|
|
|
|---|---|
|
E det 235/40/17 på Gt me 7,5 o 8,5 fälgar!? Mvh | |
hampe m3 |
går du in på bmw o köper gt motorsport fälgarna får du 225-45/17 fram, 245-40/17 bak. men det går ju även att bytta till 215 rspective 235 ;) så ser det litte mer normalt ut. Mvh |
|
Det ska vara 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Min M5 E34: Länk |
|
| Jag är rätt säker på att den hade 235 bak standard iaf.... | |
|
Gurra_G: GT'n har 235/40-17 runt om på 7,5 resp 8,5 precis som du säger. M3 3.0 -93-95 hade 235/40 runt om med lika fälgbredd fram o bak (7.5 tror jag). Fr.o.m -96 (3.2) fick M3 225/45 fram och 245/40 bak med lika fälgbredd. Detta är jag helt säker på. |
|
|
Förtydligande: På 3.2 menar jag lika fälgbredd som GT'n, dvs 7.5 fram och 8.5 bak. INTE lika fram och bak som 3.0 normalt har. //Kristian |
|
|
Bra redogörelse "kris"! Är det inte lite i bredaste laget med 235-däck på en 7,5"-fälg egentligen? Tycker det ser an aning "bulligt" ut på mina framhjul. Funderar på om inte 225/45-17 vore att föredra för snabbare styrrespons. Känns lite segt för att vara en sådan fin prestandabil tycker jag. |
|
|
Jag har provat alla olika dimensioner nämda ovan även fler på min M3 GT och tycker personligen att den känns bäst balanserad med orginal 235/40/17 runt om. Kör man med 3.2 ans uppsättning får man även dens i mitt tycke lite tråkiga understyrningen. Men allt sånt här är ju personligt vad man gillar, jag gillar breda däck fram då jag upplever att det svänger in lite bättre då. Mvh. John som säket är inne på sitt 15:onde sätt däck på sin GT. |
|
|
Antar att det står i dörrposten/förardörren på bilen? Men att de som original skulle ha samma dimention fram å bak med olika fälgbredd låter ju inte så troligt... "M-femman" har aldeles säkert rätt om originaldimensionerna. Nicke |
|
| Troligt eller ej men så är det. | |
|
Kollade precis dörrstolpen (igen..), 235/40 ZR17 runt om. Mvh, Kristian |
|
|
Ja så är det även ifall det kan verka underligt. Köpte nyligen däck som endast finns i dimension enligt M3 3.2 och första intrycket är att det blev onödigt understyrt. Skulle nog valt ett märke som finns i GT-dimensioner trots allt. |
|
|
dan74: bara nyfiken, vad är det för däck som endast finns i dimension enligt M3 3,2? 235/40-17 som sitter på GT är ju inte direkt någon ovanlig dimension. ___ //Ulf |
|
|
Man får nya erfarenheter var dag vissa gratis andra kostar en slant. ( men det här med hur man upplever däck är helt subjektivt och som i många andra fall smaken är som ...... delad. / John |
|
|
Ulf: Det var Dunlop Sport Maxx. Grymt grepp för gatan var det dock! |
|
|
Bytte till slut till original 235 runtom (Bridgestone) och det blev bättre! "John John" tack för ditt stöd och tips! En dyr lärdom blev det förstås men nu beter sig bilen sådär neutralt och fint som den skall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.