AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.917

Klimatautomatik, måste AC-knapp vara intryckt?

Hej!
Jag har bara haft min 330 en kort tid. Jag trodde att det räckte med att ställa in exempelvis 18 grader så ska den hålla det oavsett om det är kallt eller varmt ute.
Men nu har det blivit varmt och det verkar inte funka bra, bilen är inte sval. Måste man trycka in knappen för "klimatanläggningsdrift"? Vad innebär det när den är intryckt och det är 10 grader, ger ACn kyla då med? Jag tyckte att det borde räcka med att tala om vilken temp man vill ha och sen sköter automatiken resten.

Hälsningar

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
AC Knappen med snöflingan på ska alltid vara intryckt året om.
sedan reglerar du tempen med inställningen.

///MVH Hasso
Länk
Tack för det!
Jag tycker inte detta förklaras i instruktionsboken.

Det borde väl vara så att kompressorn bara går när det inte räcker med enbart fläktarna.

Om jag stänger av bilen med AC intryckt, är den fortfarande intryckt nästa gång jag startar?

Så fungerar inte stolvärmen, vilket jag tycker är irriterande. Då föredrar jag ett system med en mekanisk switch.

Hälsningar

Anders
Jag tycker det känns väldigt logiskt att stolsvärmen stänger av sig när man stänger av bilen men inte AC-kompressorn.

Som jag har fattat det ska AC-kompressorn alltid vara påslagen även när den inte behövs för att inte ska ta skada under vinterhalvåret
Där har vi olika åsikter. Mitt motto är att en teknisk pryl ska vara lätt att använda och det är inte stolsvärmen. De flesta ggr du använder den, vill du använda den nästa gång igen. Om du inte behöver den är det bara att stänga av den då man känner att det blir varmt. Det gäller då ett antal få ggr i början och slutet på den kalla perioden.

Det stämmer som du säger att man ska koppla in den kort, även när den inte behövs. Nu finns det ett tempskydd som förhindrar att ACn kan startas under + 5 grader. Och jag kan inte tänka mig att kompressorn skulle startas om det är + 10 grader i bilen, då behövs ju ingen kyla. Det borde ju rimligen vara så att kompressorn bara kopplas in när inte fläktarna klarar av att ta ner temperaturen till det inställda värdet, eller för att korta denna tid.

Hälsningar

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nu är ju inte BMW nått direkt nått tekniskt elektroniskt underverk, så ha inte för stora förhoppningar :) möjligvis ett "verk"
YC

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
aner:

Låt AC:n vara ikopplad året runt.

Mvh
Trycker du in AC-knappen och slår av motorn så är den fortfarande på nästa gång du startar bilen.
Kör med den på hela tiden nu under sommarhalvåret. Under vintern använder du den 1 gång per vecka för att hålla packningarna i trim. Har provat att ha Ac avslagen på mornar och nätter men luften blir helt klart sämre inne i bilen. Så strunta i dom centilitrar som ac:n drar, ha den på.

Keep your distance!
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Det är inte centiliterna soppa som är problemet.
Jag upplever att bilen blir märkbart slöare.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Hur göra när man kör med luckan öppen ska man stänga av på "snöflingan" då eller?

Oxå nybliven E46 ägare.

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Då stänger du av den.
Den måste inte vara på hela tiden, men det är bra om dem används ofta.
Tycker att luften blir kvav och unken om inte snöflingan är intryckt även på vintern.

mh Länk
to
20
toddy
330iM -01
Är nybliven ägare till en E46 -00 å det luktar fotsvett i bilen varje gång jag drar på kompressorn, blir så himla instängd å unken luft som kommer...

ska det va så? har nyligen bytt microfilter
var sitter mikrofiltret?
Är det bara en vanlig filterduk eller är det komplett med hållare, så man måste köpa på BMW?

Hälsningar

Anders
to
20
toddy
330iM -01
Fick det gjort på bmw när jag köpte bilen så jag vet faktiskt inte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bakterieodling i evaporatorn ger lukten, decificering rekomenderas.

///MVH Hasso
Länk
to
20
toddy
330iM -01
schysst!! har läst lite tidigare inlägg om just det problemet så nu vet jag precis vad som krävs för å få bukt med lukten. trodde att jag skulle bli tvungen å stå ut med äckellukten
Det hjälper om man slår av ac:n några minuter innan man parkerar bilen, då blåser det rent i avriningshålet det är där bakterierna finns.

Keep your distance!
Ed
31
Edderf
535 D Touring - 11
Tycker det är märkligt med snöflingan. På de flesta andra bilmärken så trycker man in ac knappen för att STÄNGA AV och inte på den. Känns lite irriterande med en massa lampor som lyser.

Diesel luktar gott
Njuren
Min AC slukar otroligt med bensin

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.