AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.132

Tips på infosidor om ljudkvalité (ej kvantité) intigrerat i nya 5 serien.

Jag har precis beställt en ny BMW i 5-serien, och kan fortfarande ändra lite i vad som ska levereras med den.

Efter att ha lyssnat på Logic 7 uppsättningen så kan jag bara konstatera att den är säkert helt ok för de som inte bryr sig så mycket, men jag önskar mig helt enkelt mer hifi i ljudet. Problemet tycks dock vara att det i mitt närområde är få som vet vad de talar om, när det gäller vad som går att göra och inte med ljudet.

Någon som vet vart jag kan lära mig mer om / alt. vart jag kan få tag på någon som kan göra detta åt mig:
Kravet är en väljudande anläggningar som går att installera relativt snyggt och som på ett bra sätt kommunicerar med Navigatorn och de befintliga displayerna.

Eller vet någon om något ämne/tråd som tagit upp denna eller en liknande fråga tidigare?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Signaturen Robsarve här på forumet är kunnig.

Länk Länk

Mvh
Robsarve
Tackar för berömmet.

Har inte haft behov av att sätta mig in i exakt hur Navigationssystemet i nya femman är uppbygt men det är helt klart lösbart.

Det finns naturligtvis enklare alternativ men skulle jag välja fritt hade jag gått på följande:
Dold processor, Alpine PXA-H701, helt enkelt marknadens mest flexibla ljudprocessor. (Jag jobbar inte för Alpine ;-) Har bl.a 4-vägs delningsfilter, 5 kanaler 31 bands equalisers + 10 band EQ i baskanalen, DD, DTS & Dolby Pro Logic II avkodning och låter riktigt bra. Går utmärkt att köra i ren stereo också. Men den kostar närmare 10.000:- i Sverige.

Är det stereoljud som är den primära önskningen så hade övrig utrustning varit en 10" bas i kompakt låda, ca 500 W RMS till den. En 6,5" bas på orginalplats under stolen, diskant (spegeltrekanten) och mellanregister i dörrarna. Dessa drivs med ett slutsteg på 4 x 75- 100 W RMS.

Om du vill ha full kontroll så kan du lägga till ytterligare ett steg till att driva diskanterna separat på, men jag tycker personligen att det är sällan det är värt mellanskillnaden.

Sen finns ju möjligheten att sätta i fler kanaler om surroundljud önskas.

Exakt vilka prylar som lämpar sig för dig beror på dina preferenser om vad som är bra ljud för dig, så där behöver jag veta lite mer.
Tack för att du engagerar dig Robsarve. Vi får sluta upp på någon BMW träff iframtiden, så att jag får bjuda på en öl eller tjugotvå ;-)

Har du någon koll på vart man kan få tag på mer info om produkterna som sitter monterade, utgångar-ingångar uppdelade enheter eller inte - är detta affärshemligheter mån tro?

Tror du att det är rimligt att det går att få ut en digital signal från DVD-spelaren som navigatorn använder, eller menar du att jag även ska byta ut cd-spelarenheten (inkluderar säkert radion dessutom - ingen aning) till en DVD enhet som kan döljas på dess plats?

Som sagt, det vore bra om man visste vad som gömmer sig bakom mittkonsollen. Samma sak gäller ju navigatorns display, går det att komma åt den på ngt sätt, tro?

När det gäller surroundljud eller ej, så visst är det skoj. Men hellre ett extremt bra stereoljud än ett halvdant surr. Installationens utseende är däremot extremt viktigt.

För att förstå mig bättre så kan jag nämna att jag anser att 50'kr elektronik med 10'kr högtalare (i hemmet) spelar bättre än tvärtom, under förutsättning att pengarna läggs på väljud och inte ljudtryck. Hemma njuter jag av Marantz finlir, dvs musik ska vara snäll inte hög.

Synd att man är helt rudis på allt vad 12 volts braschen erbjuder. Men om det går att nyttja den befintliga displayen och om det går att dölja allt som orginal i princip, så lägger jag gärna en större summa (50?) på anläggningen för att den ska fixa alla format och låta bra. Men det krävs ju att det fungerar också.
Robsarve
Man får gräva lite efter informationen, men det är inga större hemligheter...
Jag har alltså haft precis en sån här anläggning i min e39, och som jag förstått det hela så är radiosystemen i nya femman en utveckling av de som satt i e39:an snarare än något gjort från scratch.

I villket fall om du köper standard högtalarpaket och navigator så innebär det att du får den större radiomodulen, Professional. Denna har analog lågnivåutgång och går alltså att dra rakt in i Alpine-boxen.

Navi-dvd´n har digitalutgång som även denna kan kopplas till samma box (den har 3 analoga och 3 digitala ingångar) för något bättre ljud, men då måste du ha kontrollpanelen (stor som en vanlig bilradio tillgänglig någonstans fram eftersom den då är volymkontroll.
Jag valde att sätta min kontrollpanel i taket bakom en specialgjord lucka.
Det skulle kunna gå att koppla in sig på BMW´s signalbuss och översätta informationen så att volymknapparna på ratten kan styra Alpine-boxens volym, men då pratar vi ett specialinterface, och det tar tid att ta fram ett sånt.

Största problemet är att hitta en tillräckligt kunnig montör där du bor. Jag kan kolla mitt kontaktnät om du vill?

Problem nummer två är hur stor del av bagaget är du beredd att förlora. Alpine-boxen är inte stor, men tillsammans med minst 2 slutsteg (3 för surround).

Har kollat lite vidare och på logic 7-systemen är basen under sätena en 8". -Är det någon som kan bekräfta att det är samma på de billigare systemen?

Om man skissar på en plan så hade jag i första läget skaffat boxen, och ett bättre kit att ersätta 4" och diskant. Eftersom du inte spelar så högt KAN orginalsubbarna räcka till.

Eftersom du uttrycker dig som du gör så dristar jag mig till att föreslå ett slutsteg ur det egna sortimentet. (jag är delägare i Ncore som importerar en del stereosaker). Vi har just tagit in italienska Celestra, som bara gör en sak. Bra förstärkare.
Deras instegsserie RA är kompakta, återhållsamma i designen, har inbyggd ljudlös fläkt så de kan monteras t.ex uppochned under hatthyllan. Dessutom låter de varmt, stort och musikaliskt. För den, som du, vill ha en förstärkare som betonar flytet och musikaliteten är de helt rätt.

Vad har du för högtalare hemma? (min åsikt om hemmaljud är att man skall fördela ungefär hälften av pengarna på högtalarna)
Hemma har Infinity Kappa precis åkt ut till förmån för inbyggnadshögtalare. 3 st Mirage HDT-WM1 och 3st HDT-CM1. Här har dock stereoljudet fått stryka på foten till förmån för filmljud och 6.1-ljud samt för ett vardagsrum i modern tappning.

Jag håller dessutom med dig om att fördelingen 50/50 är optimalt, framförallt i ett tvåkanalssystem. Men i pest eller kolera frågan så skakar bra elektronik fram bra ljud, i nästan vilka skräphögtalare som helst, samtidigt som ett par bra högtalare aldrig kan låta bra när skit skickas in.

Jag har dessutom inga problem med att ta mig till exempelvis Stockholm, så länge jag kan få tag på rätt hjälp.

Ang basarna så tror jag spontant att din idé är bra om man däremot förser dem med rimlig kraft. Inte för ljudtryckets skull, utan för att få dem kontrollerade (baserat på det lilla jag hört dem). Jag föredrar dock verkligen endast en rak ljudkurva - dvs en basstyrka som påminner om verkligheten - absolut inte mer!

Om jag fattar dig rätt så tror du alltså att man kan nyttja Navi-dvd'n till att få ut en digital signal som är tillräckligt/rimligt bra för att jobba rent ljudmässigt med, eller? Tror du dessutom att det kan vara möjligt att nyttja navi-skärmen för visning av bilden till Musik-dvd skivor?

Menar du att radiomodulen sitter integrerad med CD:n eller sitter den separat? Och om den sitter separat, har du koll på om man då kan byta ut cd enheten till en spelare som tar samtliga format inkl. DVD och superljudsformaten.............och fortfarande behålla en snygg lösning?

Ang bagage utrymmet så är jag beredd att offra det som krävs för elektroniken, när vi kommer in på baslådor så drar jag däremot åt mig öronen. Men allt är möjligt.

Ang specialinterfacet så skriver du att det tar tid (=pengar), vad menar du?

Celestra? Vart kan man provlyssna? Låter på din beskrivning som om det skulle kunna vara ett alternativ.

Det låter som det kanske måste bli ngn öl i allafall ;-), du vet ju helt klart, vart du pratar om. Tack ännu en gång!
Robsarve
Inbyggnadsljud är trevligt, men har man stenhus är det jobbigt. Tur att man har en förstående fru.. :-)

I mälardalen finns det lite mer folk med erfarenhet av att bygga på BMW´s system så det underlättar ju.

Att få ut digitalsignal ur NAVI-dvd´n är relativt enkelt. Och då använder man d/a i Alpineboxen som inte är dåliga.

Skärmen har analog bildingång (t.ex för backkamera) skall kolla upp var man hittar den på e60.

Radiomodulen är separat i navigationsbilarna, problemet är att CDn är integrerad med navigations dvdn rent fysiskt och det försvårar hela saken. Av någon underlig anledning finns det nästan inga bilenheter med superljudsformaten (SACD & DVD-A) Så skall man lyckas med det så blir det alltså special igen.

Baslåda skall inte behövas. Om inte orginalsubbarna är tillräckliga så kan man byta dem mot två kraftigare 8-or och det skall räcka med dina krav och en så pass tyst bil.

För att göra rattstyrningen rätt så skall man då koppla in sig på BMW´s I2-bus och översätta den informationen till Alpine AI-net utan att det krockar med BMW´s egna enheter. Möjligen finns det ett interface som kan funka, måste gräva lite i det.

Vi har som sagt precis tagit in Celestra och håller på att fundera på hur/var de skall säljas. (De lät så bra att vi inte kunde låta bli :-) Får återkomma om var de kan provlyssnas. (Vi tar även in Phoenix Gold om de är bekanta.)

Öl är alltid gott! (Bra att bo i Skåne :-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Robsarve:

Det är en jäkla tur att du finns här på forumet för oss audiofiler! =D

Mvh
Robsarve, i owe you big time!

Phoenix gold? 12 Volt, maaan - i know nothing. I have heard the name Pioneer, dude! (lite överdrift kanske)

Vad jag inte kan fatta, är varför man inte kan se filmer på nav:en. Har detta bara med merförsäljning att göra, tro? Man kanske inte ska räkna med standardfinesser på en nav för drygt 20 papp, helt sjukt! Och om de nu skäms så mycket för att visa filmer/musik, så måste jag ju ifrågasätta kvaliteten på DVD:n. Så D/A omvandling i DVD:n är ju skönt att man slipper, om den duger till att få fram en rimligt bra digital signal kvarstår ju dessutom att se.

Någon som vet varför man ej erbjuder en vanlig DVD funktion?

Nu är jag helt vilsen! Men ser egentligen bara tre alternativ:

1. Köpa BMW:s nav och komplettera med ett schysst tvåkanalsljud, inklusive en "riktig" spelare. Men det suger att man då inte kan se/lyssna på musik-dvd:er. Känns som ett riktigt tråkigt alternativ med tanke på vad jag kommer att lägga ut.

2. Bilen har dessutom en Head-up display som måste fungera tillfredställande. Så om jag hoppar över BMW:s nav och köper en lite modernare nav som inkluderar allt, plus att jag satsar på ett riktigt tvåkanalsljud som jag kan bygga ut till fem vid ett senare tillfälle, om jag önskar. Men detta alternativ är ju endast intressant om det på något sätt går att koppla in Head-up displayen till nav:en. Här kan jag ju dessutom köpa den bättre radiodelen om ngn tror att den tillför något.

3. Köpa öl för pengarna och slå mig ner tillsammans med Robsarve och supa, tills att vi tycker att BMW:s orginalgrejer är så jäkla bra att det är det som man ska ha.

Just nu lutar det mest mot alternativ 3 känns det som. Om bara BMW erbjudit film/musikdvd-bild i deras nav så hade den kvalitetsnivån fungerat alldeles ok på musikdvd, eftersom tvåkanalsljudet då kommer att vara helt ok.

Med tanke på det begränsade alternativen angående superljuden, så kan vi lägga det åt sidan redan nu.

Sammanfattning av mitt behov: riktigt bra tvåkanal, men med möjlighet att se/lyssna på dvd (dock inga samma krav på det ljudet..........ännu!)

Nu börjar det att brinna i knutarna dessutom, senast torsdag måste den exakta specen på bilen vara klar, fattade jag det som. Vad ska jag inkludera, tro?
Idag så var jag tvungen att bestämma mig. Och alternativ 1 är den strategi som jag valt.

För att få klarthet i allt innan det var för sent så kopplade jag in PM-shopen som hade bra kontakter på vad som krävdes visade det sig. Och det kommer bli de som får bygga systemet åt mig.

Nav:en är bara en ren nav så någon bild från den verkar det ej gå att få. Så det lutar emot att bild och DVD helt får stryka på foten. Hur tråkigt det än låter.

Ett bra tvåkanalsljud med en riktig spelare blir alltså det första som ska till.
Robsarve
Micke och co på PM är riktigt duktiga, du är i goda händer där!

Alt 1 med en DVD-kapabel spelare så skall du kunna få upp bilden på naviskärmen utan problem och behålla orignial Navi.
(DVD-Audio är det dock bara Alpines f1-maskin som klarar som jag känner till och den är riktigt kostsam.)

Sorry att jag inte varit online på några dagar, men midsommar måste firas på rätt sätt.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
En parantes till det hela :)
Erik, vad spelar du på hemma?

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Robsarve
Stora anläggningen är ett litet hopplock...

Pioneer DV-656 - DVD-Audio/SACD mm spelare
Kinergetics Research Chiro 800 - 5.1 försteg i klass A med radio.
Hembyggt slutsteg - 2 x 250W + 5 x 500W + 1 x 1000 W, byggt med B&O´s IcePower class D teknik.
Jjaz prototyp 2 vägs aktivt delningsfilter
Jjaz prototyp 3 vägs halvaktiv framhögtalare.
Hembyggda center och bakkanalshögtalare med Jjaz-element.
Kablage från Phoenix Gold.
Infocus projektor och 145" duk.
Numera verkar anläggningen mest användas till Barbapapa...

Jjaz hittar ni på www.jjaz.dk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.