AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.408

luktegott som luktar illa

Föregående ägare och jag har uppenbarligen inte samma uppfattning om vad som luktar gott i en bil. Det stinker nån slags sliskig jordgubbs"doft" i bilen och det är inte så trevligt.

Tips emottages på hur man kan mildra detta tills det "självdör"

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Man ska tydligen kunna ställa in ett halvt glas ättika i bilen över natten (spill ej :))

-Never feel sorry for yourself.-
cl
19
clm001
520i -96
Gärna en skål!
En stooor skål ättika över helgen. He, he... Rutten jordgubbsdoft hade jag i min första bimmer när jag köpte den. Det visade sig vara en fin bil, så se det som ett gott omen. ;)
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Funkar ättikan månne på mögel också?

Inte i Bmw:n utan i en annan bil naturligtvis. :)
cl
19
clm001
520i -96
Själva lukten som cirkulerar i bilen borde ju försvinna med ättikan. Men själva källan där möglet finns måste nog saneras på något annat sätt, kanske med nån typ av klädseltvätt (skumbaserat). Annars kommer nog lukten tillbaka.
tacka alla och speciellt powemac jag tar åt mig av din info och hoppas du har rätt,

"johan, vet du var ättikan har tagit vägen?"

www.bimmer.se Länk
Jag tror också ättiika kan göra susen.
Efter den behandlingen skulle jag sedan tilllsätta en annan mer angenäm doft, så att vad som eventuellt kvarstår av jordgubbsstanken blir mindre påtaglig.
Gillar du läderdoft så rekommenderar jag att du köper en flaska Gliptone lädersmörjning så får du s.a.s dubbbel effekt. Rekommenderar dock att vara lite försiktig med Glilptone, när jag smorde hela min interiör med den i våras ville sambon inte åka med på mer än en vecka pga den starka läderdoften :-)

Mvh. /Kjell
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Antagligen något medel som fd ägaren smörjt på. Torka alla paneler och allt som iten är textil med en disktrasa. Ha en hink varmt vatten med ett par droppar diskmedel och lite doftin eller aftershave i det tar bort allt och gör samtidigt rent.
Asken
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Gratulerar till den nya bilen Johan!
Jag hade helt missat att du hade köpt en E38.
Vill se bilder....

__
///M som i Mugge.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ättika som föregående talare sagt funkar utmärkt! Man kan även använda sig av ättiksgurka! Funkar även på röklukt i och utanför bilen. Köp en burk gurka på ica, käka några stycken och glöm burken kvar över natten... Frukosten serverad på morgonen som bonus. :)
Ättika är inköpt och bilen kommer att bli behandlad under natten.
Tackar även asken för sina tips som skall användas asap.

Gliptone låter intressant, är det behandlande lädersmörja eller bara läderdoft?

Mugge: jag trodde du hängde seriöst på autopower ;)
Bilder kommer så småningom men det är inte prio 1

www.bimmer.se Länk
Gliptone är lädersmörja som är parfymerad med "läderdoft". Många anser den vara den bästa lädersmörjan. Sök på Gliptone här på Autopower så hittar du några långa informativa trådar.
Jag köpte 1 flaska Gliptone rengöring och 1 flaska smörja efter att ha läst dessa trådar, och är mycket nöjd. Men möjligen är lukten lite för stark som sagt, så jag har övergått till att smörja ett säte åt gången så att det skall lukta "lagom".

Mvh. /Kjell
ibland får man hjärblödning, jag använde ju gliptone senast jag smörjde in mitt läder i E34:an Det blev bra men anledningen till att jag använde det var att jag ville prova något mer lättanvänt och sååå lättjobbat tyckte jag inte det var.

Polaren sa " det tar 20 minuter" hehehe höll nog på typ 8 timmar men det var 2 smörjor och resultatet blev mycket bra.

doften var kanon oxå så jag får väl snylta lite på polarens litersflaskor (inte billigt det där)

www.bimmer.se Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Johan - Man börjar bli lite ringrostig på äldre dagar :-)

__
///M som i Mugge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.