|
|
|
|---|---|
Amethyst |
Hade mina 225 fram o 235bak bilen hade skum väghållning. Undrade vad fan det var. Bytte håll på mina magnesium plattor på m5 fälgarna som satt på fel håll och såg att 225 var bredare än 235!? VA i hel--- Aja bytte dem o bilen fick väghållning som en värdig Bmw! Varför kan de inte enas om EN standard på dimensionerna. PS:Olika märken på fram o bak BOOM BOOM BASS |
|
Du har nästan svarat på din egen fråga med ditt "P.S :olika märken på fram o bak" Fabrikaten har konstigt nog inte lika bredder trots angivelserna på däcken. Goodyear F1 GDS är tex. betydligt smalare än många av dess konkurenter. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Jag har sett detsamma. Det verkar som däckfabrikanterna har linjaler gjorda av gummi. För 255 milimeter i deras värld kan vara allt mellan 225 millimeter och 265millimeter. Därför blir också alla oändliga frågor här av typen, "hur breda däck får jag på min E39 omöjliga att svara på". |
|
|
Ytterligare en sak som spelar in på hur brett ett däck blir, är hur rundade skuldrorna är. Vissa däck är väldigt kantiga och därmed oxå bredare, medans andra däck, ofta de som skall vara tysta har väldigt rundade skuldror. För skojs skull jämförde jag och en kompis 2 st 195 däck, ett Michelin Pilot sport som var 200 mm brett och ett Technic regummerat som var 175 mm brett, så det kan som sagt skilja väldigt mycket. Fredrik M |
|
|
Jimmyboy: Konstigt! Mina Gy eagle F1 var över en cm bredare än motsvarnade Pirelli i 245/40. Var t.om precis att 225 gick in fram där 245 hade suttit tidigare utan problem. ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk |
|
|
///Eriksson: Ja, det är säkert möjligt helt beroende på vad du hade för däck tidigare. Sen kan det ha med GSD 2 resp. 3 att göra oxå. Antar att du har GSD 3 eller? Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Mina fulda extremo var smalare än mina gamla michelin pilot sport (235/45 båda), eller de är som mer rundare, mindre spårkänslig blev den iaf pga. att de är rundare. //Simon |
|
| Tror inte spårkänslighet beror på om de är "rundade". Jag har tex 255/35-295/30 och de är inte alls rundade men de spårar ändå inget alls | |
|
Finns garanterat inga däck speciellt inte så breda som du skriver som inte spårar lätt vid ojämnt väglag. Mina gamla var inte rundade, men mina nya var det, enorm skillnad, då kör jag också på riktigt dåliga vägar //Simon |
|
|
Jimmyboy: Japp, kör med 3:an. ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk |
|
|
Xtracrispy Breda däck behöver ÌNTE spåra. Europavägen här utanför har ju riktigt djupa fåror. Med mina andra bilar som har 205or och 235or runt om så spårar det grymt. Bilen med 255/295 spårar inte det minsta, finns inte ens tendens på samma vägsträcka |
|
|
Alltså bilarna spårar ju inte så mycket, eller nåt alls i landsvägsfart. Däremot kanske uppskattningsvis 70 och neråt, låt oss säga att vänster hjul kör över en svacka och halva hjulet är i luften. Däremot kan det hända att du har såå breda däck och att svackorna är för små för att din bil ska spåra. //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.