|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder, vilken växel når automaten på e34 m50 toppfarten på? | |
|
Oh! Frågesport! Min vilda gissning lyder: Högsta. Vinner man något? |
|
| Inga frågor är dumma?=) | |
| Min 11 åriga lilla syster gissade på högsta växeln. | |
| Högsta förslagsvis. | |
|
På en automat är det säkert den högsta men jag hade en manuell 528i -83 som nådde högre fart på 4:an än på 5:an. (ca 215-220 på mätaren) Då var det 6000 varv, om jag inte minns fel. Förmodligen var effekten för låg på varvtalet som femte växeln gav för att orka forcera luftmotståndet på den kantiga karossen. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| Han skanke helt enkelt undrar hur många steg det är på automaten? | |
andha45 |
Eftersom en 525iA-95 varvar ca 3000 i 160 på femman (högsta växeln) så lär det vara på fyran. Den går väl i ca 240. Skulle tro att den då varvar drygt 4500 på femman och knappt 6000 på fyran iX kanske har lägre utväxling PerHall f d 525iA-95-ägare |
|
andha45> I så fall spelar det ju ingen roll vilken växel du har i, om de gör samma hastighet vid olika varvtal eller? *BAWORAK* |
|
| Njae, eftersom effekten är olika på olika varvtal orkar motorn inte övervinna lika mycket luftmotstånd oberoende av växel. | |
| Ut och testa!!! | |
andha45 |
SvanteE, det talar ju ytterligare för att den inte når toppfarten på femman utan på fyran. Ut och testa ni som har 525:or! Rekommenderar A7 mellan Hamburg och Hannover! Trevlig sommar /PH |
| A/ mellan Hamburg och Hannover är, som andha45 skriver, bra. Mycket trefiligt och ändå förhållandevis lite trafik, även arbetstid vardagar. | |
|
Demios! du har spridit förvirring bland oss med din fråga.Ut och testa och återkom med resultat. det tycks råda delade meningar om vad som gäller. |
|
|
Jag tror faktiskt att 525iA M50 klarar att nå sin toppfart på både 4:an och 5:ans växel! Mvh, Kalle |
|
|
Hansen, ??? Du menar att någon fartspärr skulle gå i? Annars vore det ett otroligt sammanträffande om det blev som du säger. Min bil går snabbare på 4:an, pg a att bilens dator endast kollar 250 km/h-spärren på 5:an :) Klassisk mjukvaru-loophole alltså. |
|
|
Jag ville se vad ni skulle skriva, jag hävdar att den når toppfarten på 4:an. Varför? Jo helt enkelt för att enligt utväxlingstabellen här på autopower så skulle toppfarten vara 260 på 5:an i 6500rpm... Troligt på min ix med 1820 för det första... Men för det andra eftersom den når varvstoppet i ca 230 på mätarn, men jag räknade inte växlar så om det var fyran eller femman tänkte jag inte på då. Men ingen ytterligare växel petas i. Men det stämmer ändå inte, 6500 varv enligt tabellen på 4:an ska vara strax under 200... Visst är ixen slö men den passerar i alla fall 200 garanterat, sen tvivlar jag på att mätaren visar 30 km/h fel. En förklaring kan ju vara att det är en annan utväxling på den fyrhjulsdrivna versionen även fast handboken visar det motsatta... |
|
Kreuzspeiche |
Autobahn Hamburg-Berlin kan man köra fortare på. Det är väldigt lite trafik där (forna DDR). Deimos, testa där. |
|
Testade idag på motorvägen. 525 5 petad automat når sin toppfart på 4:an! Tvivlar att det gör någon skillnad om man använder S, * eller E - programmet. Körde på ekonomi nu iaf. |
|
| omg, förlåt min tidigare dryghet då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.