|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har det hänt flera gånger, ofta eftervarndra och sedan så går den bra igen. Det som händer är att bilen inte varvar mer än ca: 2000-2500 varv oavsett om man åker eller står still, resultatet blir cirka 30km/h som maxfart, för den orkar bara på ettan, men efter ett antal omstarter så kan den gå perfekt igen. EML lampan lyser inte, men när man startar bilen så lyser den som den ska så den är iallfall hel. Vad kan felet vara? Bilen är en 750 -90, den har helt nytt batteri (92 amper) och den har mycket bensin i tanken. Hoppas på snabbt svar, för vi ska på långtur till helgen. Mvh Fredrik | |
|
Soppapumpen? Kolla så den går på alla. Massor av trådar för denna felsökning i detta forum. Varför chansa på 4 när det finns 12.... |
|
|
Tackar! Det kanske det kan vara, jag ska kolla, hur många sådana finns det på en 750? Dessutom så kollade jag nu och såg att inte EML-lampan tänds vid start heller för närvarnde, dessutom så har pling-ljudet försvunnit. Fler tips skadar ju ändå inte. Mvh Fredrik Tysk |
|
|
Hej Fredrik Det låter på din beskrivning som att den ena av de två bränslepumparna givit upp. Du kan som en nödlösning låta den pump som fungerar betjäna båda motorsidorna för att se om det löser problemet. Du kommer åt armaturen som håller pumparna genom att plocka bort plåten under baksätet. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
| Under vilken halva av baksätet sitter pumparna? | |
|
Är dessvärre inte riktigt säker längre men har för mig att det är höger sida. Stor reservation dock! Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Hej! Menar Du att jag ska komma åt pumparna som är i tanken? Jag har öppnat luckan i skuffan så att man kommer åt bränsleslang anslutningarna. Dessutom så har jag lossat på grej som sitter på tanken och tittat ner. Jag ser att på denna grej sitter de tre slangar som går ner i tanken till några pumpar. Vad är de tre olika slangarna till? Finns det tre pumpar i tanken? Vad är det för något som jag ska komma åt under baksätet? Är det något mer än i tanken? Eller är det någon mer lucka in i tanken därifrån? Hur ska jag lättast kontrollera om pumparna fungerar? Finns det fler pumpar än dem som är i tanken? |
|
|
Hej! Strunta i föregående frågor och besvara gärna dessa istället, för det var väl inget under baksätet, Du Joholm Du menade väl i skuffen? På grejen så kommer det ju upp två rör bredvid varandra. Ur ena av dessa rör så kommer det bensin när man startar, men inte ur det andra. Ur det som det inte kommer bensin i så kommer det istället bensin från andra hållet. Vad beror det på?. Jag kollade ett rör i taget. Hurs ska det komma? Sedan finns det ett grövre rör som också kommer ner till denna sak vad är detta till? Det har jag inte kollat hur det kommer vid. Sedan finns ytterligare ett ungefär lika grovt rör som kommer ner under luckan, men som går direkt ner i tanken, vad är det? Det har jag inte heller kollat. Hur många pumpar finns det? Hur kan jag mäta vid kontakten om det är ström till pumparna eller om de är trasiga? Om Nu en pump skulle vara traskig, tror Ni att man kan sätta i en pump från en 535 (E28)? Gör det något om de pumpar olika mycket eller pumpar en pump i en 535 lika mycket? (Har en liggande) Dessutom så vill jag passa på att fråga hur man ska få bilen till att sluta gå i nödproggrammet? Mvh Fredrik |
|
|
Jag kom på en till fråga. Om motorn gör på nödproggramet så stänger den väl av en bränslepump? Hur ska man då veta om den är hel eller inte? En helt annan fråga: Varför har bilen flera bränslepumpar och inte bara en stor? |
|
|
Länk Kolla flödet till tanken här. det är bara en död fisk som följer strömmen... |
|
|
Nu har jag sett att de båda pumparna i tanken verkar fungera. Är det någon fara att köra på motorns nödproggram? |
|
|
Om EML lyser så går den i nödprogram, annars inte. Och kör inte för mycket då, halva motorn bara ´fungerar" Varför chansa på 4 när det finns 12.... |
|
Paap Reeder |
"....EML lampan lyser inte, men när man startar bilen så lyser den som den ska så den är iallfall hel..." Detta är fel. I läge II skall EML tändas för att slockna efter ca 3-5 sek (fortfarande med nyckeln i läge II). Den får inte vara tänd under gång. MVH /// Paap R |
|
Hej! Lite förtydligande och lite nya upptäckter: EML lampan lyser antingen inte alls, eller så lyser den en liten stund i läge nyckelläge 2 När den lyser som den lyser en liten stund i läge två och man sedan startar så gårbilen perfekt. Men om den inte alls lyser så går bilen bra ibland och dåligt ibland. |
|
|
hej En kompis till mig hade exakt samma problem och det var en grej som heter gasspjälspotensiometern som var paj. Han bytte den o sen funkade det fint MOA-power |
|
|
Fredrik: Sådana intermittenta fel är svåra att felsöka, när bilen går bra så är det nästan omöjligt att fastställa vad som är fel. Nästa gång den går dåligt borde du uppsöka närmaste ställe med BMW´s diagnos-utrustning. Mvh |
|
Paap Reeder |
... en vild gissning: det är ett "intermitent" fel i instrumentet. Motiv: i stillastående ... utan att ha rört exvis gaspoten ... måste EML tändas i läge II. Eftersom inget just rör sig ... mer än spjälen i o f s så läser systemet av om det är OK och släcker EML- lampan i läge II..... vilket igentligen betyder: "ready to start engine". Sedan när motorn går igång och EML "upptäcker" nått kajko så lägger den boxarna i nödläge och tänder EML- lampan igen. ... men som sagt bara en gissning direkt från hölstret ... undersök mera först. MVH /// Paap R |
|
Om ingen motorlampa lyser och bränsle tryck är ok. Prova att vrida tillbaks gasspjällen,Sitter en fjäder på varje greppa denna och vrid (handkraft).. Klickar de till och bilen fungerar har du slitna spjäll. Om inte detta hjälper Kolla om någon av katalysatorerna är täta.Lossa innan kat så den kan andas,,, och provkör. Mvh //H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.