AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
989

Fläckten har högt ljud? wiscokopplingen?

Den låter inget på tomgång men då man gasar så har den ett högt surrande ljud. Verkar vara wiscokopplingen som är slut. Går den att ta upp och fixa eller måste man köpa ny? Fläckten snurrar väldigt tungt så det är väl nog den? Om man snurrar på fläkten så snurrar den max ett halvt varv.
Skall tappen vara helt ute eller helt inne för att fläckten skall snurra så lätt som möjligt?
Hmmm....På min bil så snurrar "visko-fläkten" allt som oftast upp till ca 2000rpm,låter ungefär som en volvo,gasar jag mer "tystnar" den...
Så om den inte snurrar på tomgång borde visko-kopplingen var defekt...

Alltså problemet är att den snurrar för hårt. Därför undar jag hur tappen skall vara för att wiscokopplingen slirar så mycket som möjligt. Lite svårt att förklara. Alltså den låter inget på tomgång, men direkt då jag gasar så snurrar ju fläkten onödigt fort och då kommer det där jobbiga ljudet. Den har inte tidigare varit så där.
Det låter alltid mer från fläkten "Volvoljudet" när det är varmt, jag har samma symtom som du när det är 20 grader och varmare. Det är så fläkten ska fungera.

Min M5 E34: Länk
Ush, har aldrig märkt det där förut om sommrarna. Visst förstår att den måste kyla men "volvoljudet" är jobbigt som bara va.
Jag vet "Volvo astman" är inte rolig...

Min M5 E34: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.