AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.708

Byte kondensor utan demontera kylaren E39

Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Ja alla vänner! Byte allting själv och fyllde freon på en firma. Det hela började en april dag då det blev plösligt varmt och vill ha kall luft in i kupén. Då kom det ingen kall luft. Jag gick till en kyl firma och fick vetta att
1. läckande kondensor (2470 + moms)
2. skuren fläkt (2100 + moms)
3. Påfyllningsrör läcker (svetsa röret ca. 500)
4. torkfilter måste byttas ( 1152 + moms)
5. fyllning av gas. ( 420 kr/kg)
6. 5 tim arbete (2400 kr)
Allt detta till en kostnad av 10685 kr. Hopps sade jag och betalade 200 för felsökning och gick till en annan firma och fick ett pris på 9500 kr.

Funderade strakt på att bytta allt själv och lämna den till påfyllning och började söka information på mekartipset och andra kanaler. Sedan skaffade jag grejorna själv och började demontera bilen. Jag pratade med några mekar och tipsen jag fick från nätet var att man skulle demontera kylaren för att komma till kondensorn. Det är riktigt att kondensorn sitter bakom kylaren. Istället att demontera kylaren jobbade jag utifrån. Först tog jag bort stötfångaren och strålkastarna. Sedan kondensor fläkt med divers plast detaljer. Sedan kommer man fram till en balk som man lätt tar bort genom att man skruvar los 6 muttrar och 2 skruvar. Sedan är det bara att pocka bort den trasiga kondensor och sätta ditt den nya och montera allt tillbaka. Dagen efter gick jag till kylfirman och han vaccum sög den först och fyllde på freon och olja.
1. ny kondensor (1700 kr tack Micke här på autopower)
2. fläkt från skrutten ( 1000 kr)
3. påfyllningsrör också från skrutten ( 20 kr.)
4. ny torkfilter ( 613 tack Mekonomen)
5. fyllning av gas, olja och vaccum sugning (800 kr.)
Allt detta till ett pris på 4133 plus 200 jag betalade för felsökning i april.
Det tog ca.7 timmar att byta kondensor, fläkt och torkfilter. Men detta var min första gång och jag tog det lugnt och tvättade rent massa under tiden också. Nu blossar den kallt, lagom till helgen.
Mvh.
as
10
assi
540ia touring 97
bra jobbat jag vågar me j ikke på min ikke fungerande automat låda så jag är glad om priste för att fixa hamnar på ditt första pris Kaske är det drömmar vad vet jag

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mej vetligen plockar de allra flesta bort fronten. är ju mycket smidigare och snabbare än att riva bort kylaren och blaska med vatten.

///MVH Hasso
Länk
fa
438
fami
525,01 IM
det var duktigt gjort.

MVH-V8
Hasso: visst funakr det men man får trixa en hel del med motorfläkten för att få ur paketet snyggt utan att tömma vatten kylaren, men fronten kan man ju ta väck för att se ordentligt vad man gör...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.