AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.635

Kass bränslepump?

ph
6
ph1000
540iA -94
540iA -94

Plötslig motorstopp. Efter en stund gick den igång igen. Kärde 15 mil och nu stannar den igen. Det verkar som om den inte får soppa. Tänder till men går inte igång. Bränslepumpen bytt förra året.

Den lär sitta inuti tanken. Bilen går som en klocka i övrigt.

Har kollat relä och säkringar. Tacksam för tips.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På vilket sätt har du kollat bränslepumpsreläet ?? tycker symtomen tyder på dåligt relä.

///MVH Hasso
Länk
ph
6
ph1000
540iA -94
Hej Hasso

Var sitter reläet?

Är det den oranga bland de tre i den svarta boxen?

BMW jour sa att det kunde vara den.

mvh

B.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ska sitta i relähålleren bakom sidobeklädnaden ovanför batteriet i skuffen om nu batteriet sitter där, ska vara det som sitter i mitten om det sitter 3 reläer där, det är den enda hänsvisning jag har dokumentation på till E34

///MVH Hasso
Länk
ph
6
ph1000
540iA -94
Batteriet sitter under baksätet. Har kollat där också.

Enligt BMW Jour så sitter den i motorummet i en liten box framför stora säkringsboxen till vänster i färdriktningen. . Reläet är en orange kub, fick jag veta, och sitter mellan en röd och en gul, den röda till höger. I säkringsboxen sitter två likadana. Har bytt plats med dem och testat utan resultat.

Hoppas jag har grävt i rätt box...

Bytt säkring på bränslepumpen.

Bilen är nu bogserad i alla fall.

Tacksam fär mer info.

mvh

B.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Reläer kan vara olika med olika funktioner så var noga med att kolla numren på dom innan man testbyter.Hade också för mig att batteriet satt under baksätet på E34 så BMWs TIS beskrivning är då felaktig :)

///MVH Hasso
Länk
ph
6
ph1000
540iA -94
Jag kollade med numren och de var detsamma på alla tre.

Batteriet sitter under sätet, har lyft och kollat. Där finns en en del gröna säkringar för stolupppvärming o dyl , samt en box ca 200 x200 som är förseglad med skruvar med mera elektronik i. Jag ska kolla med BMW var eg. reläet sitter imorgon. Förra gången gick bilen att köra men den hackade hela tiden. De sa på BMW att det var bränslepumpen som hade gått och sedan funkadde det ända tills nu.

De säger att pumpen sitter i tanken. Kan man komma åt den från bagaget?

mvh B.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
prova att plocka ur pumpen och kör den på ett batteri för att se om den går. Går den ej så kör den baklänges så brukar det gå att köra på dem ett litet tag till (under tiden man väntar på att få den nya).

du har en lucka i bagage för att komma åt pumpen. Den sitter med 2 plast armar som skall tryckas ihop och sedan är det bara att ta upp hela paketet.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det är pumpen som sitter med plastarmarna. Luckan sitter skruvad.
ph
6
ph1000
540iA -94
Tack!

Ska prova

mvh

B.
Ve
121
VeeEight
318im cabbe -93 E30
den sissta E30:an
530i -94 V8 i molekyler
328i -98 åxå i molekyler
318is -89 åxå i molekyler
530ia -03 Touring
Hmm...

Min pump sitter sitter inte med nå plastarmar... Utan fastklämd med ett stort skruvlock,,, bara att ta i och vrida motsols...

och relät sitter i huvudboxen till höger om motorn... locket är skruvat med 4st philips3 skruv, relä orange... och jag har 4 st relän i boxen... vilket det oranga sitter under de tre som sitter på rad..

Kompressor är livet!!
ph
6
ph1000
540iA -94
Till höger i färdriktningen sitter en box med 4 skruvar. Där finns 3 stora kontakter . Det står ABS på en av dem.

Under kontakterna sitter två reläer som jag inte kunde komma åt, en av dem är orange, den andra brun.

Frågan är om det är den. I min bil sitter en liten box framför stora säkringsboxen till vänster i färdriktningen. Däri finns 3 reläer.

Den till vänster en röd, mitten en orange, till höger en gul.

Av dessa ska enligt BMW Jour den oranga vara reläet.

Det kan nog ändå vara som du säger. Jag ringer BMW imorgon och kollar igen med dem.

mvh

B.
VeeEight det du tänker på är locket på tanken som sitter med ett stort plastlock, sitter även ett kontaktstycke och 2 slangar i mitten... pumpen sitter fast i botten av tanken och den sitter med 2 stycken "hakar" i plast,

har ni tänkt att byta pump så tänk på att låta bilen svalna ca30 min? så att systemtrycket (bränslet) har hunnit sjunka så slipper det rinna ut så mycket bensin från slangarna.... ha gärna 1 ny packning till det stora locket som ni skruvar bort för det gammla sväller gärna och då blir det ganska jävligt att montera igen, köp oxå 4 stycken slangklämmor som passar på slangarna, sitter såna där klämda klämmor original och dom går ju inte att återvända... och givetvis ha så lite bensin i som möjligt i tanken........

ett annat tips som jag gjorde med min innan jag bytte pump var att jag kopplade in en testmejsel på kontakten till bränslepumpen som lyser när den får ström , stannar pumpen/bilen och lampan lyser så bör det ju inte vara reläet(den lyser ca, 5 sec efter att motorn har dött för att bygga upp ett systemtryck)

dock så tycker jag att det låter väldigt lustigt om det är bränslepumpen igen då den bara är 1 år gammal? reläet som styr pumpen sitter mycket riktigt under abs boxen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.