AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.583

Bromsvätska som tål BANKÖRNING?

Sida 1 av 2
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag håller på och preppar min pråm inför sommarens bankörningar med Sport Club. (Hitills: Slitsade skivor + EBC Greenstuff + Gula Koni)

Som sista åtgärd (förutom däck) tänkte jag kolla vilken sorts bromsvätska man skall ha? För det går väl inte att köra med original?
Hur hög kokpunkt?
Rätt sort/märke?

Någon som har erfarenhet?

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag kör med AP lockheed DOT 5.1 Och märkte bara lite fadning med standard belägg och skivor på Midlanda.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tror inte att bromsvätskan är det första som ger efter, kanske att slangarna tröttnar lite.

Mvh
Anders S.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det minsta du ska göra det är att du ser till att du har färsk bromsvätska i bromsystemet, men gärna som koni säger DOT 5, det är inte lika skoj när bromsarna/bromsvätskan kokar efter ett par varv och du har bromvätska i hela motorrummet.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hur är det med sk. syntetisk bromsvätskan då ?
Den skall man ju inte behöva byta så ofta samtidigt som den har bättre egenskaper. Skall även dock tillägga att jag hört det motsatta att den kan "äta upp" vissa gummi tätningar i bromssystemet. Vad är rätt och fel ?
Mi
542
Micke R
328i -98
Tack för tipsen. Jag fick även tips via mail så en lösning är nog inte omöjlig.

Är det någon som vet vad BMWs standarsvätska klara för temp?

Mvh / Micke R
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En liten parantes till Pelles inlägg:

Du ska inte köra med DOT 5. Det är en annan typ av bromsvätska. (tror att du menade det)

DOT 5.1 går bra....

Mvh
Anders S.
5.1 är OK, men ska du ändå byta så köp en racingvätska bara den inte är silikonbaserad (ditt bromsystem gillar inte det och det går inte att blanda) jag har lite intressanta länkar om du är mer intresserad.

Vi köper Motul till mkt bra priser genom klubben. Kolla på www.bmwsc.com klubbshop.

Jag har kört racingvätskan med mkt bra erfarenheter.

PS, det är så bra pris så att du har råd att byta under säsongen. Färst vätska är mkt viktigt.

De som kan, kör. De andra putsar....
Lite mer info. Blev lite långt, och kanske inte 100% rätt (det var ett tag sedan jag läste om detta) men håll till godo.

Vet inte riktigt vad orginalvätskan har för spec faktiskt. Men du har haft den i ganska länge så byt.

Dot 4 är bra om det är racingvätska.. I klassningen ingår så mkt mer än bara torr kokpunkt (dvs nya vätskans kokpunkt) tex våt kokpunkt (vätska som tagit till sig fukt ur luften)och kall viscositet. I Motuls fall så når inte racingvätskan målet på viscositet vid -20 grader annat än för Dot4, alltså blir det en Dot4. Dot 5.1an klarar kallviscositeten men har lägre kokpunkt (och det är den höga kokpunkten vi vill åt).

Dot 5 ska du INTE ha. Det är den siliconbaserade. Den är inte hygroskopisk, dvs den absorberar inte fukt. Men istället samlas fukten på de lägsta punkterna i systemet som vattendroppar. Dessutom så går den inte att blanda med "vanliga" glykolbaserade vätskor. 5an togs enligt uppgift fram för militärt bruk då fordonen ska kunna stå länge för att helt plötsligt tas fram och inte ha en massa vatten i systemet.

De som kan, kör. De andra putsar....
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Motuls 5.1 vätska fungerade utmärkt för mig på Knutstorp 2001 (Tack för det Vince!)

Bromsarna på min E36 höll måttet på banan efter en hel del smiskande och då var det 320i original skivor och belägg.

Man kan säga att jag gav upp före bromsarna :)

//Rickard
(Tidigare 320iC 2.8 -93)

Mi
542
Micke R
328i -98
Kan man generalisera och säga att det är vätskan eller beläggen som ger upp först?
(Eller varierar det?)

Mvh / Micke R
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Man kan inte generalisera.
Det varierar med typ av belägg, skivor, ok, vätska, etc.
Tar upp tråden pga av att säsongen närmar sig.
För er som vill ha racingbromsvätska i Sthlmområdet. Jag köper en kartong idag. Maila mig om ni vill köpa.

/VP
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
jag vill ha. maila mig på m5power79@hotmail.com

jag köper direkt!! behöver det nu....

/NoFear
Jag undrar vad ni har sett för kokpunkter på olika bromsvätskor. Jag har sett att Repsol har en DOT 4 med kp 265+ grader

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Det finns knappt något bättre olja än Castrol SRF: våt kokpunkt 270 grader och torr kokpunkt 310.
An
291
Antiloop
E38 728iA
@: var hittar man den?
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Antiloop: Ursäkta att du fick vänta lite... Men du kan beställa den från alla ställen som säljer Castrol. Det finns en olja som heter: "ATE Super Blue Brake Fluid" som också är mycket bra den är dessutom något billigare än Castrolen men eftersom bromsvätskemängden är så liten i bilen så tror jag inte det spelar så stor roll. Alltså Castrol=Nr.1 ATE=Nr.2
Lycka till och glöm inte att byta till mettalomspunna bromslangar...
Kan bara hålla med att ATE Super Blue Brake fungerar
perfekt samt att den är av rätt standard och håller att
köra runt med året runt och är inte så känslig för
vatten som andra rena racing bromsvätskor kan vara.
/RS2
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
vart hittar jag detta !ATE super blue brake fluid" då? jag måste ha det nu!! *ler*

/NoFear
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
NoFear: Jag har inte handlat av dessa: Länk men de har ATE vätskan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.