AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
832

Klent ljud i MS5, vad kan vara fel?

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har precis blivit klar med min installation av DLS MS5 med ett DLS CA22 steg.
Tycker ljudet är lite klent, framför allt från 5.25:orna. Där är ingen riktigt "snärt" och kraft i dem vill jag påstå, det lät bättre när jag provlyssnade dem i butiken.
Lågnivåkablarna till slutsteget kvittar om man sätter röd eller svart kontakt uppe eller nere, fungerar lika bra/dåligt oavsett.
Får varken sämre eller bättre ljud heller om jag kopplar plus (+) från högtalaren till minus (-) på delningsfiltrert.
Har ingen tätning alls bakom 5.25:orna, bara i infästningen, kan det var det som gör att ljudet blir lite kraftlöst och inte så klart? Nu har jag visserligen en ganska gammal stereo men med dubbla lågnivå utgångar. Kan det vara denna som stryper?
Sen i delningsfiltret så ska man kunna ställa diskanten på 2 sätt men jag har bara en bygel som jag kan ställa, ska det vara så?
Blev många frågor nu men jag känner mig besviken på ljudet, framför allt med tanke på kostnaden.
Hoppas att någon kan hjälpa mig!
Som jag sa innan så behöver du ett riktigt bra slutsteg för att MS5:an inte ska gå på tomgång.
DLS CA22 är för klent.

Att lyssna i butiken är helt fel ljudbilden blir helt fel när man lyssnar i en butik istället för en bil.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Han i butiken sa att ett CA22 räckte. När han provspelade det så hade han ett DLS CA22 kopplat till systemet.
Hur stor skillnad gör det om jag köper ny stereo tro?
Ska jag ha tätt även bakom magneten eller räcker det med infästningen?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Kom på en sak till...Jag mätte volten vid batteriet och fick bara det till 11.86 V. Kan det vara detta som gör att jag inte får ut full effekt?
273
Pärlan
BMW 523i -96
Självklart måste du koppla + till + och - till - på högtalarna!
Om du inte gör det får jag för mig att högtalarna rör sig åt fel håll.
CA22 ska givetvis räcka till för ett 5,25 tums kitt.

Kontrollera så att du har + till + och - till - från slutsteget till högtalaren via delningsfiltreret!

Kan också vara viktigt att kolla jordkabeln/jordpunkten. Dålig jordning kan strypa effekten.
/ Jonatan

BMW - För att det känns rätt!
ji
729
jigga
428i coupé -2014
+ och - har jag kollat överallt mha. ett 1.5 V batteri och kollat fasningen. Ska kolla jordningen också men den borde räcka. Ligger en 20 mm² tjock kabel från batteriet till steget. Visserligen har jag blivit tvungen att skala av lite av den för att kunna fästa den i steget.
Första intrycket när jag satt igång ljudet var att det var så klent, precis som steget inte gjorde någon nytta utan enbart stereon drev systemet. Hade förväntat mig mer effekt.
Kan det vara spänningen på 11.86 V eller den gamla stereon på 4*35 W som är för klen?
Täta noga bakom högtalaren så blir det nog lite bättre.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Var har du satt högtalarna då?? har dom inga lådor spela i så kommer du alldrig få någon snärt bas

_______
/Chrille
273
Pärlan
BMW 523i -96
Högt ljud ska du få oavsett om du har tätat högtalarna eller har lådor till dem.
Effekten på huvudenheten (stereon) har ingen betydelse.

Kan hända att lågnivåsignalen från stereon är för låg.

Besök stereobutiken du köpte grejerna på och be om hjälp.
/ Jonatan

BMW - För att det känns rätt!
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Lågnivåsignalen har jag ställt på slutsteget, det gjorde en enorm skillnad. Ska där vara tätt bakom högtalaren, dvs bakom magneten eller ska där vara så mycket luft som möjligt?
Högtalarna sitter i sina originalhål.
Får man plats med extra lådor där och hur mycket skillnad gör det på ljudet?
Med tätt menas att luften bakom högtalaren inte får komma kontakt med luften som är framför
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
På e36 finns det små fasta skumgummibitar bakom högtalarna, som bildar en "kopp" bakom högtalaren, vet av erfarenhet att utrymmet i dessa ofta är alldeles för små för de flesta element.

Testa ta bort dessa koppar, och täta runthögtalaren (alltså anläggningsytan), testa sen fylla upp utrymmet med dämpull.

//Simon
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Volymen bakom 5,25" elementen fram i E36 är inte så värst stor. Olika högtalare är olika kinkiga med detta. Skär bort "koppen" på filtbiten samt lägg in lite vanlig gullfiber bakom högtalaren. Vanlig glasull är bättre som dämpmaterial än den dämpull som säljs i bilstereoaffärer, men inte lika trevlig att arbeta med. Som sagts ovan är det viktigt att det blir tätt kring högtalaren, så att luft inte kan passera från kammaren bakom högtalaren in till kupén.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kanske stämmer, men hur som helst, väljer du att köpa dämpull från t.ex. en bilstereo affär, undvik MDS, eller det kanske finns lokala avikelser, har provat och kännt på mds version, tunn som en filt är den. Men de kanske har fler sorter?

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.