AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.687

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 14 av 29
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Det är kass med BMW och turbomotor. Men 335d kommer nog bli ett riktigt monster. Kunde haft en kompressor om de nu MÅSTE ha överladdning :(

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Varför kompressor?

Jag förstår inte heller varför kompressor skulle vara bättre. Tvåstegsturbo torde absolut och utan tvekan vara den form av överladdning som bäst passar ihop med BMW's karaktär och profil.

Kompressormatning är ett relativt ineffektivt och osofistikerat sätt att överladda.

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Jag förstår inte hur man kan vara så tvär säker på fel sak som hattätarna är...
Det är ju klart sedan länge att 335 kommer med Turbo...
Förresten, jorden är rund, inte platt, även om ni tvivlar på det!!!

Kan inte en officiell skamvrå utses där de får stå till allmän beskådan utses?
Typ Sergels torg med skylten `" VI HADE FEL" tejpat på bröst och rygg???

//Dorfmeister
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om de skall stå på Sergels torg med den texten borde man också ordna så att förbipasserande kan se en filmsekvens från hattätningen rulla.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
hahahaha! Ne, håller med er. Konstigt att endel kan vara så himla säkra på att "Det kommer ALDRIG komma en turbo på bensin" osv. Så kan man ju aldrig säga. Saker och ting förändras, det handlar bara i slutändan att tjäna pengar.
rightnow,

Angående N54, aha, jag visste inte att de direktinsprutade motorerna skulle komma såpass "snart". Men visst har väl V12:an i 760i direktinsprutning?

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Nja tycker iofs det är sunt att man inte tror på vad som helst utan ifrågasätter. Det ryktas om mycket som inte visar sig vara sant också. Just i detta fall kom ju rapporter intensivt och från olika håll. Just det tyckte jag tydde på att det var sant. Men än är det inte bevisat (blir det ju när BMW går ut med infon), det kanske blir vi som "som vara så säkra på vår sak"! Bones kommentar är inte obefogad, vad ska de som tror på turbo göra om det visar sig vara falskt! Bones, wendtan och gänget kanske har några förslag :).

Ahh, tycker det låter som en mycket intressant maskin (335). Den och naturligtvis coupen ser jag fram emot. Har de inte lyckats hålla coupen hemliga ovanligt länge? Tycker bilder brukar sippra ut tidigt (tex e90). Nu menar jag bättre bilder än de tyska photshoppade. Rightnow hade iofs en ganska nyligen...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I och med internet har en uppgift lätt att mångfaldigas. Det som egentligen bara sades av en källa (eller ett fåtal) sprids snabbt och blir väldigt många "källor", fast egentligen är det ju inte fler för det.
Jag tycker inte de som tror på en turbomotor behöver göra något motsvarande hattätningen. Det behövde inte "turboskeptikerna" heller göra. Det var helt frivilligt och på eget initiativ som hattätandet kom upp. Vill man sticka ut hakan så får man göra det, men ingen annan behöver känna sig tvungen att följa exemplet.
Nockenwelle har en poäng i uppgiftsspridningen på internet. En snabb "googling" ger många träffar på 335i och turbo... dock verkar merparten hänvisa till samma "officiella" citat och visa samma spoionbilder på en 3-serie med intercooler, dubbla avgaspipor ala Audi A4 samt laddtrycksmätare.

Hur det nu ligger till lär vi bli varse med tiden. Jag tvivlar fortfarande på en turbo-bensinare - de argument som kommit hittils övertygar inte mig.
Wendtan föreslår en filt toffla till turboanhängana :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Eller vaför inte ett gammalt turboagg? Går ju att fila ner i spån och "krydda" maten med! :-)
Har iofs också känt att många upprepat bilderna på laddtrycksmätaren. Men många tidningar har skrivit samma sak (och jag hoopas att de inte bara tar lösa rykten från internet) samt att flera bilhandlare sagt likadant. Vet inte hur vanligt det är men jag kan inte säga att jag vet något fall där bilhandlare påstått liknande saker utan täckning. Sen har det ju florerat uppgifter i omgångar hos bilhandlare, det senaste för någon dag sedan. Svårt att vara opartisk när man vill att ryktet ska vara sant :).

Jag tror det kommer turbo men jag är inte 100% säker! Har bara läst uppgifter på nätet, skillnad om jag själv fått det direkt från någon med anknutning till BMW. Men ena ryktet sa väl att de skulle gå ut med info om en vecka så snart så...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Hade laddtrycksmätaren varit intregerad i mätarhuset hade det varit en annan sak. Bilder på lösa mätare har man sett i spionbilder på bmwmodeller förrut, både på e60bilder och tom e39 bilder. Bläddra lite i gamla biltidningar så får ni se.....
Desutom har motorpressen varje gång en liten bmw ska lanseras (compact, 1-serien...) skrivit att den ska ha tvärställdmotor och vara den första framhjulsdrivna bmwn...
Glöm inte att pressen strävar efter sensationella nyheter. En BMW med besninturbo är mer spännande att spekulera kring eftersom det är mer häpnandsväckande än en sugmotor, som hade varit typiskt för BMW.

Jag se rinte syftet med en dubbelturbo. BMW har teknologin för att lyckas bygga en bra sugmotor med korrekt effekt utan turbo. Dessutom ser jag inte de produktionsekonomiska fördelarna med att ha en enda turbomodell i bensinprogrammet. Det borde rimligtvis vara billigare att ändra borrning/slag på befintlig trelitersmotor för att erhålla mer effekt och 3.5 liter. Jämför 325/330.

Det blir även svårt för BMW att motivera varför inte M-modellerna inte har turbo när lillebor har det. Används argument som snabbare respons etc så säger BMW indirekt att nya 335 med turbo har pissig respons.

Nä, jag tror inte på turboryktena. Fast ingenting är ju heller omöligt.
Jag tror inte nånting förrän BMW går ut med officiella uppgifter.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Det blir en turboladdad miljöbil med antagligen fyrcylindrig motor runt låt säga i effektspannet 170hk. Eventuellt så blir det med Kompressor OCH turbo!!! Och hur får jag det till det? ---> Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Och som jag skrivit förrut, BMW har byggt turboladdade beninmotorer i nutid, men valt att inte använda dem själva, Varför? (De turboladdade Bensin-V8:orna som sitter i bentley green label)
Helt ärligt, en miljömässigt anpassad motorfamilj kanske måste vara överladdad för att möta alla krav som ställs på den. Alltså: snål, ren, och snabb... Då lär vi se både fyror och sexor och varför inte åttor. Inte allt för otroligt i mina ögon...
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
En miljömotor på 330 hk? jo jag tackar ja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.