AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.266

e30: Ska man chansa med servo oljan?

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Kollade servooljan på min e30 320 -88 idag. Färgen är ljusgrå/brun och har ingen tillstymmelse till varken röd eller grön. På lockat är etiketten för oljetyp borta så jag vet inte om jag ska ha ATF eller CHF.

Bilen är importerad från Tyskland. Kan någon tipsa mig på hur jag kan få checkat vilken olja jag har.

Ska man chansa och hälla i ATF?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det ska vara ATF Dextron II el III. Av färgen att dömma behöver du byta olja, det är enkelt.

Lossa slangen som kommer från styrväxeln till burken och stoppa ner den i ett kärl, plugga igen anslutningen på burken, be en kompis vara beredd på att hälla ny olja i burken sammtidigt som du startar bilen och rattar fram och tillbaka, det går ganska fort så du måste stänga av så fort kompisen säger till, om du kör igenom 3 liter så brukar det bli bra, kolla efter nån vecka om den fortfarande är röd, annars upprepa.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Förstår inte riktigt med det du skriver "så fort kompisen säger till". Säger till om vad?

Det sitter ju två slangar under behållaren, vilken är till styrväxeln?

Räcker det inte med att man har en oljesug och suger upp all gammal olja?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är två slangar till behållaren, den ena går ned till pumpen och sen vidare ner till styrväxeln. Den andra är retur tillbaka till behållarn då oljan gjort sitt och gått runt ett varv i systemet. Låt slangen som går net till pumpen vara och lossa den andra och led ned den i en vettig burk eller balja som rymmer minst en liter eller helst 2-3 liter. Plugga sen anslutningen till burken så att du kan fylla i ny olja där utan att det läcker ut.

Sen har du en polare som startar bilen och låter motorn gå på tomgång medans han rattar fult fram och tillbaka lugnt och fint. Samtidigt så fyller du på med ny olja i burken vartefter det sjunker undan, och håller koll på det som kommer ut i flaskan/baljan att det inte rinner över där. Blir det fullt så hojta till polaren att stanna motorn så du kan gå och tömma och sen fortsätta igen tills det bara kommer fin ny olja ut genom returen. Då sätter du tillbaka allt som det var från början och fyller till sist upp nivån i burken och kollar att det ligger på rätt nivå även evter att motorn varit igång och rattat åt båda hållen fullt. Busenkelt...

Dr Tinnitus
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Genialt Dr Tinnitus!
Att jag inte tänkt på det själv! Det är ju exakt samma metod som jag använder till bromsar och koppling!
Nu skall jag äntligen byta servooljan på min gamla 3.0S som jag tänkt så länge och som jag dragit mig för ännu längre pga allt slabb som väntar mig med min tänkta oljebytesmetod!

Per L
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tänk på att de bilar som har nivåreglering (de flesta touring) skall ha CHF / Pentosin olja annars är risken överhängande att dämparna börjar läcka.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Är 100:- litern normalpris på Dextron III? Hur många liter behöver man om man ska skölja ur systemet och fylla på med nytt?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej 100:- var väldigt dyrt för skölj olja, köp 3 liter på biltema för samma peng och skölj med, och om du vill vara väldigt noga häller du i 100 kronors oljan sist.
E3
1.828
E36
USA bilar
Ca 50:-/l ger man för valvolines ATF
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för svaren. Jag tyckte själv det verkade dyrt, men det är vad det kostar på Mekonomen 99:- litern, eller 487:- för 5 liter.

Isåkare, vad heter oljan hos Biltema?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hittade det själv hos Biltema. Då är frågan är det Dexron II eller III som gäller?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Dextron II fanns när bilen tillverkades, Dextron III är en nyare olja som ersätter dextron II och flera andra ATFer, så det har ingen betydelse vilken du häller i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.