AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.695

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 12 av 29
Nu är bjoercks löfte ganska snävt utformat. :-)
Jag betvivlar att en turboladdad benisnmotor överhuvud taget dyker upp i E90-modellserien.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
wendtan och nu bjoercks! Längtar så mycket!!! Vill verkligen se dom äta hattar, hoppas hoppas hoppas. Vore coolt om ni satt bredvid varandra, sen filmade vi och la upp här på forumet :) Vad sägs?
... och Nockenwelle gottar sig eftersom det visar sig att han äger världens enda manufaktur av ätbara lakritshattar :D

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nej, men jag har köpt en stor aktiepost i i företaget som producerar dem :-)
Om turbo vore aktuellt i BMW:s modellprogram så skulle nya M5 och M6 garanterat haft turbo. Detta eftersom BMW då kunde haft en ärlig chans att vara starkast. Nu har BMW istället valt V10:or med höga varvtal i sina M- bilar.

BMW har valt sin väg och att börja med turbo och framhjulsdrift som alla andra kan vara mycket farligt för varumärket. Bakhjulsdrift och raka sexor är det som skiljer E90 från sina konkurrenter
bjoerck,

"Om turbo vore aktuellt i BMW:s modellprogram så skulle nya M5 och M6 garanterat haft turbo. Detta eftersom BMW då kunde haft en ärlig chans att vara starkast. Nu har BMW istället valt V10:or med höga varvtal i sina M- bilar."

Min teori är att M-bilarna kommer att ha kvar denna filosofi, det vill säga högvarviga sugmotorer med högt varvtal och superb respons, samt lägre vikt än konkurrenterna.

" Bakhjulsdrift och raka sexor är det som skiljer E90 från sina konkurrenter"

Precis! Men tänk så överlägsna de blir med bakhjulsdrift, raka sexor OCH överladdning, som komplement i modellpaletten! Jag hävdar att man absolut inte förstör företagets image, vilket man förstås hade gjort om man bytt ut ALLA motorer mot turboditon, eller om man gått över till framhjulsdrift. Tvärtom kan det styrka varumärket... "Nu bygger vi världens bästa turbomotorer också".

Mvh,
Kalle
Kalle: Varför skulle det sexorna bli bättre med turbo? Större volym istället för turbo fungerar alldeles utmärkt. Med den teknik som BMW använder blir inte heller förbrukningen något problem med de större volymerna.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Snacket har nog gått bland Mercedesvännerna också, nu kan man välja kompressor till 4, 6 eller 8 cylindrar och dubbelturbo till 12'an.
bjoerck,

Bottendraget kan inte sägas vara optimalt i exmpelvis 330i E90, jämfört med exempelvis en Volvo S60 T5 eller dylik överladdad "prestandamodell". Dessutom finns ett stort glapp mellan 330i och (kommande) M3, som bör fyllas med något - jag tror och hoppas att det blir en 3,0-liters rak sexa med samma sorts tvågstegsturbo som i 535d (alla som provat denna bil kan säkert hålla med mig om att BMW redan kan bygga världens bästa turbomotorer - fast med diesel som bränsle).

Mvh,
Kalle
Alltså, S60 T5 är en fulltrycksturbo med äkta karaktär som en sådan(Turbolagg tills aggregatet väcker den sömniga motorn till liv).
Så att bottendraget är sämre i E90 330 finner jag föga troligt.

Nu beror givetvis detta på din definiton av bottendrag, Kalle.
Jag har för mig att turbon i t5:an börjar ladda fullt vid 2100 rpm ungefär.

Flåklypa har säkert bättre input, men de är mina reflektioner av diverse fulltrycks turbo modeller i volvos modellflora.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Snälla, låt nu inte detta bli ÄNNU EN BMW VS Volvo- tråd! Det var inte min avsikt.

Med bottendrag menar jag intervallet 1000-4000 rpm, ungefär. Slut på den diskussionen ;)

Mvh,
Kalle
Ursäkta? Vem vill styra detta till en Volvo vs Bmw tråd?

Du jämför med S60 T5 och jag reflekterar hurvida den har sämre eller bättre bottendrag än E90 330.

Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Wendtan>>
Vad du säger är att en S60 2,4-140 har bättre bottendrag än en T5-260? Min T4 har övertryck i insuget vid 1000 varv, vid 1500 varv har jag 0,5 bar och vid 2300 varv 1,2 bar. Jag kan sätta en femtilapp på att jag åker ifrån en S40 2,0 sugmotor om båda motorerna varvas till 1500 varv på varje växel. Med en S40 2,0T är skillnaden ännu större jämfört med sugmotorn då den laddar ännu tidigare. Jag tror det råder att ganska stort missförstånd bland vissa i motorkretsar att bara för att man har monterat en turbo på en bil så tappar man allt vad lågvarvsegenskaper heter. Om detta beror på att det blir en psykologisk effekt för att det bär iväg så mycket när turbon ger sitt momentmax eller inte ska jag låta vara osagt.
wendtan,

Jag bara vet hur det brukar gå när du och Flåklypa diskuterar BMW och Volvo :)) Inget illa ment!

Mvh,
Kalle
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Wendtan>> Vad jag menar med mitt resonemang och vad jag misstänker att Kalle är ute efter är att exempelvis 265 hästaren i 330 knappast skulle få ett sämre bottendrag med sekventiell turboladdning. Ett litet aggregat som ger luft från runt 1500 varv och ett större som går vid runt 3500 varv. Och kom nu inte att säg att man tappar ork under 1500 varv, för det finns ingen normal människa som kräver effekt och vrid under det varvtalet om man åker bensinmotor;-)
Kalle. Det var länge sedan jag och Wendtan hade meningsskiljaktligheter nu och det enda vi hade olika åsikter om var prestandan mellan 330i e46 och S60 T5. Sedan dess har ju Wendtan mognat betydligt och bytt bil som följd. ;-)

Jag tycker att T5an har sämre respons än 330 och något sämre kraft under 2000 varv men jag upplever inte lagget som ett problem förutom om jag hamnar runt 1000 varv på treans växel och ska iväg men då har jag ju både tvåan och ettan att tillgå. Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker att lite lagg är charmigt, det har inte att göra med att jag åker turbobil utan det har alltid varit så. Jag gillar iofs bra sugmotorer också.

Flåklypa
Tomas: När påstår jag att S60 T5 har sämre bottendrag än motsvarande 2,4 Sugis?

Det jag tror är att bottendraget i E90 330 är bättre än I S60 T5, det känns absolut så när man kör bilarna iaf. Självklart blir man lite lurad av karaktären i T5:an. Jag påstår inte någonstans att N52 330 skulle få sämre bottendrag vid överladdning.

Ja o Flåklypa är iregel ganska överens i prestanda diskussioner, de är flera år sen vi inte var överens på de området :) Eftersom vi båda är envisa som åsnor och visste att vi hade rätt så blev diskussionen kanske lite het. Detta är som sagt vatten under bron för väldigt länge sedan.

Hur många är med i min hattätarklubb nu? 3 st får jag det till :)

/Blivande T5 ägare och enligt vissa på siten en förädare...

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Ännu är jag inte övertygad om att en 335i får en överladdad motor. Det framstår som minst lika troligt med en 3,5-literssexa. Men om det blir en turbo, kan inte ni tre i hattätarklubben samlas för en gemensam måltid och filma den. Det skulle säkert bli en trevlig film att lägga upp på någon lämplig server.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Wendtan>>
Jag läste lite mellan raderna och trodde ditt resonemang lutade åt att en 330 skulle tappa bottendrag med en överladdning. Men jag missförstod dig nog:-(

Väldigt ofta så är annars resonemanget att en överladdad motor tappar bottendrag gentemot en icke överladdad dito, något som jag anser felaktigt. Man lurar sig nog då den överladdade motorn "kommer" avsevärt mer när turbon vrider ur sig max.
No
5.161
Nockenwelle
Eftersom en överladdad motor ofta jämställs med en större sugmotor framstår lätt bottendraget som sämre hos turbomotorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.