AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.276

Hjälp, missljud på tomgång när motorn är varm

Bl
5
Bly-Harry
325i cab -87
Någon som vet vad som kan vara fel?

Har en 325:a från 1987 (cabbe) som snart har gått 12.000 mil (endast två ägare som kört "snällt").

När bilen blirvit varm och endast vid tomgångskörning så hörs ett rasslande/skramlande ljud underifrån.....kan vara vid växellådan eller långt ner i motorn. Motorn läcker lite olja (troligen en vevhuspackning). Kan detta vara orsaken eller vad ?????

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Välkommen till forumet.
Rassel vid tomgång och varm motor/varm växellåda beror ofta på ett slitet lager i växellådan. För att kolla; varmkör bilen ordentligt, stå på tomgång och trampa sedan ner kopplingen (jag utgår från att lådan är manuell). Tystnar det med nedtrampad koppling är lagret dåligt. behöver endast bytas om man retar sig på skrammlet.

mvh

MW-Guru
Bl
5
Bly-Harry
325i cab -87
Tusen tack för tipset MW-Guru

Visst är lådan manuell.
Kan nästan inte vänta på att det skall bli em och hem till "40-års krisen" för att prova med att trampa ned kopplingen.

Nu finns det hopp !

Mvh
Bly-Harry
Bl
5
Bly-Harry
325i cab -87
Japp!
Det funkade, ljudet försvinner när jag trampar ner kopplingen.
Bara till att byta urtrampningslager.

Tack för tipset MW-Guru

Mvh
Bly-Harry
parolof
tyvärr är det inte urtrampningslagret det är fel på, det används när du trycker NED kopplingen, och eftersom ljudet tystnade så
är det något i växellådan som låter illa.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Bly_Harry, parolof har rätt det är inte urtrampningslagret utan, precis som jag skrev, ett lager i växellådan. Mitt råd är: lev med det. Det kan även vara så att du har ATF olja i lådan. Ett byte till Redline MTL kan göra underverk till det eventuella priset av att lådan blir aningen mer trögväxlad mellan speciellt 1:an och 2:an när det blir kyligare ute. beror på sliten synkning och är ett vanligt fel på Getraglådor.

mvh

MW-Guru
Bl
5
Bly-Harry
325i cab -87
Tack för era erfanheter parolof och MW-Guru.
Och jag som trodde det skulle gå att fixa....nu får det bli "plåster" med ny olja.

Efter som bilen bara går varma sommardagar så är det OK med lite tröghet vid kyla.
Skall prova med att byta till Redline MTL olja.

......Uuuurk vad övre pluggen satt hårt i växellådan. Finns det något knep för att lossa detta eller gäller det att bara att ta i ?.....jag är rädd att vrida sönder oljepluggens spår
(Måste få bort den först innan man tar botten-pluggen och tappar ur oljan.....eller så borde det gå att fylla på från växellådans överkant där spaken går ned)

Mvh
Bly-Harry
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Gammal tråd men men....
Bly-Harry försvann missljudet efter att du bytte olja från ATF till Redline???
Bl
5
Bly-Harry
325i cab -87
Ja det försvann till 90%
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.