AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.155

Hjälp fartspärren går i vid låga farter, M5 3,8 e34!

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag råkade idag ut för att fartspärren gick i när jag körde i ca. 30 km/h. Gaspedalen började leva sitt eget liv och gick upp och ner och det hände inget när jag försökte trycka ner den. Symtomet försvann efter ca. 10 sekunder och bilen gick klockrent igen.

Nu till min fråga vad kan detta bero på, vilka givare är inblandade? Vart skall jag börja felsöka?

Jag har även läst här på forumet att man kan "haka" av någon vajer till toppfartsbegränsningen, är det den som sitter till höger om gasvajern? Vad hände om toppfatrsspärren går i och denna vajer är avhakad, något som kan vara skadligt för motorn?

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Ingen som vet?

Kan tillägga att det ej har hänt någon mer gång, men det känns inte bra att veta att det kan hända.

Mvh. Bjarre
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Precis samma har hänt mig(ca 3år sedan). Har kört med toppfartsspärren avkoplad sedan dess.
Funktionen är rent mekanisk, så du kan inte åstadkomma ngn skada, det är helt enkelt en elmotor som är kopplad till hastighetssensor. när farten överstiger 250 så drar elmotorn i gaslänkaget via en vajer.

Det finns två sätt: 1) koppla av vajern(sitter på gaslänkaget th om gasvajern), om du har farthållare så kolla vilken vajer skall kopplas lös.
2) koppla av elförsörjning till spärren(elmotorn). detta gör man genom att koppla lös en kontakt. Denna sitter strax framför motordiagnos-uttaget i motorrummet, är ca hälften av diagnosuttagets diameter. när man gör detta så kan det vara lika bra att genomföra metod 1) i tillägg.

I min bil är båda dessa genomförda pga att i tillägg till den typen av störning som skedde i din bil så var det ett relä eller dylikt som hade fastnat i spärrdosan/motorn så den gjorde ett h-vetes oljud när strömmen var på (knackande ljud)

Rekommenderar att du kopplar lös /av spärren då detta kan vara direkt farligt om det händer vid halkigt före.

Har tyvärr inga bilder.
prova på m5board.com/e34 m5 diskussion och sök på forumet där, det finns en del bilder med förklaringar.

MVH
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej igen!

Här har du en länk med bilder av ovannämda kablar(inte elpluggen dock)

Länk

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
.......och igen.
Jag ljög visst. Elkontakten finns med i bilderna (bäst i det vänstra)
Diagnosuttaget är den runda stora kontakten(med en plastslinga som går från toppen till sidan av korken), högst upp i mitten av bilden helt vid sidan av stötdämparfästet. Elförsörjning till topfartsspärren är den lite mindre kontakten som ligger lite till höger i bilden(alltså mot bilens front) från diagnosuttaget.
Det är bara att skruva av kontaktenoch lämna den på plats lite löst.

MVH:
Sakke
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Måste vara en sån där Pit Stop spärr... ;)
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Tack för ett mycket bra svar DrSakke.

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
DrSakke eller någon annan som vet:

Jag tänkte bara för att det inte skall bli något missförstånd om du kunde bekräfta att det är den kontakten med en vit pil vid som jag skall dra ur i följande länk:

Länk

Jag tycker att det är många sladdar bara för strömförsörjning av toppfartsspärren. Är det inget annat det går till också?

Jag fick även ett tips av en annan då det på hans bil var stiften (4 st) i multikontaktens lock som hade dålig kontakt.

Mvh. Bjarre
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Jo, det är det var och kollade på bilen också och det är den som sitter löst. som sagt har haft denna löst i två år nu utan problem. däremot om du har en farthållare så vet jag inte om den påverkas, det är dock bara att prova, det gör ingen skada.
Har du kopplat lös vajern? det är egentligen bara det som behövs om du inte har andra trubbel med spärren.

MVH:Sakke
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
DrSakke:

Jag har ingen farthållare, jag kopplade lös vajern för 1 vecka sedan och det har fungerat bra sedan dess. Dock så har fartspärren gått i en gång och då knäpper det och har sig, eftersom toppfartsspärrsmotorn får jobba men jag skall prova och koppla lös kontakten.

Mvh. Bjarre
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!!
Ok, det är enkelt att koppla lös... det är en vridkontakt, så vrid den moturs så losnar den.

Mvh:Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.