AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.667

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 15 av 29
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den nuvarande 3-literssexan har en slaglängd på 88 mm. Skall volymen upp till 3,5 liter krävs en slaglängd på 103 mm, om det skall uppnås enbart med ökning av slaglängden. Då blir det ett väl långt slag, som kan tvinga fram varvtalssänkning. Att öka borrningen vore bättre i så fall, men det skulle kräva ett annat topplock (= ökade kostnader).
Å andra sidan verkar det rätt orimligt att bara öka effekten med 40-50 hk i dubbelturboutförande. Rimligtvis skall det till en större ökning än så för att motivera ett dubbelturboarrangemang, annars framstår det som lite fjuttigt.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
335i är väl på 3.0l och inte 3.5?
rightnow,

335i "är" i dagsläget ingenting annat än spekulationer!

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En kombination av ökad slaglängd och borrning verkar rimligt. Ngn som vet vad MB har för borr/slag på sin 3.5 liters motor?
Ang miljöbil: oberoende tester visar att en sugmotor är överlägsen en överladdad dito i verkliga förhållanden. En överladdad motor är i eu-cykeln lika ren som en sugis, men under fulllast så faller avgasreningen ur. Hur det är med Vws nya GT modell med både kompressor och turbo vet jag ej, men tester lär visa detta. Vwkoncernens tidigare turbo-motorer har i a f stått sig slätt mot BMW och MBs sugmotorer i avgasrenings synpunkt. Men om man bara går efter eu-cykeln så...(där det bla tar 26 sekunder att accelerera 0-50..... Vem f*n kör så i verkligheten???)
No
5.161
Nockenwelle
Kruxet är väl att om både borrning och slag ökas så blir det en hel del komponenter som behöver bytas. Möjligen är trelitersmotorn redan förberedd för detta, för den skiljer sig från 2,5-litersmotorn både i slag och borrning.
Att accelerera 0-50 km/h på 26 s är snudd på en bedrift.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Länk
Spana in detta!! Det är nog detta som spionbilden har visat. "Intercoolern" sitter längst fram på skissen, och en tryckmätare är ju inget konstigt under testerna av ett system då ångtrycket är rätt fundamentalt för principen!
Att systemet dessutom heter turbosteamer gör ju att man förstår att ryktena om turbo i bmw tar fart.....
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det verkar vara något lite typiskt för Bmw och komma på något sådant,trevligt för miljön och för föraren.Lite lätt lurad kanske man var ändå...

Mpower
Systemet färdigutvecklat för serieproduktion inom 10 år.
Utvecklingen av konceptet fokuserar initialt på att göra komponenterna enklare och mindre. Det långsiktiga målet är att ha systemet klart för serieproduktion inom 10 år.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Hattätar-risken minskade nog en del nu Wendtan..... Det jag menade är att det är rätt stor risk att detta har misstagits för 335i turbo! (men det förstod du nog ändå....)
No
5.161
Nockenwelle
Det vore verkligen synd om det inte blir någon hattmåltid. Av allt som utspelats på detta forum den sista tiden är hattmåltiden det mest lovande.
Nja tror wendtan menade att om det ska finnas på marknaden om 10år så tror jag inte det dyker upp i en maskerad e90bil redan nu. Om inte annat menar jag det. Tycker inte detta är ett bevis i någon riktning. Men diskusionen blev ju inte mindre intressant :).
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag tror man testar systemen i e90 även om det inte kommer att lanseras i den. Vad ska man annars testa systemen i?
Verkar kanske onödigt att använda maskerade coupéer för att testa i?
Wendtan menar att om de tänker lansera systemet inom 10 år så lär de inte hårdtesta systemet i en Maskerad E90 Ci.

Vi får se vad som händer. En 3,5 liters Sugis hade varit riktigt nice :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hehehehe stäng inte av hattmaskineriet ännu Nockenwelle, sista ordet är inte sagt :-)

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Sant Kalle. Hoppas bara att hattätarna inte lämnar forumet innan BMW lanserar en turbomodell.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att de testar det i en maskerad bil. De maskerade "mulorna" brukar ha en mängd mät och testutrustning monterat så det är föga troligt att ngn upptäcker att det handlar om nydanande teknik. Och att mulor rullar med diverse projekt under skalet under flera års tid före en eventuell lansering är ju inget nytt. Saab körde länge med mulor med fords v4-motor under huven, långt innan lanseringen kom och bytet från 2- till 4-takt genomfördes. Och då var det ju beprövad teknik.... (dessa tester utfördes dock inte i sverige, då det hade varit alldeles för uppenbart för oss svenskar att det inte satt ngn vanlig djungeltrumma under huven...)
Än är inte undrens tid förbi! Vem vet, det kanske kommer en turbobensinare innan jag pensioneras,
miljööverladdning är ingen fantasi utan en verklighet. Hur fort vi får se en slutprodukt från BMW är svårt att sia om. Men VAG har redan en sådan motor på modellprogrammet som jag har länkat till tidigare i tråden. Gör det igen så att alla fattar ;) ---> Länk
OK, här kommer ångmaskinerna!

Länk

:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.