AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.995

Vägbulor VS Staket!

Sida 1 av 2
I våras - på vägföreningsmötet kom frågan upp ang vägbulor.
En småbarnsmamma sa och tyckte att det var dags att införa vägbulur i området.

- Alla kör så fort och ingen tänker på barnen!

En äldre gentleman reagerar direkt och säger.

- Vägar är till för trafik och är inga lekplatser!

Kvinnan blänger på honom och det tar en stund innan hon argumenterar vidare och tycker att vägbulor måste till för att skydda barnen. Mannen som är av den äldre generationen och kör förövrigt en 535i sedan stirrar på henne och säger.

- Skydda barnen - sätt upp ett stängsel - de ska inte leka på vägen!

Kvinnan ger sig inte utan tycker att de har samma rätt som alla andra att få vistas på vägen utan att riskera livet - åka inlines, spela fotboll och hockey!

Nu blir mannen riktigt förbannad och sänker rösten.

- Vägar är till för bilar i första hand - bilar är hänvisade till vägar och får enligt lag inte köra någon annanstans - lär inte dina barn att vägar är till för spel och lek om du är rädd om de!

Kvinnan tycker fortfarande att hon har rätt och att något måste göras för att sänka hastigheten på vägen (Rekomenderad hastighet 30km/h) + varning för barn skylt!

Mannen försöker få kvinnan att förstå skillnaden på en lekplats och en bilväg och säger tillsist att det är ingen som kör bil i lekparken och då ska faan ingen leka på vägen!

Litet komiskt att sitta med och lyssna hur olika människor uppfattar saker och inte kan se saken ifrån olika synvinklar. Visst har kvinnan en poäng i att ungar hamnar på vägen emellanåt och att det finns risker med det - men å andra sidan så är det i första hand en bilväg och han har en poäng i att inte lära barnen att det är okej att leka på vägen!

Vad tycker ni - staket eller vägbulor?
parolof
staket
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Vi har haft en liknande diskussion här på forumet tidigare. Läs gärna denna tråd: Länk

Rent generellt är jag för lösningar som separerar bilar och trafik från gångtrafikanter, barn och andra sköra föremål.
Klockren gubbe! :D Självklart har han rätt i att det är farligt att förena bilvägar med barn som leker. Är det frågan om ett villaområde kan jag ha lite förståelse för kvinnan åsikt, rent principiellt har hon dock fel.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Den som tror att det går att lära barn samma trafikvett och beteende som vuxna har inga egna barn och kan inte sätta sig in i hur barn tänker och handlar.

Självklart skall barn inte leka på vägen, men det glömmer barn ibland, det måste man som bilförare förutse, speciellt inne i ett bostadsområde, och anpassa sin hastighet till.

Detta enkla faktum kan ju uppenbarligen inte mannen i inlägget.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Eftersom det var ett vägföreningsmöte så utgår jag från att det gäller ett villaområdet. Isåfall tycker jag att vägbulor är det bästa alternativet. Barn ska i ett villaområde kunna röra sig fritt och cykla, åka inlines, skateboard mm. Detta utan att behöva riskera att bli påkörda av någon som tror att man sparar tid genom att köra 50 istället för 30. Vägbulor på väl valda ställen fungerar riktigt bra i detta avseende.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med t80196 och J.Dredd. Hatar vägbulor men i villaområde så är dom i regel motiverade.

___
//Ulf
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag hävdar att det bästa är att leda trafiken så att det passerar så få bilar som möjligt i bostadsområden.
Återvändsgränder är en bra lösning.
Det sämsta är, enligt mig, när det är genomfartsleder genom bostadsområden. Jag vet att det är ett dyrt alternativ, men trots allt det bästa. Skapa gångpassager under eller över vägar, enkelrikta och skapa återvändsgränder. Allt för att vi som transporterar oss själva i bilar skall ta en annan väg, där vi inte ens kommer i närheten av barnen.
Därmed inte sagt att inte stängsel är en bra lösning. För hur gör man annars när man bor nära järnvägen? Fartgupp för tåget? Nej, avskärma så långt det går. Jag förstår att man inte kan göra denna lösning i ett villaområde, men då måste man försöka styra om trafiken. För är det bara människorna som bor på just den gatan som kör på den så går det automatiskt lugnare.

Men det är bara mina små åsikter...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Idiotgubbe, upp med bulorna. Det går aldrig att lära ett barn att de inte får leka på vägen eftersom de inte har utvecklat ett trafiktänk före tolv års ålder.
kilroy
Självklart har kvinnan (som säkert är mamma också) helt rätt. Barn struntar ibland i, eller glömmer, att vägar inte är några lekplatser. Det beror oftast inte på att ungarna är ouppfostrade utan det beror på att de faktiskt är barn...vilket den äldre herrn uppenbarligen glömt...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker både gubben och mamman hade rätt. Men båda var ovilliga att kompromissa. Gubben var rädd att barnen skulle ta detta som att vägen var en lekplats, och om mamman hade varit en riktig curlingförälder så hade de säkert blivit så. Men om man har bulor samtidigt som man lär barnen att vägen fortfarande är lika farlig, så får man ju de bästa av två världar genom att barnen inte uppehåller sig mer på vägen, men om de nu skulle göra det så kommer bilisterna med lägre fart. Att vägen ska användas till hockeyspel och dylikt har jag ingen förståelse för, om de inte är en återvändsgränd, parkering eller en otroligt lugn gata. De är få gator i ett villaområde som är lämliga för hockeyspel enligt mig. Men iden med stacket är väl helt klockren om barnen är så små att de skulle kunna springa rakt ut.

Alltså kan väl mamman börja med att sätta upp ett staket som visar att hon är villig att skydda sina barn även om det krävs någoting av henne själv, sen så kan hon påtala att bulor behövs. Men jag tror att de kan bero på lite lättja som hon föredrog bulor istället för något hon själv måste fixa.
Konstigt när man själv var barn gick det alldeles utmärkt att spela landhockey utan att det var vägbulor.Cyckla utan hjälm stå på kardantunneln då farsan körde tolka bakom bilar etc etc.

Naturligtvis är det kaske inte att rekommendera. Men vart ska allt pjåskande om ungarna sluta, snart har dom nog knäskydd när dom är ute också.

Sen står dom där som 20 åringar och är rädda för allt och väntar på att mamma ska berätta hur dom ska göra ute i den stora världen.

Man behöver inte både ha hängslen, livremm och en kudde i baken vi föds ändå döende.

mh Länk
"Nu blir mannen riktigt förbannad och sänker rösten."

Gubben verkar ju vara hellugn de flesta andra skulle ju höjt rösten när de blev förbannade...

hehe..
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

mattias h: Håller med dig fullständigt!

Med allt pjåskande så har vi väl snart halva befolkningen bestående av sjukpensionärer.

//Stenback
kilroy
Vilka vetenskapliga undersökningar visar att halva befolkningen blir sjukpensionörer som ett resultat av att vi förbättrar säkerheten för de mest oskyddade trafikanterna?Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

330Ci - Orient,

Du gjorde tyvärr ett stort misstag när du skrev ut att den ena parten körde BMW. Det är då naturligt att denna personen får mer sympatier på ett BMW-forum.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tyvärr så har den mannen i 535:an en enkelspårig uppfattning,tänker nog inte alls på hur barn beter sig...tråkigt att han dessutom körde BMW,det spär ju bara på uppfattningen hos en del att "BMW-ägare" kör som "idiota".

Man kan lätt få uppfattningen att "gubben" tror att allt man möter på en väg är "en o annan " bil o ingenting annat..Dålig/katastrofal bilförare är han nu också i mina ögon,skulle platsat i "Sveriges sämsta bilförare" pga det "tänket" han har.

Mvh Janne.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag gillar inte vägbulor, men dom fungerar.

Det handlar ju inte om barn ska få leka på gatan eller inte?
Även ett litet barn måste korsa vägen ibland (utan att leka),
och då kan jag garantera att 29 kmh är bättre än 52 kmh...
Hmm. Ska kanske tillägga att jag inte upplever det som om vi bor på en racerbana. Håller med mamman om att det är bra om det gåt lugnt till mellan husen, men samtidigt så har gubben också rätt någonstans när han hellre vill förhindra att barn springer ut framför bilar än att försvåra framkomligheten för just bilar som vägen i huvudsak är till för - litet knepigt!

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Behöver de verkligen bygga till extra vägbulor? Räcker det inte med de vi har naturligt... ;)

///BMW - Was sonst!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Små barn är INTE mogna ute i trafiken av kända skäl ,så man kan inte "stänga in" barn med t.ex staket eller undvika att de är där "av o till",det står förr eller senare barn på denna väg ändå.
Om jag ska prata staket så kan detta istället göra att bilister ökar farten,vilket inte kan vara önskvärt heller,då barn är i närheten..

Men naturligtvis ska inte vägen vara en lekplats,där har "gubben" "rätt".

Ska man vara ärlig så har båda bra funderingar på sitt sätt naturligtvis,men problemet är att det sådana här intressekonflikter sällan kommer att lösas sådär "jättelätt" :)

De man ändå ska komma ihåg är att barn(ganska högt upp i åldrarna) inte är mogna att bedöma bilars fart eller ens existens...Vilket då motiverar div "farthinder"eller hastighetsgränser(30km/h) på ställen där det motiveras pga mycket barn i närheten.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.