AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.151

Byta från 95 till 98- oktanig bensin?

BMW_M3
kan man byta direkt från 95 till 98 eller måste jag tömma ut den 95oktaniga bensinen först. o blir det bättre effekt av 95 oktanig.. ha de grabbar.
Din motor har knacksensorer som känner av oktanhalten och anpassar kompressionen därefter. Det är inga som helst problem att blanda olika oktantal så länge den totala oktanhalten inte understiget 91 oktan.

Mvh,
Kalle
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Du lär inte få ut 100% av 98okt förrän du kör på "ren 98". Det måste bli nån sorts mellating när du blandar, 97okt kanske? :)

Jag märkte skillnaden efter jag fulltankat med 98okt och kört slut på en full tank. Då kändes bilen både lite piggare och det drog mindre såpa redan då, men mest efter andra tankningen. Nu har jag iof chippat bilen hos Qvarnis och de sa att trimningen ger maximal effekt bara om jag tankar 98:ans bensin, så det e kanske inte samma sak för en otrimmad bil...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
BMW_M3
du kanske vill sckika sidan på dom som trimmar vill trimma min också. en 328 tror du de går. tack för era svar grabbar. ha det
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BMW_M3/Kalle.

Nu blev det väl lite knasig va...

Det blir inte bättre effekt av 95 oktan nej, men det kan ge mer effekt med 98 oktan. Jag gissar på en skrivvurpa jag... ;-)

Sen anpassas inte kompressionen efter oktantalet. Det som händer är att om styrsystemet är mappat för 98 oktan så kan det justera upp tändningen lite högre och på så vis få lite högre förbränningstryck utan att det spikar, och detta ger den ökade effekten.

Om bilen inte är mappad för 98 oktan så har man i princip heller ingen fördel av att tanka 98 heller, och får ingen ökad effekt. Undantaget är om man mot förmodan skulle ha problem med att det spikar på 95 oktan vid väldigt varma körförhållanden. Då ställs tändningen ned för att stoppa spikningen och effekten kan sjunka. I det läget kan 98 oktan hjälpa så att motorn kan gå på ordinarie tändning utan att spika.

Dr Tinnitus
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jocke Qvarnis är känd här på forumet, det är han som har en vråltrimmad M5:a och en Porsche.

Han trimmar även bilar till bra priser på ITS FUN: www.itsfun.nu
Även om många tycker att det inte ger så mkt på "svaga" sugisar o är inte värt priset, så tycker jag att det e värt de priset hos ITS FUN! :) Visst skulle det ge mer på en 540, men även min blev en aning piggare och drar mindre såpa på landsväg.

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Man kan säga att motorer med adaptiv motorstyrning som i BMW_M3:s fall mappar sig själv en aning eftersom den ställer om tändläge mm konstant med hjälp av knacksensorerna, därför ger 98 lite bättre resultat än 95.
Chippning av sugmotorer som t.ex M52 ovan ger däremot så lite, 4-8hk kanske så det kan knappst vara värt pengarna.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ett litet förtydligande till det Folke skrev ovan.

Bara för att det är adaptiv motorstyrning så är det inte automatiskt så att man får mer effekt eller andra fördelar med 98 oktan mot 95 oktan. Allt beror på om bilen verkligen har mappats just för 98 oktan.

Är bilen mappad med 95 oktan och som ett exempel ska ha 19,3 grader tändning vid en viss last och lastpunkt i varvtalsregistret, så är det dit den adaptiva funktionen styr. Kan den lägga sig på 19,3 grader så gör den det och alld är frid och fröjd. Normalt så går den inte över det som mappats i programmet, även om det alltså inte är nära att spika eller så, utan stannar på dessa 19,3 grader.

Men om den skulle råka på problem med att nå 19,3 grader så kan den adaptiva funktionen "lära" sig att det vid den punkten det är tal om under vissa förhållanden så som inloppstemp motortemp m.m. bara klarar t ex. 18,9 grader, så lägger den sig efter några försök att nå 19,3 istället på 18,9. Detta sparas sen i en sk. adaptionsmapp i vilken de skillnader i ärvärden och börvärden samlas som korrigeringar som sen används då samma förhållanden nästa gång återkommer för att motorn ska gå så bra som det går under dessa förhållanden.

Alltså, om det då är mappat på detta sätt på 95 oktan så kommer inte systemet att gå upp mer i tändning om man tankar 98 oktan, även om det skulle vara möjligt och ge mer effekt.

Men är det mappat för 98 oktan så styr systemet mot den mappningen när bränslet så tillåter.

Men sen har vi som jag skrev tidigare den situationen då man av någon anledning får problem med ovanligt tidig spikning med 95 oktan (vilket oftast indikerar nåt fel på motorn eller dess arbetsförhållanden) då ska styrsystemet fånga dessa spikningar och ställa ner tändning och feta på med bränsle för att stoppa vidare spikning, på turbobilar dras även laddtrycket ner. Men tankar man då 98 oktan så har det bränslet i sig själv en högre resistans mot spikning, vilket gör att styrsystemet inte behöver gå in och rädda situationen lika tidigt eller kanske inte alls. Men den går fortfarande inte över i tändning än det som mappats.

Dr Tinnitus
OK, men den anpassar sig lika fullt mha knacksensorerna osv till den högre oktanhalten (eller den lägre) och därför kan bilen köras på t.ex 91-98 osv. Tidigare tändning tillsammans med 98 medför något högre effekt eller hur?

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Folke.

Nej, om den inte är mappad för 98 oktan så kan den inte höja tändningen mer än vad mappningen för 95 tillåter. Då ökar heller inte effekten om man tankar 98 oktan.

Men prestandabilar är vanligtvis mappade även för 98 oktan, i synnerhet turbobilar som normalt är känsligare för att råka på spikning.

Knacksensorerna ger ju bara signal om det spikar, och då ställer systemet ner tändningen för att få slut på spikandet. Systemet går inte över den tändning som den är mappad för, och är det 95 så ökar den inte tändninge om man tankar 98.

Dr Tinnitus

Motorer som M52 m.fl är inte mappade för enskild oktanhalt utan t.ex 91-98, det är ju hela grejen. Visst ökar den, den tidigareställer tändningen tills små knackningar uppstår och ställer tillbaka igen osv, regleringen pågår konstant. Eftersom 98 tillåter tidigare tändning än t.ex 95 så kommer motorn att gå lite piggare osv. Utnyttjar man inte den lilla extra effekten så får man istället lite lägre förbrukning, många inkl. undertecknad kan vittna om detta.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Folke.

Du missuppfattar nog lite....

Om en bil anges kunna köra på 91-98, så har biltillverkarens motorutveckling givetvis mappat den med och för 98 oktan med.

Sannolikt har man då mappat på 98 och även med bränsle med lägre oktan för att se att allt funkar som de hade tänkt sig.

Säger bilens bruksanvisning enbart 95 oktan så är det mer troligt at man inte kört mappning på 98 för att det ju är ett "bättre" bränsle som om man ändå skulle slå i det inte ställer till nåt eller ger några risker. Byter man nedåt i oktantal så blir det värre och det kräver att det är mappat för det och/eller att säkerhetssystemen kan få stopp på ev. spikningar då.

Ett styrsystem som är tänkt at bara gå på 95 och som bara mappats upp till 95 oktan, kan inte höja tändningen mer än vad som mappningen tillåter, som jag skrev tidigare.

Samma sak gäller för en mappning för 98. Den tändning som är satt kan systemet normalt inte gå över, bara sänka under om problem uppstår. Häller man sålunda i 110 oktan i en sådan motor så får man ingen högre tändning automatiskt som ger högre effekt. Utan man måste mappa om för dessa 110 oktan för att kunna dra nytta av det.

Samma sak om man i en sådan motor tippar i ren racesoppa eller Toulen, så får man egentligen ingen fördel alls utan ommappning, snarare nackdelar.

Dr Tinnitus
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Dr Tinnitus

"Sannolikt har man då mappat på 98 och även med bränsle med lägre oktan för att se att allt funkar som de hade tänkt sig."

Jag tror att om man har uppgivit ett spann på 91-98,så har man mappat på 91-oktan och sedan kollat om även 98 är OK (om det ens behöver kontrolleras). Så skulle i alla fall jag gjort.

I övrigt håller jag med dig.

Mvh Janne
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eftersom det rekomenderas 98 oktan för bästa performance by the book för BMW så är den säkert mappad för 98 oktan.
I USA kör dom med 88-92 eller nått sånt.

///MVH Hasso
Länk
Jepp, men USA har lite annorlunda benämning (AKI-Anti Knock Index) jämfört med vårt ROZ/RON, därför lägre siffror.

FP
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Är det inte så att med 95 oktan går bilen bra. Med 98 oktan borde den inte gå bättre. Inte vanliga bilar iallafall.
95 oktan har väl större energi/syremängd än 98 oktan. Med andra ord borde den gå bättre med 95 oktan.

Låt säga en dragster, rallybil, o.s.v kör på högre oktantal p.g.a det ökade kompet i motorn. Mindre risk för spikningar med högre oktantal.
Men som sagt jag kan ha fel.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ju högre oktanhalt desto mera svårantändlig blir bensinen, tex så är det lättare att antända 95 oktanig soppa än 98 oktanig.
Svårantändlig bensin är bra för då minskar risken att värmen som finns i motorn antänder bensinen i förtid och orsakar spikningar.

Man får lite större kontroll över när bensinen ska antändas med 98 oktanig soppa än med 95 och därför kan man få en mera optimerad förbränning.

__
///M som i Mugge.
Trist med upprepningar, allt är förklarat och utrett flera gånger i tidigare trådar som är sökbara. Helt kort:
Ingen skillnad på energiinnehållet i bensin 95-98, båda innehåller c:a 9,8kWh/liter. Många "vanliga" bilar idag har intelligenta motorstyrningar med knacksensorer, dessa ställer om bl.a förtändningsläget och därför kan en motor prestera lite bättre med 98.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sen är ju inte heller 98 mer svårantändligt heller om vi ska vara korrekta. Tändstiftet tänder det lika lätt som 95. Men 98 är resistentare, alltså motståndskraftigare för att självantända under högt tryck och värme, alltså att gasblandning som ännu inte nåtts av flamfronten, självantänder av tryck/värme och skapar en okontrollerad förbränning som i värsta fall overstiger 300m/s för framfronten och då alltså mer blir en explosion. Ett vanligare ord för detta är spikning....

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.