AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.980

325i M50 kokar

Ytterligare problem med bilen... Jag tar det från början.

Temperaturen har aldrig varit några problem på bilen förr, den har legat helt stabilt rakt upp på mätaren och endast flyttat sig någon millimeter vid tex. stadskörning när det är varmt ute. Men så en dag såg jag att det var lite lågt med kylarvatten, så jag fyllde på mer. Faktum är att jag till och med fyllde på för mycket, en bra bit ovanför strecket. Men jag antog att det skulle tryckas ut och försvinna som på andra bilar.

Sedan körde jag kanske en mil, och fick plötligt se att mätaren stod högt. Sedan steg den ännu mer. Jag stannade, kollade under huven, och startade igen efter en stund. Den var förstås fortfarande varm, men plötsligt sjönk temperaturen snabbt, på högst en halv minut så var den nere på normaltemperatur. Jag pustade ut och trodde att det var någon engångsgrej, men den blev varm nästan på en gång igen.

Jag provade att byta termostaten. Det gjorde ingen skillnad. Samtidigt kollade jag upp vattenpumpen. Skovlen var i metall och satt ordentligt på axeln. Jag kollade även kylen, och det var inte något stopp i den.

Det är helt klart så att jag inte har någon cirkulation. Kylen är iskall, och nedre slangen är också iskall. Övre slangen är varm.

När bilen stått på tomgång en stund blir det övertryck i expansionskärlet. Om det är vattenånga eller tryck från en kass topplockpackning vet jag inte riktigt. Det bubblar riktigt kraftigt i alla fall. Tändstiften ser likadana ut i alla fall, jag vet inte om det skulle synas på dom i fall den trycker ut kompressionen?

När jag tappade ur allt vatten i dag, så var det inte mycket mer än 2-3 liter vatten. Är inte det lite lite?

Vad tycker ni skall bli nästa grej för mig att kolla?
BM
18
BMW_318_IS
bmw 318i E30 -90
jag tycker det låter som topppackningen har farit, eftersom det var så lite vatten i den. har du luftat systemet ordentligt efter att du bytte termostat m.m.
Annars så måste det nog vara topp packningen som har blåsts. Kolla ner i expansions kärlet och gasa blir det riktigt party där nere så har du nog en blåst packning..

Kolla om den ryker ovanligt mycke
Mycket bubblor i expansions kärlet vid gaspådrag.
Vatten på stickan el oljelocket..
Fara till en verkstad som tar ett prov på kylarvattnet, då får du veta direkt om det är blåst packningen el inte...

Det är så va? Det bubblar inte i expansionskärtlet på en gång, det tar ett par minuter, men sedan blåser den hela kärlet tomt på vatten. Jag har dock inget vatten i oljan. Och luftningen är jag inte helt säker på. Det började ju helt av sig själv efter att ha fungerat perfekt länge. Nu kan det hända att det är luft kvar i systemet, men det borde inte ha varit det från början. Men men, jag får väll fösöka hitta någon som kan mäta avgasvärdet i expansionskärlet. Usch, jag plockade fram cyklen idag, det var inte alls något kul i regnet
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
När min toppackning for så hade ja inte heller nå vatten i oljan. Fast min rök som fan just när man belasta motorn vid körning. När ja stod still va d inte speciellt mycke rök.. Bara fara på nån lokal ok mack å mäta avgasvärdet. Gjorde d, kosta typ 50 spänn..

- Smakar det så kostar det, tyvärr! -
TobbeBMW
Det ska INTE bubbla alls i expansionskärlek om man luftat systemet ordentligt, bubblar det ändå så är topplockspackningen kaputt.
Jag får se till att lufta riktigt en gång så jag är säker, och om problemet kvarstår så säljer jag nog bilen billigt. Känns inte som om jag har tid eller lust att riva ner toppen just nu...
tycker det låter riktigt mysko!

att du inte får nån värme i nedre slangen..

ryker den vitt bilen? går den dåligt?

provat ufta systemet ordentligt?

läckor?
Visa användare
586
wdac
325i -05
får han ingen värme i nedre slangen så beror de på trasig termostat.. byt den hur som hällst det kostar bara 150:- för en BMW original termostat

BMW Williams F1 Team.
Att jag inte hade cirkulation berodde på dålig luftning. När jag nu luftat ordentligt, så funkar det bra så långt. Temperaturen håller sig där den skall, och vattnet cirkulerar som det skall. Men det kommer tryck från motorn som sakta men säkert trycker ut vattnet genom expansionskärlet. Efter ungefär en mil är det så lite vatten kvar, att motorn börjar gå varm. Det är väll bara att riva ner toppen och se glad ut...
An
5
Anzy
325i -93
Halloj! Jodu, det är nog troligast topppackningen som rykt för dig!
Men, kolla i expansionskärlet om det inte är någon skum vätska som inte hör hemma däri. Tex gråaktig motorolja.. :)
Har du riktigt otur så kan toppen ha slagit sig, så du måste plana den i samband med packningsbytet.
Det är varken olja i vattnet eller vatten i oljan, skumt nog. Får se om toppen har kroknat, det skulle ju inte förvåna mig...

Om någon är intresserad av en annars fräsch 325i -91 så är den till salu rätt billigt nu
BM
18
BMW_318_IS
bmw 318i E30 -90
Jasså vad ska du ha för den som den är nu då ??
Visa användare
586
wdac
325i -05
om det trycker ur vatten ur expantions kärlet, (ut genom locket) så är locket pajj, locken har en ventil som öppnar vid ett mycket högt tryck å dem brukar pajja, köp nytt lock å prova innan du ger dig på toppen har vart med om detta på 3st BMWs (1st 525IA-T, 1st 523IA, 1st 325i)

BMW Williams F1 Team.
Ojdå, det låter ju intressant. Faktum är ju att hela bekymrena började efter att jag fyllde på för mycket vatten. Kanske jag tryckte sönder locket då? Absolut värt att kolla upp.

BMW-318_IS: Vet inte riktigt, men vi tar det via mail i såna fall.
Jaha, nu har jag fått mig ett nytt lock, och har kört en del. Tog först en kort provtur för att se hur det verkade, och det gick ju fint, tempen låg stabilt och inget vatten trycktes ut. Underbart tyckte jag, och tog en längre provtur. Då sköt jag lös undre kylarslangen, slangklämman gick rakt av. Blev en promenad på 15km hem.
Jag misstänker att den slangklämman inte var helt okay från början, så det kanske var därför den gav sig. En av klämmorna kärvade nämligen en del när jag bytte termostat, så den fick en del stryk då. Misstänker att det var just den klämman.
Nåja, ny klämma på, och mera provkörning i dag. Har väll kört åtminstone fem mil, och så här långt har det funkat helt utmärkt! Så det verkar som om wdac hade rätt, det var övertrycksventilen i locket som var kass. Jäklar vad skönt det känns att det inte var topplockspackningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.