AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.975

Fel på varvräknare E30

Tjenare!

Har ett problem på min e30 325 ix -87!

först har förbrukningsmätaren krånglat, inte funkat som den ska(har haft en tråd om det)

och nu har varvräknare lagt av, varje gång man plockat bort batteripolen sålägger varvräknaren av, och brukar hoppa igångefter ett tag, men nu verkar det inte som att den vill det längre..

SI batterier? kabelbrott?

Var får en m20med motronic sin varvräknarsignal ifrån? samt förbrukningssignalen?

felsökningstips?

nån måste ha kolla på detta!=)

//Emil
Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Det vanligaste felet är SI batterierna men det kan också vara glapp/kabelbrott. Funkar klocka och innebelysning? Dom går på samma säkring, nr 21. Om dom inte funkar kolla den säkringen. Är säkringen hel kan det vara som på min -89. Det sitter en förgrening i kabelstammen nere vid golvet under högtaleren på förarsidan. Den var utmärkt med ett var vit tejp. Här hade kablarna erjat av efter problem med fukt på golvet. Öppnade kabelstammen och lödade ihop kablarna och allt funkade finfint igen.

Lycka till.
Anders.
Pe
4
Peppspersson
325ik cupé trimmad
Tjena!
jag har samma problem,
eller när jag startar bilen så funkar varvräknaren, men dör efter 3sec ungefär, alla mätare utom hastighetsmätaren dör!?
är det samma för dig?
// Peter
Ge
8
Gerry
Bmw M3 1993B
Hade samma problem i min 325:a från -89. Mätarana la av en efter en och det berodde på kretskortet i instrumenteringen, kall-lödningar tror jag det hette. Bytte ut hela skiten mot en bättre begangnad från skroten, kostade inte många hundralappar och det var busenkelt att byta.
Pe
4
Peppspersson
325ik cupé trimmad
okey, jag vca å köpte en ny iag jag med, ska prova ikväll!!
Om det inte är batterierna som är kassa, så är det antagligen dåliga lödningar eller kabelbrott som sagt ja. Om bilen har motronic så kommer varvtalssignalen från styrboxen. Men hur som helst, byt batterierna i tid, innan dom börjar läcka ut syra på kretskortet som det hade gjort i min E28. Fick byta ut ett antal komponenter där.
mm ok.. måste kolla upp vad det sitter för batterier så jag kan beställa nya..

är bilmek så jag har rätt goda kunskaper om bilar så jobbet är inget problem.

tänkte bara om det var nån vanlig grej, ska kolla upp kabelstammen där på passagerargolvet!
Var ute nyss och hittade felet på varvräknaren..=)

stiftet säkring 21 ska ner i var lite isärböjt så jag böjde bara ihop det med en spetstång modell liten och satte ny säkring så funkade det, konstigt nog så funkade klocka och innerbelysning innan!

nån som har tips på förbrukningsmätaren? hade vart kul att få den att funka!

några vanliga grejer? alla erfarenheter SKA skrivas i den här tråden! förstått?!

;P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.