AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.590

Bilen känns orolig efter däckbyte?

Sida 2 av 4
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Mixmaster: Oki, ja jag ska oxå snacka med min däckhandlare idag och se vad vi ska göra åt det. Kan han garantera att bilen blir som den en gång va så om jag slänger på likadana framdäck så köper jag det. Annars så åker bakdäcken av igen.

Ja det där med komfort kan man ju glömma med 18" och 35 profil. Så klagar din fruga någon gång igen på dina stötiga däck så kom och låna min och ta med henna på en runda ;-).

Hoppas det fixar sig för oss båda nu bara, vill ha tillbaka min bils rätta vägegenskaper igen!

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Hej igen Jimmyboy!

har faktiskt bilen inne hos BMW idag för att kolla en annan grej, vibrationer i drivlinan...de ringde just och de hade inte hittat nåt speciellt men de sa att de provkört bilen och de tyckte den betedde sig mycket oroligt på vägen! Bakvagnsbussningar var, inte helt slut men i behov av byte snart så jag låter de byta dem.

Inte för att jag tror slingrandet kommer försvinna för det, jag tror det är däcken eftersom den var bra innan däckbytet. Vibrationerna som jag tagit upp i en annan tråd: Länk kanske i alla fall kan bero på de dåliga bussningarna!

Något kanske dock bytet av bussningarna kan göra för slingrandet iofs men jag vill ju minnas att den var perfekt förr...men det är ju svårt att avgöra så här i efterhand...återkommer med rapport!

/Micke
Rapport efter bussningsbytet: Ingen skillnad i slingrandet, ska till däckhandlaren i morrn förmiddag...återkommer med rapport om detta efter det!

/Micke
Ji
2.380
Jimmyboy

mixmaster: Oki, synd att du inte fick rätt på det med oxå skönt att veta att det är nån mer än jag som har detta problem ;-).

Ska oxå ta kontakt med den däckhandlare som jag köpte däcken av så här ska inte ett par däck bete sig.

Återkommer med en ev. lösning.

Mvh Jimmy

Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Jimmyboy: Jag kan bara säga, jag förstår EXAKT vad du menar, när du beskriver dina problem med däcken, jag har haft exakt
lika problem som dej, de gick så långt att jag sålde bilen jag hade då p.g.a detta problem!
O de mest frustrerande är att så många människor jag har pratat med ang detta problem inkl aukt däckshandlare kan inte
förstå mitt problem!
De JAG har kommit fram till är, att om du byter bakdäck som du är helnöjd med, men du måste tyvärr byta p.g.a att du kanske
har 0-2 mm kvar på däcken, så blir det alltid sämre väghållning i bakvagnen efter bytet, (typ 400 liter vatten i bagagen syndromet) men de klart de är en stor skillnad om man köper skitdäck, typ regumerat eller om du köper t.e.x Potenza S-03 eller RE050, eller liknande däck som har en av de hårdaste stommen på marknaden!
De jag menar med detta resonemang är att ett nytt däck med ca 8 mm mönster och ett däck med t.e.x. 0-2 mm mönster de är denna skillnad som gör 400 liter vatten i bagagen syndromet!

Jag har provat många olika däcksmärken när jag försökte lösa detta problem på en tidigare bil jag hade,
däckshandlaren jag hade kontakt med lät mej prova många olika däck, samt olika fälgar, olika ET på fälgar o.s.v!
Efter mycket dribblande så åkte mina (gamla slicksdäck) tillbaks på bilen eftersom problemet inte gick o lösa!
Bilen gick inte stabilt i farter över 80 km/h, men med farter uppemot 140 så fick jag sitta o passa bilen hela tiden,
o farter uppemot 200 gick inte ens att köra!

Mvh/ Peter

Har nu varit och pratat med däckhandlaren och han var övertygad om att slingrigheten beror på dels att de nya däcken är mjukare än de som sitter fram från fabrik, dels att de som sitter fram har blivit ordentligt inkörda, samt att dess gummi hårdnat ytterligare därför är skillnaden i hårdhet ännu större. Det var tydligen ett vanligare problem olika vinterdäck emellan då det skiljer mer i olika hårdhet mellan olika vinterdäck än mellan olika sommardäck.

Han sa att det ger sig efter ett par hundra mil och att jag kunde skifta fram/bak tills dess om det var alltför obehagligt, tycker redan det börjar bli bättre efter ca 50 mil så jag struntar i det, blev faktiskt mycket bättre med en gång när jag i morse hade last och folk i baksätet??? Inte bara just då men efter jag lastat ur...kanske de nya däcken blivit ordentligt uppvärmda då? Däckhandlarn nämnde något sådant.

Hade tänkt byta fram idag med men med andra utgifter får det vänta nån månad!

Nu är det ju inte så lätt att skifta fram/bak för dig Jimmyboy, får se vad din däckhandlare har för lösning.

/Micke
ro
133
roblon
320dT M -06
Precis samma otäcka egenskaper som jag upplevt på min 328 e46 efter däckbyte bak!

Se tråd: Länk

Jag är också intresserad av en bra lösning på detta!

Mvh
Robin
Fortsättning: Jag kör ca 10 mil om dagen och märker faktiskt att bilen blir bättre och bättre...fast konstigt nog igår när jag hade bilen fullastad och med bara 2.5 bar i bakdäcken (brukar annars ha ca 3 bar som BMW rekomenderar för fullastad bil) så kändes bilen precis som den gjorde innan däckbytet, ingen slingring eller överstyrningstendenser. Efter igår så känns den mycket bättre utan last med???

Kanske det är en rejäl inkörning som krävs, som däckhandlaren sa? För att snabba på inkörningen borde man ju kunna på minimum lufttryck bak för då stressar man ju bakdäcken mer och de går varmare och gummit hårdnar snabbare eller vad det är som händer...kanske något att testa för dem som inte kan byta fram/bak under inkörningsperioden.

Så släpp ut luft bak, testkör och berätta hur ni tycker bilen känns efter det, tror inte jag bara inbillar mig!

/Micke
Ji
2.380
Jimmyboy

Roblon: Ja det är inte kul att ha bilen så här. Hur många mil har du nu kört, för jag antar att problemet kvarstår för dig oxå?

Mixmaster_atv: Ja, det får väl bli att dra ner däcktrycket till ca 2,7 bar och testa igen. Gjorde det innan och det blev väl lite bättre men inte tillräckligt bra. Är rädd för att slita ut däcken totalt i mitten med det "låga" däcktrycket, men man får väl hålla koll på slitaget.

Återkommer med resultat. Har för övrigt försökt att nå Tony på Däck och Fälg Center i Jönköping ett antal gånger utan resultat. Antar att han har mycket att göra.

Mvh Jimmy

Si
765
Simon01
120dM -08
Jag upplever min bil som slingrig i bakvagnen efter att jag bytt bakdäck. Jag har nog kört ca 200mil och jag känner ingen förbättring än så länge. Jag kör med Falken 215/45-17 fram och 225/45-17 bak. Med mina gamla slitna bakdäck låg bilen som ett strykjärn. Jag ska laborera lite med lufttrycket och se om det hjälper.
Ji
2.380
Jimmyboy

Åh, så skönt att se att det är fler och fler som "anmäler" sig till detta problem. Trodde jag va helt själv då jag inte hittade någon info el. erfarenhet av detta för nån vecka sedan.

Simon01: oki, så då är det kanske inte så mycket lönt att gå och hoppas på en förbättring de närmsta 200 milen för min del då. Jag har kanske kört max 50 mil med mina nya sulor. Suck, låter ju som om halva bilsommaren skulle vara förstörd pga. av nya däck. Hör ni hur det låter, jag fattar inte hur det kan vara så här. Byter man till nya däck så ska väl för f** bilen bli bättre och säkrare än tidigare. Min är en trafikfara nu i högre farter (100+) om jag skulle behöva göra en undanmanöver. Har funderat på att ställa bilens tills jag fått tag på Tony och att nya däck är pålagt. För jag inbillar mig att det kommer att fungera med ett hårdare däck.

Mvh Jimmy

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Hade precis samma problem med mina däck.
Satte på 18" istället för 17" o var jävligt rädd för att köra fort.
Kör med 2.7 fram och 2.8 bak.
Nu efter ca 200-300 gissningsvis är det mycket bättre, knappast att det 400 l vatten i bagaget sindromet känns, den e borta helt enkelt.

Det är inte som förr med min gamla 17", men är ingen fara heller längre.

Så kör ett tag helt lite hårdare så löser sig detta.
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag ska ge mina några mil till, annars ska jag slänga på mina 16" blanskslitna sommardäck och se om den uppför sig likadant. Eventuellt får jag ge mig på bakvagnsbussningarna på semestern, 2 dagar kvar nu.. aahh : )
do
162
dopamin
530i Touring -07
Bytte bakdäck förra veckan till Pirelli Sportmaxx 245/40 17" och jag fick samma syndrom som övriga inlägg, obehagligt slingrig och ostabil i baken. Jag kände igen uppträdandet från i vintras när jag la på helt nya vinterdäck. Det var riktigt läskigt...tills dom slitit in sig.

Nu efter 1 vecka och 100 mil så är bilen stabilare än nånsin på vägen...så jag är övertygad om att nya däck måste slitas in.
För övrigt är det grymt grepp i Pirelli däcken.
lo
4
lodde
320 -99
Jag fick ett liknande problem när jag bytte från sommar däck till vinter däck på min gamla E36 320. Hela bilen svajade speciellt vid omkörningar.

Det visade sig att det var övre bussningen för infästningen till stötdämparen bak som hade gett upp totalt.

Fast bilen hade väll varit inne hos BMW på kontroll? Så då borde dom kanske ha sett det? Annars är det bara att lyfta på filten i bagaget å kika. :)
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Skönt att höra fler röster!

Bytte idag till 4st nya Dunlop SP9000 och blev grymt orolig över den svampiga och svajiga känslan. Seg respons från framhjulen och krängande känsla över bakvagnen. 400l vatten var en klockren liknelse. Vid kurvtagning riktigt hör man ett ljud ungefär som att mönstringen viker sig eller nå't.

Går det verkligen över efter inkörning?
Hur länge skall det behöva ta?
Kan man påskynda med lägre tryck/hårdare körning?

Känner mig väldigt otålig och funderar över ifall jag måste ha r-däck!
Ji
2.380
Jimmyboy

dan74: Ja, jag trodde jag va ensam om detta först när jag sökte på det och inte hitta nån tråd om problemet. Men ditt fall va ju lite intressant oxå just med att du lagt på 4 nya däck av samma fabrikat och trots detta fått samma symtom. Den ända vettiga förklaring av mitt fel jag har fått (av många många) är att mina bakdäck inte kommer överens med mina framdäck. Och att om jag byter framdäck till samma fabrikat så blir bilen sig själv igen.

Men nu börjar man ju tveka även på det! Får panik på bilens nuvarande egenskaper och jag tycker tom. inte att det är kul att sätta sig i den och köra den längre!

Har ringt Tony på Däck och Fälg Center i Jönköping igen då han tidigare (innan semestern) lovat att vi skulle åtgärda felet på något vis. Men efter att hunnit presentera mig och börja beskriva mitt fel så bad han mig "vänta lite" i luren och sen kom han ej tillbaka. Har ringt ett antal samtal efter detta utan svar! Hoppas bara att han har mycket att göra och att han ej rymmer från problemet. Ska fortsätta ringa denna veckan.

Mvh Jimmy

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Tjena igen. Det här var ju inte vad man räknat med. Rena "psykhörnan" för oss me nya sulor!

Har nu fått min handlare att byta dimensioner då jag fick ett bakdäck som var 20mm bredare än original. Känns något bättre nu men inte som de gamla utslitna Ventusdäcken. De hade dåligt fäste visserligen men kändes fastare i sidled.

Kör nu med Dunlop Sport Maxx runtom. Och vilket sjujäklars fäste! Känns fortfarande lite flexibelt vid slalomprov eller filbyten men när jag testat dem hårt på små kurviga vägar och även några svepande högfartssträckor så har jag ändå ett helgjutet förtroende för greppet och väghållningen. Men lite synd att det ej känns mera styvt vid slalomprov.

Läste även en artikel på Tirerack Länk som tar upp inkörning och karaktär på nya däck. Där näms att det behövs ca 80 mil av lugn inkörning innan bl.a. släppmedel har "sipprat" ut och man kan lita fullt ut på egenskaperna. Det sägs även att man får räkna med en slöare respons på nya däck med fullt mönsterdjup jämfört med de gamla nedslitna.

Vi får väl se vad tiden utvisar. Har nog bara kört ca 30 mil ännu och fästet litar jag på redan. Men den vingliga tendesen kanske tar längre. Känner mig otålig då jag kör rätt få mil så det kan nog ta ett tag. Skulle nästan vilja beställa inkörda däck med kanske max 6mm mönster eller nå't.. ;-)
ka
204
kaell
330xi -01
Gammal tråd, har samma problem!

Folk tror att man är ute och fyllekör, hugger fram och tillbaka på bra asfalt.
Sitter 225/45-18 Br-stone Potenza S03 fram, samt Nya Falken FK452 255/35-18 bak som monterades igår. 15" Vinterdäcken jag körde på innan är finare att köra på än 18"arna känns de som. Man kan inte ens justrera värmen i kupen utan att förlora kontrollen över bilen, alltså livsfarlig.

Bridgestone Potenzorna är väl kända för att ha hård stomme jmf mot mina Falken FK452? Blir jag tvungen att köpa Falken till framdäcken nu också då? :S

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Ji
2.380
Jimmyboy

Kaell: Tråkigt, vet precis hur bilen upplevs, även just det där med tankarna om att folk ska tro man är full pga. bilens ålande och det ständiga parerandet man har fullt upp med. Och den enda "tröst" jag kan ge dig är att säga att det försvann (till 95%) på min när bakdäcken nådde ungefär 5-6 mm. Ca.4 månader för mig, alltså alldeles för länge!

Annars är tyvärr lösningen bara att byta till samma fabrikat fram har jag nu lärt mig.

Lycka till / Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.