AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.392

Köra till regbesiktningen utan försäkring?

Har en importerad bil som kom hem med biltransport.
Då jag ej har några exportskyltar eller trafikförsäkring så
kan jag ej ta mig till regbesiktningen.
Mitt försäkringsbolag vill ej ge mig försäkring utan att
bilen är regbesiktigad.

Snacka om moment 22.

Hur har ni andra gjort?
Jag kom hem med de tyska röda skyltarna, så för mig var saken redan biff.

Du har kollat med "ditt" försäkringsbolag. Har du ringt runt till fler bolag? Det enda du behöver är ju en trafikförsäkring en dag. Lyckas du inte med det finns det i mina ögon två tänkbara lösningar:

alt 1. Ta bilen till bes. på en biltransport.
alt 2. Försök att få tag på en "grönskylt".

Grönskyltarna är väl kanske inte direkt så att de är enkla att få låna, men om du har riktig tur kanske det kan funka.

Någon annan som vet/har tips?

Lycka till!
Trafikförsäkringsföreningen (TFF) Länk kanske kan ge svar på din fråga?

Ring och hör med dem *tips*
Det är inget Moment 22: Se Länk

Mvh
/Janne
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag hade röda skyltar på min bil, men den tyska försäkringen hade gått ut. Pratade med några svenska försäkringsbolag om att ta försäkring för endast en dag för reg.besiktningen, men de skulle ha ca 2000 kr för det så då åkte jag utan försäkring dit. SBP bryr sig inte, blir nog dessutom svårt att kolla upp. Jag vet många som har gjort likadant.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan tillägga att jag inte har så långt till besiktningen och kan åka på en mindre väg!

//Schnitzer
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Bara kör, har själv gjort det.. och gör det igen snart. Alt. fixa gröna skyltar (låna), då gäller ens trafikförsäkring, om man nu har någon annan bil försäkrad (tror jag)

Alt. låna boogie o frakta bilen
Gröna skyltar är kopplade till en s.k. flytande försäkring. Detta är en försäkring som bilhandlare kan ha. Den innebär att endast en bil i taget kan brukas (en bil per grön skylt). Det är då bilhandlarens flytande försäkring som gäller på den bilen, och ingen annans. Av denna anledning kan dessa skyltar vara svåra att få låna, eftersom bilfirman isf "lånar ut sin försäkring".
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
vet fall där en snubbe testade bil från Mazda Åf. och smällde med grön skyllt. Han åkte på massa ersättning till Mazda då han enligt de saknade någon form av trafikförs., men det kan vara ett lustigt fall..

Handlaren kanske blåste honom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.