|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Conan99 |
Man kan ju som sagt inte veta om ett fel som kommer att uppstå på en bil man säljer, i enstaka fall kanske. Nää, det verkar som köparen av M5an är lite konstig. Conan99 |
|
Jovisst dem förväntar sig en hel felfri M5 89 för 63 tusan. Alltså Hur mycket en som M5 skulle kosta om det finns en som är helt felfri. Som sagt jag hade bilen i 2 år och 2 månader utan någon problem som helst. Dem tre sista besiktnings protokoll som dem fick är blanka forrutom det sista som de anmärkte på läckage i stötdämpare jag upplyste själv om det på telefon. Jag hade bilen alltid i garage och servade den regelbunden. Bilen går som en dröm. Jag har inte lurat dem på någon sätt jag förklarade till dem allt som jag viste, dem fick en lång provkörning dem fick verkligen kolla på bilen ordentlig affären gjorde vi i min kök här hemma alltså forstår inte vad dem tänker på. Den dag när de var här och provkörde bilen så dem att de skulle tänka och höra av sig sen och jag sa till dem "visst ta din tid för att det är inte lätt att köpa en som bil och det är en stor köp sa det är bättre att du tänker på det odentlig." Mvh mauricio |
|
| Du kan ta det lungt. Dom kan inget göra. | |
|
Enligt ovanstånde talare KÖPT I BEFINTLIGT SKICK!! //Rob |
|
|
Kanske blev köparen chockad över försäkringspremien eller kanske han inte egentligen har råd att äga en M-bil? Bry dig inte om dem! Det är köparens plikt att kolla en bil annars köper man nytt eller beggat på firma. |
|
|
Du kan vara lugn, de har inte uppfyllt sin undersökningplikt. Läs gärna dessa trådarna: Länk Länk Hör de av sig igen kan du be dem framföra sina synpunkter skriftligen, då kommer de nog att inse att de inte har något att hämta... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Maurixt: Tyvärr så räcker det inte längre om det endast står att den säljes i befintligt skick, om man vill gardera sig mot att de kommer tillbaka och klagar. Finns ganska många fall där det har skrivits avtal med endast orden "säljes i befintligt skick" och det har visat sig att det inte höll i tingsrätten. Har skickat ett mail till dig! //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
Jag har inte skrivit i min säljkontrakt att bilen säljes i befintlig skick. Utom har skrivit att bilen är importerad och det inte finns något service bok. Jag hade besiktad bilen i maj och kör sedan ungefär 500 kilometer med den innan jag sålde den (kör bara på sommar när det är fint) . På besiknings protokolet änmärkte de att en stötdämpare läcker olja men ingenting annat. Dem felet som de påstår att bilen har hade jag inget som helst nåning om. De sa till mig att det var inte en autoriserad eller överhuvudtagen någon bmw verstad som kollade på bilen utom någon som dem känner som enligt dem jobbar bara med bmw som har kolla på bilen, jag tycker att det hela är väldigt konstig. Och det låter hel sanningslös när de påstår att min bil har dem felet som de säger när jag själv vet att bilen gick bra i dem två år som jag hade den. MVH Mauricio |
|
|
Kanske helt enkelt kan vara så att köparen överdriver bristerna lite? Eller rent av hittar på? För att få lite extra stålar i näven i efterhand. Hans BMW "expert" borde ju ha undersökt bilen innan köp som nån skrev innan. |
|
|
Kära vänner, läs nu följande. Termen "Säljes i befintligt skick" vid privatköp gäller inte längre! Sedan något år tillbaka så gäller följande vid köp/försäljning av begagnad bil privat: Säljaren är skyldig att upplysa köparen om alla brister på bilen som han känner till. Köparen är skyldig att kontrollera bilen och verifiera så att inga andra fel finns än de som säljaren upplyser om. OM köparen EFTER KÖPET hittar fel på bilen, är det KÖPARENS skyldighet att bevisa att säljaren visste om felen när han sålde bilen. I detta fallet så kan du vara helt lugn, Mauricio. Det är alltså upp till köparen att bevisa att du lurat honom. Eftersom du (så vitt jag vet) INTE har lurat honom, har han inget att komma med. Konsumentverket lägger sig inte i privata affärer. Om han vill driva ärendet får han själv gå till tingsrätten. Mvh, Kalle |
|
| Han kan inte göra nåt EFTER att du sålt bilen till han..eftersom du är en privat person som säljer så gäller inte nån garanti om ni inte har kommit överens om någon emellan er själva.. | |
|
madmax05, Jo, han kan kräva ersättning, OM han kan bevisa att säljaren kände till felet. Mvh, Kalle |
|
|
Hej Mauricio! Jag är pappa till Daniel; vi har träffats i Vålberg förra året. Daniel har berättat att Du fått bekymmer med köparen av Din M5. Följande gäller vid köp av lös egendom och då i Ditt fall ett fordon. Köparen har undersökningsplikt d v s han eller ifall de är flera måste undersöka egendomen före köpet. Att sälja bilar i befintligt skick är inte längre total friskrivning av säljarens ansvar. Av Din beskrivning till Daniel har Du informerat köparen allt vad Du vetat om bilen. Man måste ställa bilens värde (63.000:- kr) i förhållandet till skicket. Bilen skall därmed ha ett funktionsvärde i relation till detta pris. Att köparen vill ha 50.000 kr är gripet ur luften, ett ogrundat påhitt. Du har berett köparen möjlighet att undersöka och pröva bilen innan köpet. Med hänsyn till priset, som Du dessutom gett rabatt på, och Din beskrivning bl a hur bilprovningen accepterat fordonet har köparen mycket små möjligheter att häva köpet och begära skadestånd. Konsumentverket har inget med en tvist att göra i Ditt fall. Köparen kan antagligen vända sig till Rådrummet i kommunen (konsumentvägledning) för att efterhöra om hur man ser på köpet men man bestämmer inte något som blir juridiskt bindande för Dig. Det måste vara en domstol eller tingsrätten som avgör tvisten ifall man från köparens sida vill gå vidare. Skicka avtalet, ifall Du har ett skriftligt avtal, till Daniel, så kan jag titta närmare på fallet. Vad som framkommet hitills behöver Du inte vara orolig för. Denna typ av tvister brukar inte leda någon vart; den glöms bort efter ett tag. Har du haft bilen försäkrad så ingår rättsskyddsförsäkring som hjälper Dig med rättegångskostnaderna; Du betalar självrisk 20% av totala kostnden ifall det hamnar inför domstol. Köparen har inte vänt sig till något juridiskt ombud som företräder köparna? Det är i det läget som Du kan vända Dig till mig så kan jag hjälpa Dig. Köparen saknar rättsliga grunder för sitt krav på 50.000 kr. Du skall inte betala nåongting till köparen även om de ringer och skriver till Dig. Säg att Du vänt Dig till ett juridiskt ombud: Leif Engman, 054-54 71 71, så kan de ringa mig för svar. Hasta luego! Leif Engman Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
Ja det är så kalle hansen säger. Men grejen är att jag hade ingen aning om de felen som han påstår att bilen har, det är inte heller lätt för mig att t.ex veta att 1.- Kammkedja måste byta jag har inte hör någon missljus eller skrammel från den jag har haft 3 bmw forrut och alldrig behövs byta kammkedja. 2.- Sprucken kylare jag har aldrig haft behövs att fylla efterråt vatten på bilen jag är 100% säkert att kylaren var inte sprucken. det finns inte heller någon anmärkning från bilprovningen om det(körde knnapast mellan 300 500 km efter sista besiktning) 3.- Läcker olja från motor och växellåda (oljetrålockspacning måste byta) Min bil har alldrig läckt olja från trolockspackning jag hade inte starta bilen på fem veckor när de kom hit och ville prova på bilen så de fick se själva på golvet att de inte fanns något olja där. De på besikningen har inte heller anmärkt någonting som olje läckage från motor eller växelåda. 4.- avgassystemet rostig (har inte fått någon anmärkning på det på besikning eller någon läckage från den finns det inte) 5.- bulor på tacket när man tittar bilen på olika vinklar. (Dem fick kolla på bilen själva och dem kollade på allt det låter nästan sjuk bulor från olika vinklar kanske dem använde en förtoringglas hahahaha) 6.- ej original M fjädrar (bilen har nivåreglering) Jag upplyste att en dämpare läckte olja och det stod på besikningsprotokolet. Om det är original eller inte hade jag inget aning om. 7.- en kudde på växelådan är sönder och 3 bussningar måste byta (om den kudde hade jag inget nåning växelåda gick bra. bussningar heller inte bilen är stabilt på vägen och skakar inte och på besiktiningen sa de ingenting om det ) Alltså de felet som de påstår att jag viste tycker jag att det är omöjligt att veta för en privat person, Bilen gick hur bra som helst jag har inte haft problem med den. Hemma hos mig fanns mojlighet för dem att lyfta bilen har en garagedomkraft, den närmaste ok macken med gör det själv hallen finns 800 mts härifrån och den närmaste bmw autoriserade verskad finns 5 kilometers härifrån. Alltså jag blir så irriterad , om de hade så stora förväntningar från en M5 som är 16 år gammal forruton det tysk importerad utan service bok tycker jag att de skulle ha faktiskt köp en ny M5. De förvänntad sig en helt ny M5 som är 16 år gammal för 63000 kronor. Jag har bett dem att skicka protokolet från den verkstad som enligt de har upptäck felen. Ska kontakta imorgon en jurist för att få råd. Detta eftersom jag har varit ärligt mot de och upplyst ärligt alla fel som jag visste bilen hade. De ringer hit och är ganska hotfulla och kommer med motstridiga uppgifter, en dag kostar bilen 50.000 att fixa den andra dagen 75000 att han körde inte bilen utan att det är hans flickvänn som körde bilen hem den dag när han köpte bilen när jag såg själv att det var han som körde. En säger att bilen gick bra till Stockholm det andra säger att de stannade vid vägen och fyllde på vatten. mvh Mauricio |
|
|
Tack så mycket Leif, jag tänkte ringa imorgon och prata lite mer om detta men ska avakta och se vad de ska komma på först. Daniel du får kontrakten på mejlen ska bara skannad den... Muchas gracias señor Leif. Mvh Mauricio |
|
Conan99 |
Att kräva 50 papp i eferhand är ju helt bisarrt när man köper bil privat i befintligt skick. Stackars den som säljer nästa bil till honom. Conan99 |
Gemini__ |
Leif: Skulle jag hamna i samma situation som "Maurixt", skulle jag vara oerhört tacksam om någon erbjöd sig sin hjälp. Starkt jobbat att du tar dig tid. Mvh: Thomas |
|
Jag har fått verkstadsprotokoll faxat hem till mig och visade sig att dem felet som de har hittat i bilen är bara små potatisar. Här är felet som versktäden har hittat vi undersökning av bilen 1.- Skrammel stag (glapp) 2.- Mittre styrstag (glapp) 3.- Avgassystemet dåligt rak igenon+ upphänningar 4.- oljeläckage motor+växellåda 5.- växelådskuddar av 6.- stötdämpare bak 7.- ej original fjäder fram h-sida 8.- kylare trasig 9.- remmar dåliga 10.- och någonting som är slut på torkappara. Stötdämpare hade jag redan upplyst att de måste byta eftersom en läcker lite. Om olje läckage visste jag inget om, det läckte inte olja från motor eller växelåda när jag hade bilen i alla fall det kan man se tydligen i mitt garage. Och det andra är bara små detaljer om man säger så. Avgassytemet behöver inte bytas utan fixa någonting vid katalisator. Kammskedja har någon från bmw lyssna på och det är ok inget problem med den... Han från verstäden sa att bilen var mycket fint och att han har hittat lite rost bara. Nu verkar att hela historien börjar ta sitt slut. mvh Mauricio |
|
|
Gemini__: Det är ju hans arbete, men trodde inte att han skulle börja med det på en söndag :) //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
jag hade inte brytt mig särskilt mycket! om köparen har granskat och provat bilen så noga som du säger så kan han ju inte ha missat alla dessa fel! bilen är ju köpt i det skicket (besiktigad dessutom) och han har granskat och godkänd skicket och betalat ett pris för varan så det låter väldigt konstigt att allting skulle ha gått sönder inom den här veckan... jag hade snarare kunnat tänka mig att han själv har kört hårt med bilen och kanske orsakat ett eller flera av felen själv och nu försöker lasta över det på dig då han kanske inte själv har lust att betala för att laga dom...tyvärr tur att Kalle upplyste om befintligt skick ändringen, det kände jag inte till! MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.