AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.996

Vägbulor VS Staket!

Sida 2 av 2
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Inlines och landhockey måste spelas på asfalt. Det funkar liksom inte i sandlådan. Jag vet inte hur många lekplatser som har en skapligt stor asfaltsplan på området...? Antagligen inte jättemånga. Jag spelade mycket landhockey på gatorna i området där jag bodde som mindre, och det funkade klockrent med ömsesidig respekt (sånt tänkte man ju inte på då, men nu när man tänker på det i efterhand så förstår man att det var så). Vi spelade på gatan, men så fort det kom en bil i närheten flyttade vi raskt både mål och spelare till vägkanten - i gengäld blev bilkörarna inte fullständigt rosenrasande och började tuta om de fick vänta några sekunder, och kanske stanna till, för att vi skulle få bort målen. Tilläggas kan dock att detta ENDAST gäller 30-vägar i bostadsområden. Vi kom aldrig på tanken att spela landhockey på varken 50- eller 70-vägen som låg i anslutning till 30-vägen...

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Problemet med staket tror jag att många förare känner en starkare "falsk" trygghet och tro i att absolut inget kan vistas på vägen nu och kanske ökar farten ytterligare.. Inte bra om/när det väl händer nått

Vägbulor e riktigt bra & effektivt tycker jag
Staket!

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Bulor på 30-väg och staket på 50-väg. Man ska kunna hålla lagstadgad hastighet. Min uppfattning är att det slarvas mer med 30-sträckorna än övriga vad det gäller hastighet. Så där kan det vara befogat med bulor.

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Även om man lär barn att inte leka på vägen så kan det ju hända att de kan behöva passera denna för att ta sig till lekplatsen där de enl. herrn får leka. Sen är vägbulor ett bra stopp för figurer som inte anser att hastighetsgränser är till för att hållas, det tar bort risken att folk struntar i gränsen eftersom de då förstör sin bil.(vilket i förvånansvärt många ögon skulle vara värre än att skada eller döda ett barn...)

/Christofer
Inget annat land än sverige har så mycket vägbulor överallt. Här i GBG så kan man knappt köra bil längre. Hur kommer det sig att andra länder klarar sig utan då? Vi är bäst i världen tänket mår jag riktigt illa av...
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
det finns något som är mycket bättre än vägbulor! i flera villaområden bla. i kullavik utanför göteborg har man satt upp små blomlådor på vägen så att man måste sick-sacka med bilen.. detta sänker hastigheten minst lika bra som vägbulor men påverkar varken ev. frontspoilers, sänkningar eller skadar fjädringen på bilen. tycker det är ett mycket bra alternativ till dessa hemska vägbulor! säkert betydligt billigare också!

/martin
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
vill tillägga att jag tycker inte vägbulor ska finnas överhuvudtaget..får man köra 50 eller mer på vägen så ska man få göra det också..alla dessa inbromsningar och accelerationer sliter på bilen och drar mycket bensin. inte bra varken för miljön eller plånboken! fram för bättre lösningar!!

/martin
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om fjädringen skadas så har man kört för fort. Men blomlådor fungerar bra. Bättre för snöröjningen på vintern också.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Måste vara djävligt för utryckningsforon med alla dessa vägbulor.

mh Länk
kilroy
Jag tror nästan att olyckstillbuden upplevs som "djävligare" än vägbulorna...Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris"

Kan kanske vara bra om en ambulans inte behöver sakta ner hela tiden eller vill man åka i 30 till sjukhuset med en hjärtinfarkt.

vägbulor löser knappast alla problem.

mh Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.