AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.230

köpråd 530 touring 01/02

no
12
nollan
530i Touring-02
Ska man köpa 01 530Touring S-såld(9000mil) i tråkig ljusblåmetallic med lite utrustning för 209´ eller importerad 02 med m-pkt och 18" fälgar (6700mil) för 195´. Går det att kontrollera om en bil är krockad med hjälp av chassinr?
I övrigt undrar jag om 530 är en så trevlig bil som dom flesta påstår?

Mvh Nollan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En 02:a med m-sportpaket och 6700mil låter billigt men det beror ju lite på övrig utrustning och om det automat eller manuell. Har studerat annonser på dessa de senaste månaderna och merparten i Tyskland ligger ofta närmre 250' än 200' men då pratar vi bilar med skinn, navi, elstolar, mm.

I fallet ovan så hade jag inte tvekat en sekund...En 530 med M-sportpaketet lär vara betydligt lättare och sälja samt att den är ett år nyare med mindre mil. Detta väger tveklöst upp det minus att den är importerad. Detta gäller förstås om bilen klarar sig igenom samtliga kontroller, dvs kontroll av servicebok, garantireperationer och tidigare ägare.

Vad jag vet så kan du inte kontrollera om bilen varit krockad med hjälp av chassinr men i regel så bör en konditionstest på BMW eller M upptäcka detta. Även samtal med tidigare ägare kan ge en hel del nyttig info.

Lycka till!

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Godmorgon,

Välkommen till forumet föresten..

Håller med Programmer att om att en 530 med M-pkt
oftast ligger betydligt högre i pris..Denna bil verkar ju dock sakna
navi vilkt sänker värdet en del..

Misstänker att det är denna bilen du funderar på.

Länk

Ett tips är ju att kolla upp bilen hos BMW med hjälp av chassienr
och se om den har varit inne på några garantirep och i så fall
vid vilka miltal, brukar oftast inte kosta många hundra och kan vara väl investerade pengar..

Ett annat tips är ju att kolla upp serviceboken och ta kontakt med verkstäderna som servat bilen och om du inte är så haj på tyska
så kanske du har någon kompis som kan hjälpa dig ?

Som det står i annonsen så bilen "kollad" på BMW vilket inte säger ett dugg + att det är ett icke reg kontantkortsnummer
vilket gör att man blir lite misstänksam..

Om bilen är så trevlig som alla säger ? Hmm...
Yeeessss !!!! ;-)

Mvh Jimmy
no
12
nollan
530i Touring-02
Tackar! Nu var var annonsen borttagen på den där länken däremot finns det en ny.Jag kollade med BMW och 0411 hade den en mätarställning på över 11000mil i Tyskland tyvärr! Det kostade 200kr men det var det värt. Så nu är det bara att leta vidare!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

nollan: Är det denna Länk som du kollade upp? Över 11.000 mil för ett halvår sedan?

___
//Ulf
nollan: Sålde min 530 03 för en månaden sen roligaste bilen jag nånsin haft kan starkt rekommendera den.

mh Länk
no
12
nollan
530i Touring-02
Ja! Denna länk var det.!
Ch
36
Chrilleiume
BMW 520i Touring -99
Någon som har konfronterat killen om att miltalet inte stämmer på bilen? Skulle va intressant att höra vad han sa.
Jag har skickat ett mail men är tveksam om han kommer att svara.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Då bilen var annonserad för någon månad sedan så skrev han att en köpare som lagt 5000kr i handpenning backat ur pga problem att skaffa finansiering och att han pga detta sänkt priset från 200' till 195'. Man kan ju undra om den spekulanten backade pga upptäckt mätarfusk? Men å andra sidan skulle nog handpenningen gå tillbaka i så fall.

Som sagt, vore intressant om någon konfronterade säljaren...
nollan: meddelade du annonsören vad du hittat ang milen?

___
//Ulf
no
12
nollan
530i Touring-02
Nej! Jag har inte brytt mig om det, det är inte värt att lägga ner tid på sådana människor. Däremot har jag hittat en annan 530 -02 svensksåld med kontrollerade mil istället.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Jag har nu skickat honom ett mail... får se vad han svarar....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Någon som fått svar från killen med den skruvade 530'n?

Såg att annonsen förnyades idag på Blocket så det är i alla fall ingen som köpt den...

___
//Ulf
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Man blir lika förvånad varje gång att folk försöker sälja skruvade bilar. Fattar dom inte att man kollar upp sånt??

__
BMW - When you need power and comfort.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förmodligen så väntar han lugnt på den 6:e eller 11:e personen som är den som inte kollar upp bilen.

Egentligen så borde man bevaka alla kända skruvade bilar som är på annons och sedan när man ser på vv att bilen blivit såld så kontaktar man den nya ägare som med största säkerhet kommer att försöka häva köpet.

Finns ett fall med en annan 530 som är såld till kund 2 gånger och blivit återköpt i båda fallen då det framkommit att den är skruvad. Denna bil är åter till salu.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.