|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni om motorns kondition på en BMW E36 1993 årsmodell som har gått 21000 MIL? Är det något att se upp med? | |
|
det beror ju på bilens tidigare ägare och körsett.. min -93 har gått 16000 och ser inga fel i alla fall :) King of the road |
|
|
Håller med Wizzard, det beror på hur den körts men framför allt på hur den servats. www.malte-racing.com |
|
| Men är det inte så att man brukar köra så "hårt" som möjligt på BMW:n? Så 21000mil borde motorn vara lite kaputt kanske? :-) | |
| Man ska inte tro så mycket på gamla myter! Dock är ju bilen gjord för att köras och hålla en hög marsch-hastighet. Är olja och sånt fräscht och bilen är varm ska inte motorn ta någon skada av detta heller. | |
|
Hej du glade! Så hårt som möjligt? BMW tål att köras hårt med OM man kör hårt på ett bra sätt. Dvs låter motorn o oljan komma upp till arbetstemp innan man "drar på" . Naturligtvis måste servicen också vara gjord enligt rekomendationerna för att en motor skall hålla som det är tänkt. OBS det är absolut av vikt att låta alla vätskor bli varma innan man börjar varva ur.. Då kan en BMW motor hålla hur länge som helst. Min M535 har rullat 33500mil o går som en klocka o drar EJ nämnvärt med olja. Visserligen är kamaxeln bytt vid 22500mil men detta gjordes innan jag tog över ägandeskapet så jag vet inte om den var äganderelaterat eller något av de härdningsproblem som vissa M30 kamaxlar hade enl. hörsägen.. Mvh Janne. |
|
|
Betänk att många tror att motorn är varm nog för att gasas med när vattentempen kommit upp på normal, men saken är den att då tar det lika lång tid till innan oljan är uppe i normal temp. www.malte-racing.com |
|
|
Min 320i e36 -93 har snart gått 19000, och den går hur fint som helst. Olja drar den inte heller... Så vitt jag vet är inget bytt i motorn heller, förutom olja/stift osv... Problemen kommer mer på karosseridetaljerna, så som lite små rostangrepp i skärmkanter, byte av spindelled och övre stötdämparfästen bak och så. Men som sagt, en välvårdad BMW 6:a är lite som en "energizer-bunny", It just keeps on going =) //Koffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.