AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
758

Synkar FB mätarställningen mot SBP?!

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ja som frågen lyder...

Det jobbiga med E-försäkring är att man bara får köra 500 mil/år, kommer jag snart upp i redan. Och semestern har inte börjat än!!!
Så vad händer om man råkar köra lite mer, kollas det automatiskt vid besikningen eller det är inte förrän någon olycka händer?!?
Nån som vet?!

Sjöberg
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror knappast att FB och SBP får lov att synka detta, däremot så lär det ju uppdagas vid en ev skadereglering med minskad ersättning som resultat.

___
//Ulf
Så här skriver mitt försäkringsbolag: Skärpt kontroll av körsträcka. Vid händelse av skada kontrollerar XXXXXX Försäkring mätarställningen bland annat mot det som registrerats vid bilbesiktningen. Felaktigheter kan då leda till att du erhåller reducerad ersättning!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är väl rätt självklart att man bli eftertaxerad på något sätt alternativt reducerad ersättning.

I vanliga fall så kan du bara ringa och tala om för FB att du vill gå upp ett steg och betala en liten mellanskillnad, men eftersom du har entusiastförsäkrat så blir det svårt.

Antingen får du chansa, eller så får du skaffa en annan typ av försäkring om du kör mer än 500 mil.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Precis så agerar försäkringsbolagen. De kollar i efterhand,

Min granne betalade en sabla massa pengar i sin husförsäkring under 20 år. Sen fick han inbrott och bolaget anmärkte på någon detalj på dörrlåset som inte var enligt reglementet och vips fick han inte ut ett skit.

Ett vattentätt businesscase för försäkringsbolagen, du kan bara betala in men aldrig få ut något.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sjukt att man inte får tillbaka pengarna man betalat in under dessa 20 år iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Gissar på LF :)

///MVH Hasso
Länk
Ofta så sår det i villkoren vad som gäller. Av egen erfarenthet så vet jag att folk sällan läser villkoren förrens efter en skada.

"Det finns ingen annan branch där så få vet vad de köper och så få vet vad de säljer"

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det finns faktiskt en möjlighet att få längre körsträcka än 500 mil på Entusiastförsäkringen. Meningen med körsträckebegränsningen är ju, att bilen enbart ska användas till nöjeskörning - till transporter ska din bruksbil användas.
MEN... låt oss säga att du vill delta i en klubbträff i södra Tyskland, och bor nånstans i mellersta Norrland. Då kan du inte ens ta dig fram och tillbaka till denna enda träff utan att spräcka milbegränsningen... om man kan visa detta för försäkringsbolaget, ska det gå att få lite extra körsträcka beviljad utan att det blir trassel vid en eventuell skada.
Om du å andra sidan 'råkat' få övermil för att du använt entusiastbilen till vardagliga transporter, så är det inte mer än rätt att du får reducerad ersättning, eftersom du faktiskt bara betalar försäkring för just begränsad nöjeskörning.
Trist, men nu är det så att det ÄR dyrt att försäkra en motorstark BMW för omfattande brukskörning, och anledningen är att bolagen har höga skadekostnader för sådana försäkringar.
Frestande att fuska mao, och lika självklart är det att bolagen försöker stävja fusket.

/// Gunnar E.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Problemet är jag skulle gärna vilja på lite mer träffar, som dom i Karlstad. Men upp dit och hem är det 100 mil, det är 1/5 del av den årliga körsträckan. Trist!!
Skulle vilja ha den försäkringen som inte har någon milbegränsare utan som bara säger att bilen ska köras i samband med nöje... Men det kan man glömma med M5:an, ska försöka när jag skaffat en Alpina!!

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.