AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.191

Hur många tänker på miltalet?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Skulle faktiskt vara intressant att veta hur många som tänker på miltalet på sina BMW när de körs? Många som köper bilar tänker att de inte kan ha de så lång tid och att de inte får gå för långt för att de ska kunna få igen pengarna för den mot vad de köpte de för. Själv njuter jag verkligen av min bil och tänker heller inte på miltalet. Om jag en dag ska sälja den och inte får vad jag begär så kommer jag hellre att behålla den eller vänta tills rätt köpare dyker upp. OBS! Man kan ändå njuta bilen även om man inte kör den så mycket.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
miltalet är inte jätteintressant, speciellt nu när det är fifflat till höger och vänster :)

nej, jag kollar inte så mycket på det, utan kollar om bilen går bra, utseende och skick avgör mer för mig...hittar man en välvårdad bil som gått mer än snittet för den modellen så gråter jag inte för det liksom...förstår inte denna hysteri över miltalet egentligen, visst ibland när samma bil dyker upp lite överallt med olika miltal och så så är det ju befogat :) men annars så säger jag bara skit i miltalet utan kolla skicket och prova hur bilen funkar...däremot tycker jag att det bör finnas servicebok (behöver inte vara alldeles fullstämplad även om det är att föredra) och finns inte servicebok så iaf en samling papper med kvitton på service eller delar som styrker omvårdnad...

sen håller jag ju bara på med gamla bilar (e30, 02) och där är det ju mer regel än undantag att man hittar ex med mycket mil, div defekter och ingen/knappt ifylld servicebok så det är bara att skita i det helt och kolla hur bilen är i skicket och bedöma utifrån det...

MVH
Johan K
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Fösöker att inte tänka så mycket på miltalet eftersom jag använder min M5:a
ganska flitigt.
När jag köpte den(-99) stod mätaren på 17000.Nu har den passerat 25000.
Samtidigt ska väl sägas att bilen aldrig mått bättre än den gör nu,i alla fall inte medans jag stått som ägare.
kilroy
Miltalet är för mig helt ointressant. Mina bilar är bruksbilar som skall användas, det är därför jag köpt dom...Att inte köra sin bil eftersom "det kostar mil" är ungefär lika begåvat som att förlova sig med Julia Roberts men bara gå ut tillsammans med henne på måndagar...Jaja...ni förstod liknelsen...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag hoppas jag kan köra mina Bumsar till +30.000 mil. Kanske lite till.
Struntar fullständigt i vad dom är värda när jag är färdig med dom.
Dom skall ändå raka vägen till SKROTPRESSEN när vi i familjen
milat färdigt med dom. Sedan blir det en E90 som får tjänstgöra...

Bilarna är byggda för att BRUKAS.
Läste om en kille på nätet som äger en BMW som hade gått c:a 67.000 mil,
servad med prima Biltemaolja. Jag hoppas att mina -97:or orkar lika långt.
- Det är bilekonomi det!

Leffo
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
jag tänker ofta på miltalet börjar närma mig 1000 mil nu
funderar på att cykla lite oftare.
Självklart spelar milen en roll när jag väljer bil allafall.

mvh
Miltalet är viktigt, jag gillar fordon som har rullat långt, vore kul att äga en 99000milers 735i E32!, Den milrädsla som finns är skrattretande, 20-25000mil och bilen skulle vara slut?, Kom igen, det är bara riktigt dåliga bilar som inte klarar dom sträckorna, som den extremt ovanliga Citroën GS med wankelmotor, en normal BMW, Audi, MB, Volvo, VW, Mazda, Subaru, Toyota, Honda, Nissan, Porsche klarar minst 100000mil med original motor/växellåda.

Mvh Stephan

Det är inte milen som dödar en bil utan åren och vanskötsel. Se bara på taxibilar 60.000 mil och som nya.

mh Länk
Nu snart så har jag kört 10000 mil på 1½ år med min 525:a 01:a. Fullservad med dubbla oljebyten vid servicarna! Bilen ska snart passera 14000 mil o den går som en dröm, väldigt nöjd.
Kompisen som jobbar på Mercedes får in taxibilar modell 2004 med 45000mil på mätaren *hehe*.

Min vackra Länk

Mvh Dragolito
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Stephan735i:

Håller med dig! Jag förstår inte heller varför folk blir rädda för långmilare. Det är ju först då man kan börja lita på bilen.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
För mig beror på om det ska vara en bruksbil eller entusiastbil. På en 3.0 CS känns det fel om det står 289956 km på mätaren, men på en E28 518i som får agera slängbil skulle det kännas ok sålänge den tuffar på.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är milen en faktor. Köper i regel 2-3 år gamla bilar och behåller dom i 1-2 år. Att köpa en som gått 3.000 mil och sälja när den gått 6.000 mil kan ju vara stor skillnad mot att köpa en som gått 11.000 mil och sälja när den gått 14.000 mil. Även om jag är medveten om att 20.000+ mil inte är några problem på en BMW så är jag lika medveten om att väldigt många drar sig för att köpa bilar som rullat så långt.

T ex så sålde jag förra året min 540iAT -00 när den rullat 14.600 mil. Den var då drygt 4 år gammal och i mycket bra skick och jag hade en känsla av att det var rätt läge att sälja. Mitt alternativ var att köra ett år till och då hade jag i så fall stått med en bil med 17.000 mil på mätaren och den hade varit betydligt mer svårsåld, eller åtminstonde svårare att få ut bra pengar för.

Hur mycket är en 540iAT-00 med 17.000 mil på mätaren värd idag? Säkert 50-60' mindre än jag fick för den i juni förra året och detta kan jämföras med det värdetapp på 30-35' bilen hade i min ägo på 1,5 år och 3.000 mil. Borde ju vara tvärtom...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ville bara tillägga att när jag har mina bilar så skulle jag aldrig få för mig att ta bussen för att spara på bilens mil, det är inte det det handlar om. En bil ska köras...

___
//Ulf
själv sitter man med 30k mil på mätaren med den ökända m10 motorn och inte ett missljud från toppen

putte
Håller med proggrammer rent säljmässigt. Kör själv mycket och vill inte gärna passera 10 000 mil innan den säljs. Så konstigt nog tittar dom flesta på milen skulle hllre köpa en 2 år gammal bil med 14 000 mil på mätarn än en 5 år gammal med 4 000mil.

mh Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
De enda bilarna som miltalet spelar roll på är rena entusiastfordon eftersom man inte vill slita ner dem med helt onödig pendlingskörning från punkt A till B. Generellt är bilar med många mil på mätaren som gått som pendligsfordon mycket underskattade, det kan vi tacka folks okunnande för, därför då kan man själv få tag i ett bra exemplar eller så kan man se det som att om man själv ska sälja så får man korvören för bilen, slutsats sälj aldrig din trogna slitvarg som är förhållandevis ny.
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
miltalen säger inte allt om bilen, det är skicket man har lagt ner på bilen och bytt gamla grejor i motorn till nya i fall dem är fel, serva bilen m.m på den sidan är vigtigare än vad miltalen inne i bilen säger

"Gäller att hålla skick på sin gamla bil"
Jag försöker köpa relativt lågmilade bilar så att jag ska slippa sitta och bry mig, utan kan njuta fullt av bilen och köra så mycket som möjligt!

525:an hade gått 10 600 mil när jag köpte den vill jag minnas, 740:n passerade 13 100 mil på hemväg från stockholm.

Mvh,
Kalle
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag förstår folk som vill sälja innan de har gått för långt, men skulle jag själv göra så, skulle jag aldrig kunna njuta fullt ut av bilen. Sedan om jag inte får det jag vill ha för bilen så behöver jag ju inte sälja den.

Sköter man bilen och byter det som behövs så tycker jag inte att mätarställningen spelar någon roll. Hellre en fin bil med lite mer mil än en häckig med lite mil. Chanserna är ju större att den kan vara skruvad om den är häckig och har lite mil, i alla fall tror jag det när jag kollar på bil. Har den dessutom bytt ägare ofta så finns chans att de som har ägt den inte har haft råd med att sköta den. Då har de säkert bara kört stenhårt med den, i alla fall om det är en M-bil. Det är ju tyvärr då det blir lik av dem (oftast)!

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.