AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
688

520 -93 tänder inte en enda gång trots gnista

Ra
4
Rallegol
520 -93
Hej,

Mycket skumt. Bilen fungerade igår och har alltid varit lättstartad. Stängde av bilen, gick ut och gjorde lite annat. Kommer tillbaka, vrider om nyckeln och den tänder till 2 ggr sen tänder den INGENTING. Startmotorn snurrar bra, bensinpumpen ljuder vid tändning, stiften ger gnista.......men inte en tändning...

Hur kommer detta sig, hur kan den stendö så snabbt??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du larm? Det låter som en startspärr iaf...

Mvh
Ra
4
Rallegol
520 -93
Tack för svaret...
Jag har inget eftermonterat larm vad jag vet. Däremot finns något som heter Immobilizer enligt förra ägaren som man aktiverar/deaktiverar genom att vrida dörrnyckeln i ett läge.

Hur som helst, kan jag gå runt detta på något sätt?

Kollade bensinmatning, det fanns soppa och tryck. Det luktar besin i avgasröret (vilket kanske inte är så bra iofs om kattarna går sönder), men allt verkar ju vara i sin ordning.

Finns det någon sensor som ballat ur?? Eller hur kan jag kolla det där med Immobilizer-grejen?
Det verkar ju faktiskt som om det vore något startspärrs-problem...
Ra
4
Rallegol
520 -93
Hmmm, enligt inläggen här verkar Immobilizer vara något med koder och blinkade dioder, men något sådant har inte jag..... Eller finns det ingen orginlamonterat startspärr på en 520 från -93?
Ra
4
Rallegol
520 -93
Tänka sig...

Jag gjorde rent samtliga tändstift och sen lät jag startmotorn tugga på en liten stund och vips hördes en och annan tändning och sen fick jag igång bilen...om än jävligt hackig gång. Lite varvningar och en provtur, sen gick den bra igen!!

Förstår ändå inte hur bilen kunde stendö tidigare och inte visade ett tecken på tändning.

Men men...nu är jag glad igen!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om man startar bilen och kör den bara en liten bit (ett par meter) eller bara startar och stänger av direkt finns det en risk att motorn blir "sur". Att det ligger en massa oförbränt bränsle i cylindrarna med andra ord.
Genom att göra som du gjorde så tömmer man cylindrarna och bilen startar.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Ett annat tips är full gas & kör med startmotorn 15-20 sek för att vädra ur motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.