldrig gillat turbo själv. I alla fall inte AUDIs variant med en stor turbo på en liten 1.8 liters 4a. Däremot tror jag att har man en bra grundmoter (3.0 liter R6) så kan turbo hjälpa till på ett grymt sätt för att höja körglädjen. Tittar vi på AUDI så är det förra S4/RS4 som jag närmast tänker på som ok turbomotorer. /Fredrik Swärd |
|
|
E90 har nog varit i stort sett färdigutvecklad under flera års tid nu, både sedan och coupe...Jobbar själv inom automotiveindustrin och på min tidigare arbetsplats tillverkade vi mkt grejer till volvos bilmodeller. Vi brukade starta serieproduktion på detaljerna ca 2 år innan bilarna kom ut på marknaden. Och då har ritningar och prototyper till detaljerna funnits i flera år före det. I bilbranchen, speciellt den japanska, kan efterträdaren till en ny bilmodell i stort sett vara färdig när en bilmodell lanseras.... Och jag ser fortfarande inte hindret att testa i en sån. Dessutom väcker sådan utrustning mindre uppmärksamhet i en maskerad, ej färdig bil än om det skulle komma en e60, med samma prylar i. Anledningen att jag inte tror att det kommer turbo på BMWs bensinare är helt enkelt som jag skrivit ovan: varför finns det inte redan. Man har ju redan kunnandet och har serieproducerat turbobensinare i nutid (till annan biltillverkare), men valt att inte använda det i egna bilar. Varför?? Och när nu både Mercedes och audi frångår överladdning mer och mer, även på värstingbilarna framstår det ännumer obegripligt varför man skulle börja överladda. |
|
|
Tycker inte det väcker mindre uppmärksamhet att ha det på en maskerad bil. Denna historia tycker jag visar det, inte hade någon upptäckt detta om det hade suttir på en vanlig sedan (inte ens om denna sedan skulle åka med följet med maskerade bilar). Varför nu, ja varför inte. Detta styrs väl framför allt av ekonomerna och en o annan ledningsmännsika. Tror inte det är det rent tekniska som fått tala allena, då hade vi säkert sett det tidigare. I mercedes och audis värstingar försvinner turbo mycket riktigt men i de lite lägre modellerna finns det i allra högsta grad kvar. Audi har väl flera och mercedes ska väl gå ifrån kompressor till turbo (iaf enligt folk på detta forum). Kontentan kanske är att turbo kanske inte passar i bilar med för mycket HK (kanske blir mer svårkörd i stadstrafik...) eller så har marknadsfolket tyckt att det inte ska vara turbo... |
|
| Ett par centiliter soppa hit eller dit struntar vi entusiaster i, men nybilsköparen prioriterar sådant samt hög säkerhet. En 335 som inte drar märkbart mer bränsle än en låt säga 320 - 325, vore en hit i nybilshallen. ;) | |
|
När väntas information om 335i släppas? Jag har läst alltifrån förra veckan till slutet på nästa vecka. |
|
|
Länk Nya 3-litersturbon på 330 hk kommer tydligen inte bara i 335i, enligt den här källan. Utan till våren kommer även 535i, i samband med en lätt facelift på 5-serien. Dessutom kommer 135i/M1 samt 635i. Nya 3-serie coupé kommer inledningsvis som 325Ci, 330Ci och 335Ci. //Chrille |
|
|
Det kan inte vara långt kvar tills 335 blir officiell. Brukar inte BMW gå ut med info ungefär 3 månader innan bilen släpps? Keep Your Distance! |
|
| Pressinformationen är ute, men det är ett så kallat "embargo" än så länge. Informationen kommer ut vilken dag som helst, iaf i läckt form :) Det är vad jag hört iaf. | |
|
härligt mer godis till oss!! Mpower |
|
| Ahh, då avgörs det snart. Denna tråd har ökat intresset ytterligare hos mig. Kul med folk som inte köper rykten rakt av. Men nu ser jag verkligen fram mot en vass turbosexa! | |
|
Verkar som att Stockholms Bilsalong 1-9 April 2006 kommer märkvärdigt lämpligt i vår. Vågar man hoppas på Z4 Coupe, E90 Coupen och 335 visas upp då. Keep Your Distance! |
|
| Det är skillnad på att inte köpa rykten i första taget, och säga "its never gonna happen" :P | |
| rightnow: hehe ja det kan jag hålla med om. Men visst kommer det kännas mycket skönare att ha rätt tackvare de personerna :). | |
|
En kille på Zatzy verkar har riktigt bra koll på det hela... Keep Your Distance! |
|
| Va inne på BMW i fredags, han garanterade att det kommer en bensinturbo 335i på 300+ hästar. Vet dock inte vart han fått informationen från, o säger inte vilken handlare det va heller. Men om han säger det så borde det ju vara så tycker man. | |
| En kille på m5board säger sig ha sett bilen och tagit på den, men som sagt, man vet aldrig med folk nuförtiden. De kan ljuga om allt, men han verkade trovärdig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.