|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har såld min M5 e34 89 och efter en vecka ringer killen och säger att jag har lurad honom! att en kompis till honom som jobbar på bmw har undersökt bilen och upptäck följande felet 1.- Kammkedja måste byta (jag hade inget nåning om det) dem fick höra motor själva inget missljud från motor. 2.- Sprucken kylare (har alldrig läckt vatten från kylare) dem kunde också se det själva efter nästan 2 timmar provkörning 3.- Läcker olja från motor och växellåda (oljetrålockspacning måste byta) (Besiktade bilen i maj och körde knappas 300 km efter besikningen pga sommarbil inget anmärkning på det). Jag upplyste att det läckte lite från vevhusventilation en slang som är gammal. 4.- avgassystemet rostig (har inte fått någon anmärkning på det på besikningen tycker att det ser bra ut och det läcker inte ) 5.- några parkeringsbucklor. (Dem fick kolla på bilen själva och dem kolade på allt) 6.- ej original M fjädrar (bilen har nivåreglering) JAg upplyste att en dämpare läckte olja och det stod på besikningsprotokolet. 7.- en kudde på vexelådan är sönder och 3 bussningar måste byta (om den kudde hade jag inget nåning om och bussningar heller inte bilen är stabilt på vägen och skakar inte och på besiktiningen så dem ingenting om det ) Jag upplyste alla dem felet som jag vistte som bilen hade som t.ex att den läckte från en stötdämpare och att det fanns rost bublor på dem alltså allt som jag visste. Den dag som dem ringde för att provköra bilen var jag på sjukhuset med min fru som hade blivit kejsarsnitad på akut och jag frågade dem om dem verkligen var seriosa köpare eftersom jag skulle precis komma hem från sjukhuset och att dem skulle provköra bilen bara om dem var riktig intresseradet. Dem kom jag visade till dem min garage (golvet så att dem kunde se att det inte kom någon olja från motor) dem provkörde bilen i en timma kanske mer och bilen fick stod på tomgång i halvtimma eller kanske mer det tog ungefär 2 timmar för dem att undersöka bilen och sedan säger dem att dem måste tänka så jag tänkte direkt att dem var skojare som ville bara provköra. Sen efter en vecka ringde dem och ville köpa bilen. dem köpte bilen och efter en veckanu håller dem på att hota mig med konumentverket och så att jag har lurad dem och att det kostar 50.000 att fixa felet och att dem vill hävda köpet. Alltså bilen är ju 16 år gammal och det känns väldigt bra att köra dem fick prutat 6 tusan kronor, jag köpte bilen dyrare än vad jag sålde + alla reparationer så jag har redan forlorad massor med pengar, Om de vill ha en perfekt bil köp då en 2006 M5 för en 1 miljon kronor.. MVH Mauricio | |
hampe m3 |
så länge du inte kände till felen har du väll inget att oroa dig över. han har ju köpt bilen i befintligt skick av dig, men sammtidigt förstår jag hans ångest också. jobbig sits hoppas någon som har litte mer kött på benen kan lyssa upp tilvaron. |
|
be dem lägga av! Konsumentverket kan de ju hota med. de lägger sig inte i tvister av den här sorten. Man kollar en bil innan man köper den. vad kan man vänta av en M5 från -89? en ny bil? Hur mycket köpte de bilen för? Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
Det verkar som du inte har mörkat något, inte enligt din beskrivning i alla fall. Och då anser jag att det hela faller på köparens undersökningsplikt. Du är helt fri från skuld och köparen har tyvärr själv gått på en mina. Han borde ha bekostat ett test på BMW verkstad INNAN köpet, något som inte du kan lastas för. Sen så kanske man kan tycka att det hela är mycket tråkigt för bägge parter... |
|
|
Simma lugnt det är hans problem att han inte kollade upp den mer noggrant. Och som du säger den är 16 år dessutom en värstingmodell med den tidens mått vad förväntar han sig. mh Länk |
|
|
Bilen går mycket bra jag hade inte alls problem med den under de 2 år som jag ägde den. Dessutom är den väldigt fin i lacken Jag hade begärt 69 tusen men de fick den för 63 tusen. De som provkörde bilen var 2 bröder de provkörde bilen över en timme och kollade på allt jag så till dem att dem kunde fråga om allt som dem ville veta om bilen och forutom det har jag upplyst om det som jag viste om. De kör bmw själva men nu säger dem att dem kan ingenting om bmw och jag frågade om bilen inte gick bra när dem åkte hem och han så att det var hans flickvänn som hade kör bilen när jag själv såg att det var han som körde när dem åkte härifrån. MVH Mauricio |
|
|
Maurixt: I köpeavtalet står det säljes i befintligt skick? I så fall är det inget att oroa sig för |
|
|
Med andra ord är han en lögnare som förmodligen spenderade mer pengar än han hadde råd med och nu har ångrat sig. Varför lät han inte kompisen titta på den före köpet om han nu är så noga. mh Länk |
|
| Det spelar ingen som helst juridisk roll om det står befintligt skick eller inte i köpeavtalet. Säljarens undersökningsplikt gäller. | |
| KÖPARENS menar jag förståss! | |
| Köparen prutade dessutom väldigt dåligt på en så pass äldre prestandabil. Ingen bil i den prisklassen och fordonskategorin är totalt felfri. Jag tror att det är där som skon klämmer. Dom anser att dom har betalat för mycket för bilen och försöker få lite tillbaka. | |
|
Alltså det är som power mack säger att det spelar inget roll om det står befintlig skick. Jag hade inte heller någonting att vara rädd när jag sålde bilen så jag skrev inte det heller... den undrar jag också varför gjorde inte dem en som test när dem köpte bilen om den var så petiga? Han också så till mig att "ok vill du alltså gå den långa vägen bilen stor ju parkera på en befitlig väg och jag har haft sånna problem forrut och vunnit" de så att de skulle ringa igår men ringde idag fredag klockan 21.00 eftersom dem tror att jag ska bli rädd och de vet att man har ingenstans att ringa imorgon och fråga om detta. Men jag känner faktiskt inget skyldighet eftersom jag sålde bilen med hjärta och dem fick prova och fråga allt som den ville veta... MVH Mauricio |
|
kilroy |
Trist när sånt händer men du behöver sannolikt inte vara speciellt orolig för din egen del.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
cane |
Beg bilar som säljs privat säljs i befintligt skick, bara det faktum att de yrar om konsumentverket visar att de har noll koll, släng på luren. |
| Så länge du inte har lurat dem, så tycker jag attt du ska skita i vad dem säger! Man ska kolla bilen INNAN man köper den!!!!! | |
|
Du var dessutom väldigt givmild med provkörningen i mitt tycke. mh Länk |
|
|
Alltså killen som köpte bilen är bara 21 år han var med med sin bror bägge två äger bmw sen forrut. Dem fick provköra bilen bägge två i mer än en timme och jag kan väl säga att de körde inte snäll några gånger växlade dem ner vid 7000 rpm. Efter det fick dem oppna motorhuvet och låta bilen gå på tomgång i en halvtimme. Och efter det säger han att han måste prata med mamma för att se om han ska köpa bilen.. Jag blev väldigt irritera eftersom jag kommit precis från sjukhuset men min fru och min ny beby som behövde hjälp för att sedan forlorad min tid med såna människor.. MVH Mauricio |
|
|
Det som jag blir mest forvannad på är att de anklagar mig och ringer hit och säger att jag har lurad de men en hotfullt inställning. Kunde han inte ringa och säga det som hade hänt på en snäll sätt? kanske jag hade tyckt synd om honom och försökt hjälpa till men sen börjar de ljuga om grejer som den redan visste alltså forstår inte vad dem tänker på. Jag själv har köpt bil forrut det är min skildighet som köpare att kolla bilen odentlig dem påstod att detta var ju min skyldighet som säljare.... forstår inte sånna människor... Alltså det ända som jag tycker väldigt synd om är bilen eftersom de verkar inte vara klocka om de förvänta sig en hel ny bil som är 16 år gammal alltså jag verkligen tror nästan att detta männinskor brukar lura stackars säljare på detta sett. Alltså köpa en bil och sen förväntad sig att säljaren ska gå med på att fixa bilen eller att sänka ned priset. MVh Mauricio |
|
|
hänvisa han till din kusin i hells angels nästa gång han ringer ska du se att han slutar. mh Länk |
|
|
Cane: Noll koll har de inte vad gäller konsumentverket och köplagen, men det gäller då att kunna bevisa att säljaren i det här fallet undanhöll fel som han visste om och det är nog lättare sagt än gjort. Men i det här fallet, med den information som hittills givits, så lär det bli tungt för köparen att hävda sin rätt. Länk :-] /guess |
|
|
Prisspannet på gamla entusiastbilar är ju i regel ganska stort och det är i allmänhet billigare att köpa en lite dyrare entusiastbil än en ”billigare”, om inte halva nöjet anses att vara att mecka själv. En besiktigad m5 3.6a för 63kkr kan inte förväntas vara 100 procent felfri, så det går knappast hävda att de blivit lurade. Säg dem att om de lägger på de 50kkr så har de ju en felfri bil för 113kkr, vilket väl inte är helt orimligt för biltypen (om än inte billigt). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.