AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.400

Hur koppla extraspridare?

ma
19
macro
520IK -87
Tja!
Jag håller på och turbokonverterar min bmw 323 -86 som snart börjar bli klar.
Men till frågan, var ska jag ta soppa till extraspridarna? ska jag sätta T kors på slangen som går till tryckregulatorn eller den andra slangen som kommer från andra änden av fuelrailen (returen?)?
I vilken finns det tillräckligt med tryck?
Och så en till fråga, kan jag koppla 2 spridare på en tryckvakt?
Hur isåfall?

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Läs tråden som diskuteras här på forumet nu,startad av ACAB,så får du svar på din fråga,

hjorten
ma
19
macro
520IK -87
Men hittar inget svar på vart man ska ta soppan ifrån??
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
macro: Returen från fuelrailen funkar.

Jo
744
Jonhny
745 -85
T-kors på matningen till fuelrailen lär väl funka bättre eftersom det är konstant tryck kontra trycket i insuget där. Returen kan ju vara vad som helst.
Matningen sitter väl längst bak på motorn och regulator+retur längst fram.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jonhny: Kanske jag som tänkte galet, då jag säger returen från fuelrailen menar jag bakre delen av fuelrailen. Är jag galen som trott att det var retur ... :F

ma
19
macro
520IK -87
Okej, jag satte T-kors på slangen som går in i bakre delen av fuelrailen.. soppafiltret sitter på den slangen så då måste det ju va ingång..
Jo
744
Jonhny
745 -85
macro: Jepp, det är ingången. Där finns både tryck o flöde på bensinen.

JTP: Jag är inte hundra på vad du menar, men regulatorn sitter ju på returen längst fram i bilen.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jonhny: Det jag menar var att jag var förvirrad då jag skrev inlägget ovan. :F

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
man kan inte koppla extraspridare på returen. de är fullständigt omöjligt för de blir aldrig tryck i returen de är ju inget som stoppar de alls rinner ju bara t-bax i tanken.. så de är hyfsat omöjligt. om nån har gjort de så kan de inte ha funkat. bara inbillning att det inte spikade längre isåfall.

Men hur vet du att du inte får tryckfall på dom andra spridarna nu när du gör så då ? Då är den ju inte till så mycke hjälp.

Jag drog en separat ledning istället då är man helt säker..l
Jo
744
Jonhny
745 -85
Sätter dit en mätare kanske?
Är det snikbygge så får ju precisionen försakas nånstans. Det är inte så noga ifall bränsletrycket inte är 100% när man ändå inte kan mappa in bränslekurva. Ger man motorn så mycket soppa att trycket dyker så får den nog bensin iaf.

Varför är du helt säker med en extra ledning?
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Tryckfall får man inte, det är ju samma pump som ger trycket.

EFTER btr är et inge vidare tryck så där ska man inte ta bränsle till xtraspridare.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Ja Jonhny i o m att jag drar en helt separat ledning från tanken bara att plocka ur bottenpluggen och sätta en bango. Då kan jag ju omöjligt få tryckfall på den ordinarie ledningen om man säger så.

Andreas1981: Vadå tryckfall får man inte samma pump som ger trycket ?? Om man nu kopplar extra spridare på ordinarie pump kan man ju få tryckfall. men om man drar en separat ledning ifrån tanken till en separat pump som slås till med tryckvakten samtidigt som extraspridaren då kan man ju omöjligt få tryckfall på oginal spridarna..

De är ju o möjligt eller hur!!!!!!
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
efter btr = inget tryck där tänk själva där finns inget motstånd alls.
svintoleffe
Det ska till mycket innan du får tryckfall.
känner som har med typ 4-mer extra spridare o ej fått tryck fall.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det går alldeles utmärkt att få tryckfall ifall man tar ut mer bränsle än pumpen kan ge vid aktuellt tryck. Det handlar om bränsle till 300hk ungefär med originalpump i 325.

Jeppan: Ifall du satt i extra pump, ledning, btr och retur så är det ju extrapumpen som bestämmer hur mycket bensin som kan pumpas till extraspridarna. Du lär ju ha ditt på det torra för mycket effekt.

Att ha fyra extraspridare säger ju ingenting utan information om hur stora de är och hur mycket de står öppna. Jag har kört fyra spridare på en pump och fått tryckfall. Det var inte originalstorlek på spridarna...
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
jag menar inte vanliga spridare. När vi bygger tillsats sprut så byggar jag alltid av kallstarts ventiler. och dom gör ju av med den besinen som kommer fram till dom i princip står ju öppna hela tiden inga impulser eller sånt shit.

Men med vanliga spridare kanske han inte får tryckfall..?

De lär han ju märka när han testar.

Svintoleffe: Jag känner också 20 stycken som har 25 extraspridare och dom har inte heller tryckfall coolt va ?

Prata om de du själv har erfarenhet av.
Men varför krångla till det
sätt den på inmatnings sidan där har du tryck o soppa till alla spridare
enkelt
hålla på med returen o shit
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Bara man har en pump som orkar med att ösa så ser jag inte problemet..sätt en eller några spridare o ta bränslet från inmatningen i fuelrailen..blir inget tryckfall om inte pumpen e kass..däremot så kan ju flödet minska avsevärt..om man slår igång typ sex lika stora spridare till när trycket kommer..men de borde inte göra någon märkbar skillnad om man använder en eller två kallstartsventiler!!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.