AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.587

Bilen känns orolig efter däckbyte?

Sida 1 av 4
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har fått lite problem med min 328:a efter däckbytet jag gjorde i fredags. En däckverkstad krängde på de nya Toyo Proxes 255/35-18" bak och allt va frid och fröjd på hemvägen... MEN när jag senare på kvällen tog ut bilen på en 90 väg så kändes den inte bra!

Bilens bakände upplevs som om den kränger smått. Och man får sitta och passa/parera den hela tiden. Bakvagnen känns svampig helt enkelt. Vad bertor detta på?

Lufttryck samt att fälgarna sitter fast ordentligt är naturligtvis kontrollerat. Bilen gick hur stabilt och fint som helst innan däckbytet så det är inga bussningar mm dom är redan bytta oxå.

Har läst att detta fenomen kan uppstå då man har olika fabrikat på däcken fram resp. bak, vilket jag nu har. Sliter det till sig eller får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och inhandla två nya framdäck oxå (225/40-18")? Vilket hade kännts surt då de endast är halvslitna *suck*

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Det kan inte ha med att göra tempen på däcken? Noterade att det var på en kvällstur den kändes konstig, alltså när det gissningsvis var kallare ute. En uppsättning Eagle F1 jag hade kändes jättekonstiga innan de blivit riktigt varma... Var dock inget att göra åt tyvärr.
Ji
2.380
Jimmyboy

Peter: Tack för svaret men tempen är det inte då problemet va där även idag vid körning mitt på dagen då det va ca 23 grader varmt.

Mvh Jimmy

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jag kanske låter dum men är rotationsriktningen riktig?

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Helt normalt att bilen blir svajigare med nya däck. Det är bara att vänja sig.

Flåklypa
Ji
2.380
Jimmyboy

Daniel. F: Nädå, inga frågor är för dumma, särskilt inte när jag inte givit er den informationen innan. Men jo, rotationen är rätt, har dubbelkollat.

Flåklypa: Jaså, sliter det till sig eller? Tycker aldrig att jag märkt detta problem tidiagre vid däckbyte!

Mvh Jimmy

Jag vet inte om det är rätt att göra så men du kan iallafall tänka på att om du roterar fram och backdäck efter ett tag så sliter du jämnare på däcken och kan byta dom samtidigt nästa gång kanske.

Känslan du har fått känner jag igen precis och det är inte skoj.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Pcdoktor: Nja, blir lite svårt att köra med 255/35 fram och 225/40 bak...

Pratade med Tony i Jönköping (där jag köpte däcken) nu precis och fick ett fint bemötande även om han aldrig hört talas om detta problem innan gällande Toyo däck. Vi kom överens om att avvakta och att jag skulle söka mer information av andra källor så som här och av andra stora däckhandlare.

Någon mer som har förslag på vad detta kan bero på?

Mvh Jimmy

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag fick samma problem när jag hade mycket slitna framdäck och ganska bra bakdäck på bilen. Bytte framdäcken och bilen blev lugn och fin i uppträdandet igen.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ji
2.380
Jimmyboy

J.Dredd: Ja det har jag oxå tänkt på men jag har nog ca 4mm kvar på mina framdäck trots allt. Men jag börjar allt mer ställa in mig på att det blir byte av framdäcken oxå trots att dom ej är slut...suck.

Mvh Jimmy

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Upplevde precis likadant när jag fick på mina nya däck.
Inget att oroa sig över, det sliter in sig, det har det gjort hos mig nu efter 100mil.
Ji
2.380
Jimmyboy

Mocke: Tack för det inlägget. Vill så grymt mycket tro att du har rätt, så det får vi hoppas. Orkar inte strula med att byta däcken igen nämligen.

Mvh Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Vad har du för mönster fram och bak??
Har du rakt mönster blandat med pil format så kan det bli som du beskriver. Kan oxå ha med olika styvhet i stommarna på dom nya däcken. Har du kollat bussningarna i bakvagnen? Svajig gång kan vara ett tecken på att dom har börjat tröttna.

Mvh
Björn

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

1BJÖRN: Har V-mönster både fram och bak nu. Samt att bussningarna är fräscha. Bilen fungerade ju som sagt felfritt innan däckbytet så bussningar och upphängning är uteslutet. Hårheten på stommarna och på gummit har jag idag även fått tips om från en däckhandlare. Han menar att jag nu har för mjuka bakdäck i förhållande till mina framdäck, men han sa oxå att det antagligen kommer att slita till sig efter ca 2-300 mil. Suck! Vill inte ha Bimmer så här!

Mvh Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Har du samma storlek bak som framdäcken??
Har du det så prova och byta fram med bak, kan bli bättre.
Det är inte säkert att det sliter till sig. Hade samma krux på min och det blev inte riktigt 100 förän jag bytade till samma däck runt om. Tyvärr!!

Jag kör på Bridgestone S03 Potenza och dom har en grymt styv stomme och går inte och kombinera med däck med mjukare stomme, känns som och köra med 400 liter vatten i bagaget.

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Nä jag har ju 225/40 fram, och det går ju knappast att sätta 255/35 fram heller ju.

Go liknelse det där med vattnet, är precis så man upplever det. Som om hela bagaget är fullt av vatten som skvallpar vid minsta rattrörelse.

Mvh Jimmy

Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
åk ner till korvmojen, ställ fast en stund sen har du lagomt inslitna däck ;)
nr
26
nrj
325iA -92
det är taskiga vägar i sverige.. spåriga vägar som känns när man har breda däck. Nu blir de väl ännu värre efter alla skogstransporter.
Fick exakt samma känsla av 400 l vatten i bagaget efter att jag satte på nya däck bak förra veckan, å då är det bara standard 205'or vi pratar om. Klart läbbig känsla! Blev några budget Falken ZE-512 bak och jag hade Goodyear Eagle NCT5 förr (fram). Antar att Falkendäcken är mjukare i stommen!?

Försöker jag höja trycket i bakdäcken till 3 bar så blir det dock ännu värre för då spårar bilen som satan, så det kanske är falkendäcken som är styvare?

Annars rullar de nya mjukt och fint, inte som de gamla som snabbt tappade formen, tappade rundheten...bulor här och där...släppningar gummisorterna emellan inuti talade de om hos gummihandlarn när jag visade upp dem, trots att de rullat en sommar och gade 4-5 mm kvar!

/Micke
Ji
2.380
Jimmyboy

Kan säga att jag blev tvugen till att göra en kraftigare inbromsning igår på motorvägen och det va inte kul med dessa jä*** däcken, rent ut sagt. Hade stora problem att hålla kvar bilen i min fil. Kunde ha gått riktigt illa. Nu ska däcken av! Bilen är ju livsfarlig i pressade situationer.

Nrj: Tack för ditt svar men att beror på våra spåriga vägar är inte rätt svar. Läs hela mitt första inlägg ovan och se att jag ej hade detta problem tidigare med samma däckdim.

Mixmaster_atv: Javisst är det obehagligt. Vad ska du göra åt problemet. Jag vägarar som sagt köra med bilen då det är en klar säkerhetsrisk.

Mvh Jimmy

Jag ska förbi handlarn där jag köpte däcken och höra vad de tror om saken. Nu är mina framdäck nästan slut de med så om de är övertygade om att bilen blir bättre av likadana fram så kör jag på det annars får det bli en annan sort runt om.

Min var innan däcksbytet som ett strykjärn helt utan svajningstendenser, så pass att jag inte kände nåt behov av 17" are som jag vart sugen på ett tag...för utseendet då! Jag kör sällan så sportigt så jag behöver sådana å så klagar tanten redan på att den är stötig med 205/60-15...:) Undrar vad hon skulle gilla 225/45-17. Nej det är skönt med en tyst bil också, hade 235/75-15 på min förra bil "av jeepmodell" så dessa däck är tillräckligt lågprofil för min del...om man jämför!

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.