|
|
|
|---|---|
|
Hej Har precis bytt bromsbelägg och slitage varnare efter att slitage lampan hade tänts. Lampan lyser fortfarande!!! Måste man nollställa det på BMW verkstad eller. Bilen e en 328 E46--98 | |
|
Förmodligen samma princip som på E39: Länk Berätta gärna om det fungerar! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tja Tack mannen, det funkade fint |
|
|
Bytte bromsbelägg och slitagevarnare för ett par veckor sedan på min 328 coupe -99 E46. Har haft samma problem som Mocke, dvs varningslampan har lyst även efter bytet. Trots att jag följde instruktioneran i länken ovan som Erik W nämner. Ända fram till idag. Skulle fixa en annan grej och kopplade därför bort batteriet. Batteriet var bortkopplat ett par timmar (dottern kom på besök...) och när jag sedan startade bilen lyste inte varningslampan längre. Att koppla bort batteriet var det som krävdes för återställning i mitt fall. Leif |
|
|
Det där som står i mektipset om att bromsa in beläggen tycker jag låter helt vansinnigt! Alltså hårda inbromsningar från runt 100km/h. Det man ska/bör göra är tvärtom att köra som normalt med lite mjukare inbromsningar än normalt. Det mår både belägg och skivor bättre av! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jag har inte plockat isär oken än men då lampan börjat lysa så skall jag byta belägg i helgen. Min fråga till dig är måste jag köpa nya slitagevarnare fram. Vilken funktion har dom, hur ser dom ut etc ? Såg att 5 serien hade en sluten kontakt, samma för 3-serien ? |
|
|
Om lampan börjat lysa måste du köpa ny slitagegivare. Dom är "engångs" dvs när beläggen är tillräckligt mycket nöttta, så nöts givaren av och därmed är förbrukad. Givarna finns min bil vänster fram och höger bak. Dom synns bra då du kollar på bromsoket. Min lampa började lysa för några dagar sedan, men när jag kollade mina belägg tyckte jag det fanns mycket kvar. Men nya ligger i garaget och väntar på att bli dit skruvade. |
|
|
Till patrik_k: Kolla länken nedan. Den beskriver hur du gör plus innehåller bilder bl a på slitagevarnaren. Länk Leif |
|
|
Tackar så mycket för svaren. Underlättar lite då jag kan planera inköp och slippa meka i onödan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.