|
|
|
|---|---|
|
Hej Första besöket på denna sidan, ser ut att vara en riktigt bra sida. Som sagt så har jag nyligen köpt min första BMW, en 325ti -02. Mycket nöjd med bilen, fick 16" hjul med som jag har kört med i ca 1 månad. Men för 2 dagar sedan så köpte jag nya 18" fälgar med 225/40 däck. Försa gången jag har kör en bil med större/bredare däck än dom 16" som satt på från början. Så har några frågor då jag inte riktigt vet om det skall vara så här. Ratten vibrerar lite nu, kör jag i typ 50-70, så vibrerar det lite i ratten. Förut så var den helt still och känndes riktigt stabli. Nu så är inte den kännslan kvar. Kör man betydligt fortare, ex 130+ så känns det betydligt mer i ratt och pedaler, små skakningar och vibrationer som kommer från däcken. SOm sagt så har jag aldrig kört/åkt i en bil som har 18" fälgar, så vet inte om detta är en nakdel som man får ta för att ha en sjukt fet look på bilen. Skulle vara välldigt bra med lite synpunkter. tack på förhand. | |
|
Välkommen till forumet! Det låter som om hjulen behöver balanseras. / Joakim Länk |
|
|
Tack för svaret. Så det skall altså inte vara nåfra vibrationer eller liknande, skall vara lika bra kännsla i ratten osv som när jag hade 16" på? Vart lämnar man in bilen för att dom skall balansera hjulen? eller är det något man kan göra själv? Om man lämnar in den så kostar det? /Niclas |
|
|
Välkommen, tror samma som ufo, visserligen blir bilen lite stötigare med 18" och kan låta lite mer från däcken, men den skall absolut inte vibrera. BMW CS #5206 |
|
|
Jag ser att du bor i Västra Götaland men inte i vilken stad. Jag vill gärna rekomendera Gbg:s däckservice på Eklandagatan, han är seriös, hälsa från mig så får du ett bra pris. BMW CS #5206 |
|
|
Tack så mycket för svaren. Bor i gbg så det passar ju perfekt. Vilka priser rör det sig om för att balansera hjulen? 500kr? eller 5000kr? En fråga till som jag undrar över. Innan jag köpte dessa fälgarna så kollade jag så dom fick plats, enligt instruktions boken så skulle det vara OK. Men när jag kör och det är ett gubb i vägen eller att jag kört lite fortare och det är mindre gubb i vägen så tar däcket i skärmen där bak. Hör ett skrapande ljud från bak. Känner man med fingret vid skärmen sedan så sitter det lite gummi där. Man ser inget jätte stor märke på däcket, men det syns att något har skrapat där. Kan jag återgärda detta problemet genom att sätta på sport dämpare/hårdare dämpare? /Niclas |
|
|
Jag ringde och frågade honom, max 500:- för alla 4 hjulen, passa på idag för han hade lite att göra. Mina 18" tar också i pga av att jag satt spacerplattor som breddar hjulen 15mm per sida+att bilen är något sänkt, men med standard mått skall den ej ta i. Det kan ju vara så att fälgarna sticker ut för mycket, att det altså är fel ET mått på dom. Men tala med Labbe på Gbg:s däckcenter han kan sånt. Han har telefon 0704302000 BMW CS #5206 |
|
|
Uppenbarligen tar däcket i skärmen... ...kanske fälgarna är för breda? Har du exakt den dimensionen som enl instrboken skulle vara OK? Mina däck har aldrig tagit i skärmen. Visserligen har jag sportchassi, men det är nog inte bara därför. / Joakim Länk |
|
|
Tack för alla svar och all hjälp. Extra tack till dig Christer, skall försöka ta mig dit idag och fixa det. ufo: tror bredden på fälgarna skulle vara 8" för att var OK, men dom jag har är 8.5" men däckens propotioner skall inte vara några problem. Men det är sant att det sticker ut lite utanför bilen. Men det ser ju bara snyggt ut : ) Men jag får väll leva med att det tar i ibland, om det nu inte hjälper att byta stötdämpare. |
|
|
Jag har också spacers baktill, 10 eller 15 mm, men däcken sticker inte UTANFÖR bilen... Vad du har är s.k. "tyskstuk" :) Du har alltså 0.5 tum (ca 1,25 cm) bredare fälg, och, som christer skriver, kanske även fel ET. Sammantaget blir det så brett att däcken tar i skärmen. / Joakim Länk |
|
|
Kolla om fälgarna passar för bilen. Vad är det för fälg och vart har du köpt dom? Kanske de kan hjälpa till? Asken |
|
|
Swordfish69: Anledningen till att däcken tar i där bak är att du har ett lägre Et-mått än bilen har orginal. Det är ju aldrig bra att däcken tar i skärmkanterna, särskilt inte när du kör själv och olastat. Tänk vad som händer om du lastar bilen full med polare och lite packning!? Detta kan du fixa på en hel del sätt. * Sätta in genomslagsgummi i fjädrarna * Valsa ut skärmkanterna * Byta till styvare stötdämpare/fjädrar Angående valsningen så sök på "valsa" här ovan så finner du massor av info. om detta. Jag fick detta problem då jag la på 255 brada däck bak på min E36:a. Just pga av att fälgens Et-mått (35) är för lågt för att få plats med dom däcken. Så nu har jag valsade skärmar och genomslaggummi. Och då går det bra att lasta fullt om man nu vill det. :-) Lycka till Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
ufo! Vi har ju samma storlek på hjul och samma kaross, men när jag körde med sportchassisänkningen, fick jag bara plats med ett finger mellan däck och fälgkant, nu är det lite bättre plats, men den kan ta i lite när bilen är fullastad, eller vid större gupp. BMW CS #5206 |
|
|
Om man tittar rakt uppifrån så ligger mina bakdäck 10-15 mm innanför skärmkanten. Om man sätter sig på huk och tittar rakt från sidan så är det ca 10 mm luft ovanför däcket. Nu när jag tänker efter så har jag någon enstaka gång varit med om att däcket tagit i. Jag förmodar att "sportchassi" innebär lägre chassi, men också hårdare chassi, vilket ju i viss mån förhindrar att däcket tar i. / Joakim Länk |
|
|
Den går inte heller igenom besiktningen om däcken sticker ut. mh Länk |
|
|
Hej Det första du måste göra när du byter till större hjul är att göra en hjulinställning, annars kommer däckena att slitas ut onormalt. Med större hjul blir ju styrningen känsligare i almänhet, bilen spårar mer på vägen och som du har säkert märkt så blir ju bilen slöare också. Däcken ska INTE ta i skärmkant bak, som någon nämde ovan ska du sätta in genomslagsgummi i fjädrarna, går att köpa på biltema jättebiligt.. Kolla upp bromsarna, bromskivorna kanske e lite skeva (slitna efter gamla hjul), tar ett tag innan det sätter sig. Har du tur så är det bara att balasnera däckena som sagt. Lycka till. |
|
| Kör man med orginalfälg (med rätt ET) så går det att ha (och är godkännt) 255 mm breda däck bak och 225 mm fram på E46 Compacten. Naturligtvis utan att de går i vid full last. Det ska absoult inte bli några vibrationer eller dylikt. (Har själv BMWs M135:or på min bil). | |
|
Hej Hade samma problem som numera är löst. Planade bromsskivorna o balanserade om hjulena. Inga skakningar alls. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.