AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.386

"Klonk" från vänster bak vid regn

Hej!

Alltid när det är regn, eller då blött väglag så klonkar det ordentligt från min bil. Helt utan undantag och det sker till och med när jag tvättat bilen lite ordentligt. Ljudet kommer från vänster bak någonstans. Man hör ljudet väldigt tydligt när man kör sakta och det är minsta ojämna underlag. "Klonk-klonk" låter det hela tiden och samtidigt kan man höra någon form av metalliskt skrammel väldigt tyst i bakgrunden när man kör väldigt sakta. Skramlet hör ihop med klonket eftersom det hörs samtidigt som klonket, inte annars. En intressant sak är att om man ställer sig vid hjulet (stötdämparen dvs) vänster bak och trycker ner karossen så klonkar det. Detta svarar ju dock inte riktigt på vad som klonkar, det säger endast att det sker i samband med att stötdämparen får jobba. Men jag antar att hela avgassystemet kanske också får sig lite spänningar vid sådan här belastning.

Först trodde jag det var stötdämparen som var sliten, kan det stämma? Skulle även i min okunskap kunna gissa att det annars har något med avgasröret att göra. Läste runt lite här på forumet och efter det kan man misstänka katalysator med (kanske?). Dock hittar jag ingen som haft samma problem som jag endast vid vått väglag, därför hoppas jag att någon som kan sina saker kan hjälpa mig med ett svar.

Hade bilen på service häromdagen och stötdämpare fram är utslitna, men han nämnde ej något om de där bak.

Så varför klonkar det om min bil vid vått väglag?

Tacksam för alla tips och hjälp!
Bilen är för övrigt en:

BMW 318i årsmodell 1992. Den är även sänkt vad jag vet. :)
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Kan vara stötdämparfästet, fjädern bak som där har gått en bit av eller vänster bärarmsbussning.
Tack för svaret Jigga!

Alla tips är värdefulla i jakten på en lösning. Kan du motivera varför det ljudet uppkommer just i samband med vatten?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Anledningen till att det enbart låter när det är blött kan t ex vara att det blir lägre friktion i någon gummibussning, eller att något börjar fungera ungefär som en hydraulpump och hindrar rörelsen.
Kolla upp de saker som jigga skriver mm.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
14
Mad Dog
318is -92
Är nästan 100% säker på att det är övre stödämparfästet...
Sw
11
Sweppe
320i Cupe -94
Hade ett likande ljud i min 320 -94, trodde åxå att det var något med stötdämparen...Men det visade sig att ena "muttern" som håller handbroms beläggen på plats hade rostat sönder, rättare sagt skyddsplåten bakom bromskivan hade rostat lite..men då hade handbromsbeläggat givet vis lossnat lite och låg inne i den trumma som är bakom bromskivan och klonka.

-[ BMW följer inte utvecklingen..BMW leder den ]-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.