|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har sedan en vecka tillbaka haft ett lustigt problem på E34an. Bilen har stora larmet och centrallås, när jag skall låsa bilen och trycker på fjärren låses alla dörrar för att snabbt låsas upp, nästa gång jag trycker låses den, trycker jag igen låses den upp, och trycker jag igen låses den för att snabbt låsas upp osv. Dvs. den låser upp direkt efter låsning varannan gång. Det är likadant om jag sitter inne i bilen och låser dörren genom att trycka ner centrallåset på dörren, varannan gång låser den upp allt direkt efteråt. Vad f*n kan detta bero på? MVH, E38B12 | |
|
Jag har typ samma problem med min kärra,har dock ett icke orginallarm inmonterat,(Defa 822)felet ligger troligen i någon av låsenheterna i dörrarna,jag tror att man kan läsa av i felminnet vilken dörr det är.... P.B ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
En vanlig orsak till detta är att microbrytaren som sitter i "dörrnäsan" på förarsidans B-stolpe inte fungerar som den ska. Dörrnäsan är inte speciellt dyr och är enkel att byta, jag hade börjat där. På touringmodellerna kan även kabelstammen till bakluckan vara en felkälla. Finns lite tidigare trådar om detta fenomen t.ex.: Länk Länk Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Kan man inte bara koppla ifrån batteriet en stund? :) | |
|
Det finns ett antal källor på c-låset som kan ge felen som du beskriver, Bert-Ola har redan nämnt några av dem. Kontrollera först ALLA säkringar, även de under baksätet. Det finns en säkring under baksätet som kan ge detta symptom, så kolla dem extra nog (eller byt dem hellre!). Kolla om innerbelysningen tänds och släcks med alla dörrar. Kabelstammen till bakluckan är en klassiker, även på sedanen. Fungerar låset till bagaget som det ska? Får du felindikering från larmet efter andra låsningen = lysdioden blinkar snabbt de tio första sekunderna efter låsning? Kärvande motorer i framdörrarna kan ge detta fel, kolla om alla knapparna rör sig lika snabbt. Kolla om det händer samma sak om du låser passagerardörren (med nyckel eller knapp) och från bagaget. Du kan prova att lossa batteriet minuspol en stund, men det är knappast troligt att det hjälper. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Som lite kuriosa. Jag sökte på AutoPowers (BMWPower) mailinglista och hittade min egen fråga i detta ämne, från 1999! Länk Länk "-----Original Message----- From: Bert-Ola Runeson To: BMWPower mailinglista Sent: 2/11/99 11:59 PM Subject: E34 Fel på centrallåset " Kul eller hur! Mailinglistan är lite underskattad tycker jag, många av "proffsen" hänger fortfarande kvar där. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Tack för all hjälp skall kolla upp saker när jag får tid :) Intressant det där med bakluckan, för problemet började efter att jag för en gångs skulle använt bakluckelåset för att låsa upp bilen. |
|
|
Det kan vara så enkelt att microbrytaren i bakluckan behöver smörjas. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det kan till och med vara så enkelt att knappen för att öppna bagageluckan är intryckt några m.m. för mycket vilket ger detta symptom. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Var ute och kikade igår, gick igenom alla lås osv. Felet ligger i bakluckan, den vägrar att låsas under några omständigheter, både med fjärr och "manuellt". Hur fixas detta och till vilken kostnad? :) |
|
|
E38B12: Det kan ju vara så enkelt att ett stag hoppat ur, surrar det något från elmotorn bak när du låser/låser upp? Prova manuellt och med fjärr igen och lyssna efter något surr. Mvh |
|
|
Rob, Det surrar till med fjärr. |
|
|
Härligt, då kan du antagligen fixa det billigt! Ta av innerklädseln till bakluckan och titta om du ser något avhoppat/avbrutet stag och om något stag inte rör sig när du använder fjärren igen. Mvh |
|
|
Hur gick det? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW, Det GÅR skit ;) Låg ute och fixade med bilen hela eftermiddagen igår, bytte fälgar, fixade nytt dammskydd till automaten och stenskott osv. Jag spenderade även en stund i bakluckan där jag försökte klura vad det är som är fel, men har fortfarande inte blivit klokare, ohändig som man är, tänkte kolla alla säkringar idag då det faktiskt surrar till lite i luckan när jag låser :) Trevlig midsommar E38B12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.