AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.588

Bilen känns orolig efter däckbyte?

Sida 3 av 4
För mig så försvann det inte helt under hela sommarsäsongen, blev dock bättre efter ett par månader. När jag bytte till vinterdäcken så blev bilen kanonbra igen så det hade absolut att göra med däcken.

Får se om jag har råd att köpa några roliga fälgar och däck till sommaren annars blir det två till Falken på 15":arna så jag slipper ålandet.

Lycka till och hoppas det försvinner snart!

/ Micke
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Kaell: Som jag tidigare sagt i denna tråd, så spelar det inte någon jätteroll om du har ett okänt märke på bakdäcken eller ett toppmärke, när det gäller ormsyndromet, däremot om du inte har ormsyndromet så känner man säkert skillnad vid hård körning!
Jag hade själv ett par slitna däck av okänt märke i fram på en bil för något år sedan men jag hade nya Dunlop SP Sport 9000, bilen betedde sig precis som du beskriver, efter några sömnlösa nätter, allt från att köpa samma däck i fram, alltså att det var framdäkcen som var boven till den hela!
Så provade jag att skifta fram till bak och tvärtom, o jag kan LOVA dej, jag fick en helt ny bil, bilen gick som på räls!
Alltså det hela har med längden på klackarna att göra, jag kan garantera att när dina falkendäck har klackar som är fyra mm istället för 7-8 mm som idag, kommer det att en grym skillnad!

Men de lustiga är att när vissa personer byter till nya däck, så får de inte alls denna känsla, alltså bilen går precis som den gjorde innan, de är konstigt att vissa drabbas så otroligt och vissa inte alls...
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag kände något liknande när jag bytte tillbaka (!?) från vinter- till sommardäcken.

Detta är alltså däck som suttit på tidigare och nu ger en känsla av att jag "glider" lite med bakvagnen i kurvorna. Var tvungen att gå igenom bultarna en gång till för att säkerställa att jag inte glömt efterdra dem.

Detta är lite off-topic då det inte handlar om nya däck, men desto märkligare då.

ka
204
kaell
330xi -01
Okej, tackar!

Ska laborera lite med lufttrycken, annars är de nog bara att lädra fram 3000:- till... :(

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
NF
440
NFd
325im -87
Här är bara en gissning eftersom jag själv bara köper beg. däck (lite snål).
Om man kör med helt nya däck som är efter gjutformen lite runda i alla
led och har kanske 3 bar tryck, ensam i lätt bil. Då blir det väl att man kör
på för liten yta på varje däck och till detta kommer rännorna av dubbslitage
på vägarna.
Jag skulle testat om det blev skillnad med tex. 2.2bar. Lättare än att testa
med att byta hela däcken.

Nisse
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

NFd: Vilken däckdim. menar du att man ska köra på 2,2bar? Inte de däckdimensioner vi har diskuterat här hoppas jag. 2,2 bar är på tok för lågt för dessa bredder och profiler! Ska ligga runt 3.

Jag märkte direkt sämre egenskaper på min fd. 328 när trycket va nere under 3 bar.

Mvh Jimmy

Även jag satte på sommardäcken igår och fick den här obehagliga känslan, nu har jag ju tyvärr satt bridgestone 235-40 r17 fram och michellin 225-45 R17 bak, vet inte om jag gjorde fel? sen så köpte jag faktiskt begagnade däck bak nu, fattig och ung som jag är, ska jag behöva krångla en massa nu? tror ni det går över? jag satt och funderade på om jag var tvungen att göra en 4hjulsinställing för ratten rycker åt olika håll men efter den här tråden kanske det är däckens fel
det värsta är att till och med accelerationen har tappats en bit
NF
440
NFd
325im -87
Jimmyboy. Jag menar bara testa, med 2,2bar, alltså någon mil, för
att prova om det blir någon skillnad på stabiliteten när däcken rullar
på större yta. Blir det bättre, vet man ju att de nya däcken blir bättre
när man slitit in dom vid sitt normala däcktryck.

Om man testar kan man ju undvika att gasa i asfaltkurvor för det
var väl på rakstreckorna de blev instabila vad jag har förstått.

Nisse
När mina nya däck bak var färska och läbbigt svajjiga så testade jag med olika tryck. Vanligtvis kör jag med lite mer bak, ca 3 bar enligt fullast (205/60-15) men då var bilen som läbbigast. Sänkte till 2.3 och då blev den mycket bättre...så småningom kunde jag höja till 3 igen!

En annan notis som jag gjorde med. En helg i början med de nya däcken körde jag tungt med släp och efter den helgen blev däcken snabbt bättre. Min gissning är att då jag körde med "för lite" luft (2.3 bar)i däcken så gick de varmare än normalt och kördes in på kortare tid, dvs gummit härdades plus att de slets in...men som sagt bilen med de olika däcksfabrikaten fram/bak blev aldrig 100%, men mycket bättre än i början.

/ Micke
Kör med michelin ps2 samt replika 18" -fälgar som säkert är tyngre än orginal. Jämfört med 17" yokohama lågbudget dubb innan så är ju bilen såklart tystare, går som på räls på helt platt väg men vid dålig asfalt rycker ratten i kapp med väggroparna vilket inte borde va helt ovanligt. Känns ju som att vill man ha komfort så ska man väl stanna på 15" eller nåt. Accelerationen är typ lika dålig som med de mindre dubbdäcken men då man inte direkt kör med en motorstark m3:a så kanske man får tumma lite på kraften för att få snyggare look...
Lyfter tråden!

Jimmyboy, mixmaster_atv samt andra som haft ett antal mil på er att komma på problemet:
Har era däck förbättrat sina egenskaper?
Har ni kommit fram till någon lösning?

Mvh
Stephan
We
7
Wettex
320d -03
Känner igen mig precis, har exakt samma problem med min bil. Håller med dig om att bilen verkligen blir ruggig att köra.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har också ett badkar vatten i skuffen efter byte bak på SAAB:en. Köpte Uniroyal 550 Rallye och de är TOTALT livsfarliga. Jag ringde och klagade hos Continental där de sa att däcken behöver ca 100 mil innan de blir stabila. Men jag ifrågasatte det eftersom de verkligen ÄR livsfarliga. Varpå han säger "Vi säljer naturligtvis inte trafikfarliga däck, det skulle vara förödande för oss som är världens fjärde största tillverkare av däck."
Men lik förbannat säger han att de måste köras in för att stabiliseras - motsägelsefullt!!!

Min åsikt är att nya däck ska vara säkra från den första metern, inte efter ett par hundra mil!

Första gången jag körde över 70 skulle jag köra om en bil som i sin tur låg bakom en traktor. När jag svängde ut trodde jag att det skulle sluta upp och ner i diket så jag bromsade in och fick kontroll över bilen. Nu var jag jämsides med traktorn och då får jag naturligtvis möte. Bromsade och svängde in bakom traktorn, ca 50 cm framför bilen jag just kört om. Han måste trott att jag var full!

//
Länk
Si
97
Simz
BMW 330Ci -01
Satte på nya Kumho Ku31 igår.
Drog ut på mototvägen och tyckte att bilen känndes konstig.
Körde lite slalom i 120 och fick jordens mega kast på baken.
I denna hastighet har den gått som ett strykjärn innan.
Jag lyckades precis få kontroll på bilen med hjärtat i halsgropen.
Bilen går både slöare och käns som en gamal volvo 740 med dålga dämpare.
mycket tråkigt.
Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Samma sak hände mig när jag körde på sommardäcken! Ifs så hade jag satt på fram --> Bak och vice versa! Den spårade utav helvete och det var som du sa den krängde bakändan av sig själv! Super skrämmande! JAg höll på kissa på mig kan jag saga! Sedan bytte jag tillbax fram-->bak och nu kränger den inte längre men märker av spårnings tendenser! Innan jag körde på vintedäcken så funkade det klockrent! Undrar vad som kan ha hänt!?! Rätt lufttryck etc...
Si
97
Simz
BMW 330Ci -01
Ringde däckfirman och han sa att jag skulle ringa upp om en halvtimme.
Han sa också att det inte var någon inkörnings sträcka vilket är märkligt.
Vi få se vad han säger.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Simz: Känner igen ditt problem (jag skapade tråden ;)) och kan bara säga att det försvinner med milen, men det tar sin tid om man kör normalt. Efter att ha bytt bakdäck på min fd. E36 328 så uppförde sig bilen som om det fanns ett badkar fullt med vatten i bagaget. Och den låg tidigare, med de utslitna bakdäcken, som ett strykjärn längs vägen. Man fick sitta och parera den hela tiden och den känndes riktigt farlig att köra. Skulle tro att jag började märka en bättring efter ca 100-150mil och sen va bilen helt återställd efter ca 250-300mil. Anledningen till att jag hade dessa konstiga fenomen är följande... (egna slutsatser, baserade på viss fakta)

* Nya däck har en inkörningssträcka, speciellt lågprofilsdäck. 8-9mm mönsterdjup ger en svajig känsla om bilen i övrigt (fjärdar, dämpare, lågprofil) är "hård".

* Olika mänster fram och bak. ALDRIG MER!

Så mitt råd är tyvärr bara att ut och kör med kärran och det kommer att bli bättre. Jag fick oxå rådet att helt enkelt ut och burna bort den/de första mm av däcket. Men det gjorde jag inte då jag tycker att det sliter så hårt på alla övriga delar i drivning mm.

Mvh Jimmy

Länk
Si
97
Simz
BMW 330Ci -01
Tack för svaret.
Ringde precis till däckfirman och de ville att jag skulle komma så de fick prova bilen.
De prata omhjulinställningarna men jag vet att det inte är det som är fel.
De påstår att aven om däcken inte är inkörda skall inte de bli så stor skillnad.
Vi får se vad de säger,
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag upplevde samma sak förra året med nya Conti SC3 i bak och slitna sport contact 1 i fram. Riktigt läskigt över 120! Bytte en spindelled och efter ett par hundra mils inkörning blev det mycket bättre. Köpte nya 3'or i fram i år och bilen går som en dröm även om jag inte har pressat den riktigt ännu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.