|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
andha45 |
Håller med mattias h och Wadstedt79 pratade för ett par år sedan med en tysk som ägt en fullutrstad 528 (som jag kollade upp åt en kollega då den var misstänkt skruvad) och köpte en 530, inte alls för besparingen utan för att det var så behagligt att köra på Autobahn i registret 120-220 med dieselmotorns vrid. Jag tror inte att totalkostnaderna för att köra diesel är så mycket lägre, ibland är ju t ex motorerna lite känsligare och servicen dyrare, utan det är nog mest en smaksak. Audi A8 4,2 diesel gör 0-100 på 5,9 så där hänger nog inte 535 med... PH |
andha45 |
Velgro, jag håller med dig också (läste slarvigt), kör man mycket är dieseln klart billigare, fr a är en 535d mkt billigare än en 545i att köra då. Om man kör 1500-2000/år är det dock tveksamt om 525d/530d innebär någon nämnvärd besparing jämfört med en 525i/530i. PH |
|
En av mina kunder har köpt en 535d vi provade lite mot varran hängde med hyfsat i början. Blev sedan förnedrad tycker ändå inte jag har den slöaste bilen på marknaden. Måste vara suveräna bilar att pendla med, går snålt lågt varv och otroligt lätta omkörningar. mh Länk |
|
V12 LeMans |
Velgro : Skulle vilja säga att du hittat den perfekta bilen med tanke på din "årskörsträcka" . Men skulle själv välja 545an (eller 550 som jag tror kommer inom snar framtid och då med Alpina B5ans chassi ) |
|
Har nu kört 545àn och åkt med i 535d och kan bara konstatera att 545 är en betydligt roligare maskin en disel snurran. Men om man vill spara på dropparna och åka på knattervrid så är det ingen dum snurra! Men för min del så vill jag nog att BMW´n skall ge mig karaktär och sportighet så valet är enkelt och stavas 545. "Z4 love it" |
|
|
andha45: Nej håller med dig, besparingen är nog marginell vid så få miltal som 1500-2000 mil per år. Samtidigt är det där med att köra diesel en vanesak. Jag kör med automatlåda nu för tiden, och att hoppa in i en bensinsexa med automatlåda är inte roligt när man är van vid dieselns vrid och karaktär. Och det är min uppfattning. Då ska man upp till 545 för att få hyfsat vrid. V12 Lemans, Kenta: Det är roligt att folk har så olika uppfattning, tänk om alla tyckte samma :) Håller med er till viss del, 545 har en riktigt skön motor och framför allt ett ljud som 535d aldrig kommer i närheten av. Sedan har man säkert gått och blivit dieselskadad de senaste åren, och som sagt vant sig. Det är mest smak och tycke det handlar om, och för min del även lite vanligt ekonomiskt tänkande. 535d är betydligt billigare för mig än vad en 545 skulle vara. Mycket beror på åt vilket håll det går dom närmsta åren vad gäller skatter på bränsle och på bilar. Jag har dessutom haft mitt roliga genom åren, har passerat 300.000 mil för några år sedan. Så jag har haft möjlighet att leka av mig om jag säger så :) |
|
|
Näe, jag kan hålla med om att det finns snålare bilar. Har ungefär samma snitt nu på 535d -05 som min tidigare 525i -02. Men då är det 80 kusar till och automat. Dessutom kan man ju göra omkörningar nu som inte gick förr. Dessutom är bilen så snygg! och diesel karraktären är underbar. Ångrar inte bytet! /Christian |
|
|
chrisod: Såg dig på tönebro rastplats utanför söderhamn i slutet på maj. Har en exakt likadan bil som dig utvändigt i allafall. Du for 3 min före låg i 160 när jag for kom aldrig i kapp dig. Antar att det är svårt att hålla igen med 535d. mh Länk |
|
|
Jag har en 535 d/a. Fick den i april. Tycker att den går mycket bra. Har kcr box monterad. Ger 310 hk och 640 i vrid. Känner en väldigt stor skillnad mot orginal. 0-100 på 6 sekunder. MVH LAJO |
|
|
Mattias h Ja, jag såg också din, mörk inredning med al listerna inne eller hur? Skellefteå va? Men ledsen, 160? Jag med mina prickar håller alltid hastighetsbegränsningarna, måste varit en omkörning i de där djävla fållorna (2:1 väg). Jasså det var du som låg i 160, var det inte mycket trafik den dagen? Svänger av till Västerås sedan i Gävle. Lajo Vill också ha mer, fast det räcker det som är. Hur länge tror du växellådan håller? Det är iaf den jag är skeptisk emot. Hur långt har din gått nu med och innan box? /Christian |
|
|
om man chippar 535D vil man få over 300diesel HK. vanvittig til å være diesel _______________________ www.E60forum.moo.no Et forum for oss med BMW E60. forum for oss svensker, Nordmenn og Dansker. 2 administratorer bir gitt. første mann til mølla. besøk oss nuh! |
|
|
Ni tog inte med en viktig argument, när man presar en bensinare kommer man lät up i 1,8 l/mil, när man presar en diesel så stannar siffran på max 1,2 l/mil.... Säkerhet i andra hand |
|
|
Habul: Nu tog du nog till i överkant. chrisod : Stämmer det var tjockt på vägen. köpt den i skellefteå hur många saab ägare tror du skulle komma ihåg andra bilar och vart dom är köpta. Aj vad taskigt att måsta hålla fartbegränsningarna i en sån bil som du har. mh Länk |
|
|
Säger bara det första BMWn och jag köper en diesel!? Alla garvar men det gör jag också fast av en helt annan anledning! Jag är såld och längtar redan tills i morgon bitti när jag får köra igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.