|
|
|
|---|---|
|
Mitt bromstryck blev rätt snabbt helkass, inga läckage eller så på bromssystemet, drog slutsatsen att det måste vara huvudbromscylindern, bytte till en annan begagnad från skroten, men samma problem kvarstår.... Har jag haft sådan jädra otur att även den nymonterade HBC:n också är kass...!? Kan väl knappat vara något annat !? Om jag pumpar när motorn inte är startad blir pedalen stum, men så fort jag startar motorn går pedalen nästan ända ner i botten, antar att detta beror på att bromsservon hjälper till när motorn är startad ? | |
|
Rätta mig om jag har fel, men ska det inte vara så? "Om jag pumpar när motorn inte är startad blir pedalen stum, men så fort jag startar motorn går pedalen nästan ända ner i botten, antar att detta beror på att bromsservon hjälper till när motorn är startad ?" |
|
|
Luftat ordentligt? Hur luftade du den "nya" HBCn? Trampar man pedalen i botten när man luftar en gammal HBC kan ev. rost i cylindern förstöra packningarna... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Snabel: inte ska pedalen gå i botten inte.... tryggve: Kan nog vara så att du har rätt i det du säger ang luftningen, vi körde pedalen i botten....:( Hur ska man då alltså i stället gå tillväga med luftningen...!? |
|
|
Inte gå till botten vid luftningen är nog melodin. Min hov mek använder sig förövrigt av ett skottkärrehjul som han kopplar på bromsolje kärlet, dvs han skapar ett övertryck. Verkar vara en bra metod då jag inte haft några problem med bromsarna sedan dess. JohnC |
|
|
Har du kollat att allt annat i bromsystemet fungerar som det ska ?? Glider oken fint om klossarna är borta ?? Om en glidpinne sitter fast slits klossarna snett, och ju mer dom slits måste måste kolven åka en längre väg för att pressa klossen mot skivan, och tillslut räcker inte cylinderns slaglängd till. |
|
| Har just bytt glidpinnarnas styrbussningar !! | |
|
ang. luftning så rekommenderar jag starkt trycksättningsmetoden! köpte en sådan manick på mekonomen som består av ett lock med en slang...locket skruvas fast på vätskebehållaren och slangen skruvas till ett däck, sen har man tryck i systemet och kan själv gå runt bilen och öppna nipplarna en efter en tills det är luftat...smidigt säger jag! och ingen risk att sabba packningarna i huvudbromscylindern... MVH Johan K |
|
|
En sjunkande pedal bör ju knappast indikera luft! Utan någon form av läckage, antingen då ett öppet läckage, dvs där bromvätska helt enkelt rinner ut, ex från en slang, bromsok eller liknande alternativt internläckage i huvudcylindern, dvs vätskan går mellan kamrarna istället för att bygga upp tryck.., kan även vara läckage i bakre tätningen i HBC vilket leder till att vätskan rinner ut i bromsservon och sugs vidare via vakuumslangen till insuget Luft brukar ju normalt snarare ge en fjädrande pedal, en svampig känsla.. |
|
|
E36: Du skrev: "En sjunkande pedal bör ju knappast indikera luft! Utan någon form av läckage, antingen då ett öppet läckage, dvs där bromvätska helt enkelt rinner ut, ex från en slang, bromsok eller liknande alternativt internläckage i huvudcylindern, dvs vätskan går mellan kamrarna istället för att bygga upp tryck.., kan även vara läckage i bakre tätningen i HBC vilket leder till att vätskan rinner ut i bromsservon och sugs vidare via vakuumslangen till insuget" Det sistnämnda låter ju inte så väldigt upphetsande....sugs vätskan i i motorn då eller vadå !? Då skulle jag nog iofs märkt att bilen inte gått något vidare....!? Kans nämna att jag nu bytt HBC en andra gång med samma eländiga resultat.....3 helt kassa HBC.....???? Ska prova att plugga den imorgon och se om jag då får tryck i pedalen...om inte så är det ju defenetivt HBC:n som är kass, annars får jag väl koppla på ett rör i taget och se vart det felar.... |
|
|
Javisst, i de fall det är läckage i bakre tätningen så bromsvätskan kan rinna ut från HBC och sedan in i servon så sugs det vidare in i motorn via insuget (vakuum för servon) Har sett extremfall där motorn tvärstorknar vid bromsning, pga detta! Titta på många "äldre" bilar så ser du ibland "rinnmärken" på undersidan av HBC på servoburken, tyder på nämnda fel! Tror inte ditt fel sitter i HBC faktiskt, har du ABS? Funderar på om ABSenheten kan få internläckage liknande nämnda i HBC? |
|
| Provat att plugga nu, och pedalen sjönk ändå.....har betällt en helt ny HBC !!! | |
|
Har precis monterat en helt ny HBC, nu bromsar det visserligen, men det är VÄLDIGT svampigt och den tar VÄLDIGT långt ner... Ny HBC, nya rör bak och fram ser bra ut, nyrenoverade ok ( utbytes från Mekonomen ) och nyluftat system ordentligt och ny vätska.... Känns ju inte helkul.... Vad fasen kan det då vara, ska kör på Gelleråsen om knappt två veckor, och då måste det funka.... |
|
|
kör du med plast eller stålomspunna bromslangar? jag fick genast bättre svar när jag bytte till stålomspunna slangar på min Motard tex. BMW Williams F1 Team. |
|
| Fick du det att fungera?? Undrar för jag sitter med samma problem | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.