|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Har också varit med om precis det som ni beskriver här - då med nya vinterdäck inför årets säsong. Riiktigt sladdrigt och j*vligt! 110 var max, allt över det så började bakändan spåra själv och vilja dra åt något håll - helt livsfarligt. Dock så har nu däcken slitits in och nu går de stabilt i 200+ utan minsta problem. (Över 220 börjar de dra lite snett men det är naturligt med vinterdäck) Har precis köpt nya Falken 452 bak som ska monteras om en vecka - är beredd på att få ta det rejält försiktigt innan de slitits in (runt 200 mil), särskilt då jag har redan inkörda Falken 451 där fram. På tal om Falken, tycker de är riktiga högkvalitets däck, förstår inte alls varför vissa envisas med att kalla dem 'budget'? Särskilt just med inkörningen då jag upplever dem som riktigt hårda och stabila och körs in på runt 200 mil. Toyo Proxes upplever jag som mycket mjukare då. |
|
|
Har varit på däckfirman nu. De tycket att det var konstigt men vi släpte ut luft till 2,7 bar. De skall göra hjulinställning på den nästa fredag för att försökra sig att det inte beror på det. Gratis givetvis. |
|
| Körde i 220 idag och det var inte kul. Jag hade fullt upp att hålla bilen på vägen. *saknar mitt gamla strykjärn* :) | |
| har ungefär samma problem...har bara kört bilen med vinter däck..inga problem..beställde 225*45*17 får dom på torsdag, men satte på sommar däcken som var med bilen, ganska slitna men samma dim som jag beställt...och biljäveln går ju knappt att köra..ångrar djupt att jag inte beställde smalare däck...hoppas den går bättre med dom nya däcken...är ju inte trevligt att sitta och parera hela tiden :( | |
|
Har lagt märke till att mina framdäck verkar inte vara i bra skick. De verkar vara torra och slitna längs ut på kanterna. Men de har myck däck mönster kvar. Slår jag av antispinn och gasar på ettan växel så släper framhjlen. Den understyr med andra ord. En BMW ska väll överstyra? Känns som mitt grundproblwem kanske är framdäcken eller vad tror ni? |
|
|
Nu är jag ingen expert på något sätt, men din teori om slitage kan ju stämma. Vidare, om däcken är slitna enbart på utsidans kanter låter det som camber-vinkel kan vara galen fram, vilket kanske även kan ge understyrning. En annan aspekt är förhållandet i däcksbredd mellan fram och bak. Men du kanske har original? Jag monterade en gång 245 bak och 225 fram när just min bil skall ha 235 runt om. Fick strax byta tillbaka till original för att inte få en massa tråkig understyrning! (Dock är den ändå inte direkt överstyrd utan mer neutral). |
|
|
På fredag blir det nya däck fram och en hjulinställning. Jag kan inte ha bilen som den är. Den veckan som jag har haft den med gamla däcken ver helt underbar. Bland den roligase bil jag har kört. Så jag vet att det är värt att krongla lite för att få tillbaka den känslan även om jag få nalla lite på sparpengarna. |
|
|
3år sedan den här tråden var igång. Nu skjuter jag den högst upp! Bytade idag bakdäcken till Hankook V12 Evo serien. 3000kr/st, har 275/30-19 bak. Fram har jag Michellin pilot sport 235/35-19 (tror jag). På vägen hem trodde jag fanimej jag hade 3 kicki danielsson i baksätet. Bilen var otroligt svajjig att köra. Min M3a hade "strykjärns" känslan tidigare. Jag får kontakta gummikokaren på måndag...så jävla tråkigt. |
|
|
Det är inte alltför ovanligt att bilen blir som du skriver när man har nya däck bak och gamla fram. Sen är det även helt olika däck du monterat dit. Testa att köra några mil på däcken så kommer du förhoppningsvis märka att det blir bättre. Förövrigt heter det "bytte" alternativt "böt" och inte "bytade", vilket flertalet människor skriver och säger. Ordet "bytade" är inget korrekt ord och finns inte heller med i SAOL. |
|
|
Var hos gummikokaren för en stund sedan. Jag bytar framdäcken nästa vecka. Så får vi se. Chris87: Va fan, räcker det inte att jag har en sambo som är svensk lärare. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.