AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.394

Lacknings tips, tack!

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Har införskaffat ett par nya backspeglar till 523:an. Dom är olackade och i blanksvart plast. Dessa ska bli orientblå. Färg och klarlack har införskaffats hos BMW, men vad ska jag grunda
med? För det måste jag väl?

/Johan
TobbeBMW
Grunda med en BRA primer (torka i minst ett dygn) och lägg sedan ett par tunna lager färg över den, lacka sedan efter ca 10 min (när färgen fortfarande är "blöt") med klarlacken så blir det nog bra.
bustorp
Jag vill minnas att det finns en primer just för plast. Kolla med en lackerare eller "färghandlare".

"Ödmjukhet inför kunskapen"
plastprimer ska du använda! se först till att speglarna är jämna och fina utan djupare repor, jack eller ngt sånt...slipa sedan med fint sandpapper (320 typ) för att rugga upp ytan så att plastprimern fäster bättre...lägg på ett par lager (4-5 st) och låt torka 5-10 minuter mellan....när det är gjort så lägger du grundfärg (se till att ha samma fabrikat på allt, hagmans t.ex.) i lika många lager, det kan hända att plastprimern "bubblar" igenom grunden och då ser du det nu innan du lägger den riktiga färgen...bara att slipa ner där det ev. inträffar och börja om där..när grundfärgen är lagd och ytan är fin ruggar du upp den med sandpappret och sen lägger du färgen, många tunna lager så du slipper rinn och tråkigheter...sedan klarlack medans färgen är blöt...

MVH
Johan K
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Tack, så det är både primer och grundfärg som gäller?

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Aha, primer är alltså transparant som jag har förstått det.
Därav behovet av en grundfärg. Ska jag välja en ljus eller mörk
grund till Orientblå?

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Köpte hagmans primer på mekonomen idag. Han tyckte absolut att jag skulle hoppa över grundfärg. Kan man göra det?
Bara lacka på primern?

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nån som säga om mekonomen killen föreslår ett slarvjobb, eller duger det att bara köra primer?

/Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det räcker nog bra med 2 lager primer + 2-4 TUNNA lager färg och efter det sista färglagret kan du nästan direkt lägga på klarlacken - det ska läggas på "blöt" färg så att den tränger in i färgen.

Det kan bli en smärre tonskillnad utan grundfärg men iom att du fixar båda så kommer det att se OK ut.

Mvh
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Tack rob_t_j72,
Jag räknar med att det kommer att bli bra, dock inte som
om det var ett proffsjobb förstås. Men det ska nog duga.

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
OK, nu har jag lagt 5 lager färg samt 2 lager klarlack.
Detta är precis gjort. Vid en första blick så ser det ju inte
sådär jätteblankt ut. Det kanske blir bra när det torkar?
Speglarna får ligga ett dygn nu. Ska man efterbehandla
med något för att få det riktigt blankt? Vaxa?

/Johan
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Primer och grundfärg= Samma sak bara oilika namn. Blanda inte ihop grundfärg med lacken som du lägger på före klarlacken.

Johan> Vänta en vecka tills det härdat ordentligt. Sedan kan du putsa upp dem med lite flytande polish och sist med vax.

Hur nära var du när du sprayade på klarlacken? Själv har jag märkt att man måste spraya den närmare än själva lacken för att få ett sammanhängande och "blänkande" skikt. Dvs man måste vara bra nära "rinningspunkten" när man gör det.

*BAWORAK*
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
SvanteE,
Jag la klarlacken på 20-30cm avstånd. Nu har det gått snart ett
dygn, ska gå ner till garaget och kolla hur det ser ut.

Så med polish och vax borde det bli bra sen då?

/Johan

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Ska man alltid lägga på klarlacken innan färgen torkat, typ om man bättrar en dörr eller liknande?

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Har nu varit och kollat på speglarna. Lackningen ser mycket bra ut, jämnt och fint. Tog ut dom i dagsljus för inspektion.
Dock är dom ganska matta. Men detta går alltså att fixa?
6 lager lack, 3 lager klarlack.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.